Ο πρώην manager των Ayrton Senna και Alain Prost, έδωσε άγνωστες λεπτομέρειες για τους δύο οδηγούς με τους οποίους συνεργάστηκε, μιλώντας στο podcast της F1, Beyond the Grid.
Μπορεί το όνομά του να μην είναι ιδιαίτερα γνωστό, ο Julian Jacobi όμως έχει υπάρξει ταυτόχρονα manager των Alain Prost και Ayrton Senna, στην περίοδο μάλιστα της μεταξύ τους κόντρας. Μάλιστα, έχει συνεργαστεί και με άλλους οδηγούς στο παρελθόν, όπως οι Jacques Villeneuve, David Coulthard στα πρώτα τους βήματα, ακόμα και με τον Michael Schumacher κατά την περίοδο Jordan και τη μετάβασή του στη Benetton. Σήμερα, πέρα από manager πολλών άλλων αθλητών εκτός F1 αλλά και επιχειρηματιών, ο Jacobi είναι και manager του οδηγού της Racing Point, Sergio Perez.
Σε συνέντευξή του, στο επίσημο podcast της F1, F1: Beyond the Grid και τον Tom Clarkson, ο Jacobi μίλησε αναλυτικά για τη σχέση του με τους δύο οδηγούς. Αρχικά, έγινε manager του Alain Prost στα τέλη του 1982, μια εποχή που ο Γάλλος επιζητούσε την έξοδο από τη Renault και τη μετάβαση στη McLaren. Στη συνέχεια, στο πελατολόγιό του προστέθηκε και ο Ayrton Senna, με τον οποίο είχε αποκλειστική συνεργασία μέχρι τον θάνατό του το 1994, ενώ στη συνέχεια βοήθησε την οικογένεια Senna με το φιλανθρωπικό ίδρυμα προς τιμήν του Βραζιλιάνου, το Senna Foundation.
Σε αυτό το σημείο όμως, αξίζει περισσότερο να παρατεθούν τα ίδια τα λόγια του Jacobi, όπως τα διατύπωσε στη συνέντευξη.
“Ξεκίνησα να δουλεύω με τον Alain στο δεύτερο μισό του 1982. Ήταν η περίοδος που ήθελε να φύγει από τη Renault.”
“Είτε το πιστεύετε είτε όχι, ο Alain ήταν αυτός που πρότεινε στον Ayrton να γίνει πελάτης μου. Εκείνο τον καιρό, ο Alain ήταν στη McLaren και είχε κερδίσει δύο πρωταθλήματα. Ο Senna δεν ήρθε στη McLaren μέχρι το 1988. Άρχισα να δουλεύω με τον Ayrton από την άνοιξη, νομίζω, του 1985. Σε αυτή τη φάση, είτε ο Alain έβλεπε τον Ayston ως αντίπαλο είτε όχι, θα πρέπει να προχωρήσουμε τρία χρόνια μπροστά σχεδόν ώστε να τους δούμε στην ίδια ομάδα”.
Σε ερώτηση του δημοσιογράφου σχετικά με το πόσο δύσκολο ήταν το να διαχειρίζεται ταυτόχρονα αυτούς τους δύο οδηγούς, ο Jacobi δήλωσε: “Δεν ήταν καθόλου, επειδή ο Alain έγινε πελάτης από τα τέλη του ’82 και είχαμε κάνει καλή δουλειά μαζί του, αλλιώς δεν θα μας είχε προτείνει στον Ayrton. Γνώρισα τον Ayrton μέσω του πατέρα του. Εκείνο τον καιρό είχε manager, άλλα ήθελε έναν που να μπορεί να τον βοηθήσει περισσότερο στην Ευρώπη και τη Formula 1”.
Ο Jacobi, όντας manager του Senna για 9 χρόνια στάθηκε και στη μεταξύ τους επαγγελματική σχέση: “Ήταν μια πολυάσχολη σχέση. Συνεχώς συνέβαινε κάτι. Τα συμβόλαιά του ήταν πολύ περίπλοκα γιατί ήταν λίγο διαφορετικός από τους άλλους οδηγούς. Αυτό οφείλεται στο ότι αποτελούσε διεθνές πρόσωπο της Βραζιλίας, και έχοντας όλη τη Βραζιλία από πίσω του, έπρεπε στα συμβόλαια να έχουμε και δικαιώματα προσώπου. Ήταν ίσως ο πρώτος οδηγός στη Formula 1 με τέτοια δικαιώματα”.
“Ακόμα και στη Lotus, ο Ayrton είχε χορηγό, τη Banco Nacional, η οποία εμφανιζόταν παντού. Έτσι τα πράγματα ήταν λίγο διαφορετικά”.
“Ο Ayrton ήταν αρκετά απαιτητικός άνθρωπος, αλλά πολύ ενδιαφέρον άνθρωπος. Τα πηγαίναμε εξαιρετικά, ήταν πανέξυπνος. Θα έλεγα πως, έχοντας συνεργαστεί με πολλούς αθλητές όλα αυτά τα χρόνια, όχι μόνο στον μηχανοκίνητο αθλητισμό, αλλά και στο τένις, στο golf, ηθοποιούς, τραγουδιστές, ο Ayrton σίγουρα βρίσκεται στο top 5 των πιο έξυπνων πελατών μου. Γνωρίζετε πως είχε πτυχίο στη Διοίκηση Επιχειρήσεων από Πανεπιστήμιο. Είχε πολλές γνώσεις και καλό feeling από επιχειρήσεις”.
“Έβγαλε πάρα πολλά λεφτά ο Ayrton από τη Formula 1, το ίδιο και ο Alain. Έμοιαζαν πολύ στο κομμάτι του επιχειρείν. Το ενδιαφέρον όμως με τον Ayrton ήταν πως, είχε συγκεκριμένο όραμα για τις επιχειρήσεις. Εάν θυμάστε, λίγα χρόνια πριν πεθάνει το 1994, είχε στήσει σχέσεις με την Audi και η οικογένεια Senna έγιναν ο εξουσιοδοτημένος εισαγωγέας αυτοκινήτων της μάρκας στη Βραζιλία. Είχαν όλες τις αντιπροσωπείες και το κομμάτι των εισαγωγών. Η συμφωνία αυτή έκλεισε από εμάς στα τέλη του 1992 προς αρχές 1993. Ήταν μια συμφωνία που απέδωσε πολλούς καρπούς στην οικογένεια και αποτελούσε όραμα του Ayrton”.
Το θρίλερ για το που θα καταλήξει ο Senna το 1993
Ο Jacobi αναφέρθηκε και στο θρίλερ περί ανανέωσης ή όχι του Senna στη McLaren για το 1993, μια χρονιά που ο Βραζιλιάνος σχεδόν έμεινε χωρίς ομάδα, λόγω και του βέτο που είχε θέσει ο Prost στη Williams περί μη υπογραφής του Senna στην ομάδα.
“Ο Alain πήγε στη Wiliams στις αρχές του 1993. Το 1992 δεν οδηγούσε, έχοντας φύγει από τη Ferrari, λόγω παρεξήγησης με την ομάδα σχετικά με κακή χρήση της λέξης camion (φορτηγό) και μετάφρασης από τα γαλλικά στα ιταλικά. Εκείνη τη χρονιά, το 1992, πληρωνόταν και δεν έκανε τίποτα. Αλλά, έπειτα επέστρεψε για τη Williams. Εκεί ήθελε να πάει και ο Ayrton, αλλά ήταν πολύ πιστός στη Honda”.
“To βασικό του ένστικτο ήταν να πάει στη Williams νωρίτερα, ίσως και από τα τέλη του 1991. Δεν ένιωθε ότι η Honda ήταν αυτό που ήθελε, ανησυχούσε για το μέλλον. Στο Spa το 1991 πήγαμε με τον Ayrton με δύο συμβόλαια, ένα για τη McLaren και ένα για τη Williams. Ο Ayrton γνώριζε πως θα έπρεπε να πάει στη Williams. Την Κυριακή το πρωί πιστεύαμε πως θα υπέγραφε εν τέλει με την ομάδα, αλλά μίλησε με τον πρόεδρο της Honda το προηγούμενο βράδυ, έτσι εκείνο το πρωί μας ανακοίνωσε πως θα έμενε στη McLaren για ακόμα ένα χρόνο”.
“Θα μπορούσε όμως να βρεθεί στη Williams από το 1992. Και έτσι, ο Mansell δεν θα είχε επιστρέψει και δεν θα είχε κερδίσει τον τίτλο. Έμεινε πιστός στη Honda”.
“Ήταν πραγματικά μια δύσκολη απόφαση, την οποία έπρεπε να πάρει ο ίδιος. Εμείς το μόνο που μπορούσαμε να κάνουμε ήταν να του παρουσιάσουμε τις εναλλακτικές που υπήρχαν και στο τέλος, ο ίδιος επέλεξε το να μείνει πιστός. Αργότερα, όμως η Honda αποφάσισε να αποχωρήσει. Του το είπαν αυτό 3 μήνες πριν το πουν στον Ron (Dennis) και ήταν συντετριμμένος”.
“Αυτό έφερε και αλλαγή κινητήρων για το 1993. Και τότε ο Ayrton έφτασε πολύ κοντά στο να μην οδηγήσει. Σκεφτόταν να πάρει μια χρονιά άδεια, όπως ο Alain το 1992. Έπρεπε να τον πείσουν πάρα πολύ ώστε να μείνει, καθώς φοβόταν πως ο κινητήρας της Ford θα ήταν εργοστασιακός για τη Benetton αλλά όχι για τη McLaren. Ο Ron προσπαθούσε να ισορροπήσει τα έξοδα μεταξύ του κινητήρα και του συμβολαίου. Έτσι, κατέληξαν σε μια συζήτηση όπου ο Ron είπε πως ‘Έχω μόνο 5 εκατομμύρια’, και ο Ayrton του απάντησε ‘Θα τρέξω, τότε για τους πρώτους πέντε αγώνες'”.
“Συμφωνήθηκε έτσι, να στηθεί ένα συμβόλαιο 5 εκατομμυρίων, για 5 αγώνες. Άρα 1 εκατομμύριο ανά αγώνα. Στη συνέχεια θα έβλεπαν τι θα έκαναν. Ύστερα, αυτό το συμβόλαιο επεκτάθηκε αγώνα με τον αγώνα για όλη τη σεζόν. Αν τα λεφτά δεν του στέλνονταν μέχρι την Τετάρτη το βράδυ, τότε ο ίδιος δεν θα πήγαινε στην πίστα”.
“Έφτασε αργοπορημένος στην Imola (το 1993) καθώς τα χρήματα δεν του στάλθηκαν εμπρόθεσμα. Ήρθε μια ημέρα αργότερα και πήγαν να τον πάρουν με ελικόπτερο από τη Ρώμη, αλλά πήγαν σε λάθος αεροδρόμιο. Έτσι, έφτασε πολύ αργά, και έκανε τις πρώτες δοκιμές, τρακάροντας και στο pit wall. Υπήρξε και μια άλλη περίπτωση που άργησαν να τον πληρώσουν”.
Σεβασμός μεταξύ Senna και Prost
Σχετικά με την κόντρα Senna – Prost, ο Jacobi δήλωσε: “Δεν θεωρώ πως η αντιπαλότητά τους ήταν πραγματική. Δεν ήταν νέο πως για να κερδίσεις τον τίτλο, όπως είπα και πριν, πρέπει να έχει το καλύτερο μονοθέσιο. Έτσι θα έπρεπε ο ένας να κερδίσει τον άλλο. Θα έκαναν ότι μπορούσαν ώστε να νικήσει ο ένας τον άλλο εντός πίστας, αλλά εκτός πίστας ήταν και οι δύο αρκετά έξυπνοι πως, βγάζουν πάρα πολλά λεφτά, γιατί ο Ron δεν βρισκόταν σε θέση να τους κοροϊδέψει για τα συμβόλαιά τους (καθώς είχαν τον ίδιο manager)”.
“Στην ταινία (για τον Senna) στην οποία συμμετείχα, ήταν κατά 95% σωστή. Ήταν μια καλή, πολύ καλή ταινία. Ωστόσο, υποβάθμισε, και δεν στάθηκε καθόλου σε αυτό, τον ρόλο της Honda στην όλη ιστορία. Αναφέρθηκε στην αντιπαλότητα των δύο οδηγών, αλλά δεν αναφερόταν στο εξής. Ο Alain είχε κερδίσει δύο τίτλους πριν έρθει ο Senna, το 1985 και το 1986. Έτσι, ο Alain ήταν άνθρωπος της McLaren. Τους ήξερε όλους, βρισκόταν εκεί από το 1984. Ο πρώτος χρόνος του Senna στην ομάδα συνέπεσε με τον 5ο του Prost”.
“O Alain ήταν πέρα για πέρα άνθρωπος της McLaren, ενώ ο Ayrton ήταν άνθρωπος της Honda, ήρθαν και οι δύο μαζί στη McLaren. Έτσι, υπήρχε διαφορά ανάμεσα στους δύο τους. Αν ο Alain ήθελε να γίνει κάτι, αξιοποιούσε τις άκρες του στη McLaren, ενώ ο Ayrton τις άκρες του στη Honda. Και γι’ αυτό υπήρχε διαφορά στο πως έκαναν τα πράγματα εκτός πίστας”.
“Θεωρώ πως στην ταινία ο Alain δεν προβλήθηκε σωστά. Ένα από τα πράγματα για τα οποία μετανιώνω είναι πως, ενώ βοήθησα για το στήσιμο της ταινίας, δεν επέστρεψαν ποτέ να ζητήσουν τη γνώμη μου. Αυτό δεν ήταν δίκαιο για τον Alain, αλλά ήταν και λάθος. Αν είχε εξηγηθεί σωστά το γεγονός πως ο ένας ήταν άνθρωπος της McLaren και άλλος της Honda, η υπόθεση θα είχε δοθεί πιο σωστά στον κόσμο, και θα είχε δοθεί μια καλύτερη χροιά στον Alain”.
“Τα πράγματα μεταξύ τους άρχισαν να αλλάζουν απ’ όταν ο Alain έφυγε για τη Ferrari. είναι διαφορετικό να έχει teammate τον Gerhard Berger από τον Alain Prost. Ο Ayrton σεβόταν βαθιά τον Alain, γιατί ήξερε ότι ήταν ένας οδηγός του βεληνεκούς του. Η σχέση του με τον Gerhard ήταν διαφορετική. Ήταν εξαιρετικός οδηγός ο Gerhard αλλά δεν ήταν ο Prost, και ο Senna ήξερε πως ήταν ανώτερός του”.
“Όταν ο μεγαλύτερος σου αντίπαλος εγκαταλείπει το άθλημα, τότε η σχέση μεταξύ σας γίνεται περισσότερο σχέση σεβασμού παρά αντιπαλότητας. Μετά τον θάνατο του Ayrton, ο Alain γνώρισε τον πατέρα του και είχαν μια πολύ καλή σχέση σεβασμού μεταξύ τους”.
Το αστείο περιστατικό μεταξύ Senna και Hunt
Τέλος, ο Jacobi αναφέρθηκε και σε ένα αστείο συμβάν μεταξύ Senna και Hunt, καθώς οι δυο τους γνωρίζονταν λόγω κοινής συμβουλευτικής εταιρείας.
“Ο James σεβόταν πολύ τον Ayrton, καθώς ήταν ίδιοι τύποι οδηγών και τα τελευταία χρόνια τα πήγαιναν πολύ καλά, καθώς ο James έκανε και τον σχολιασμό αγώνων μαζί με τον Andy Murray”.
“Μια φορά, είχαμε οι τρεις μας δείπνο στο Λονδίνο. Ο James είχε αφήσει το αυτοκίνητό του στην Belgrave Square. Επιστρέφοντας από το δείπνο, ο Ayrton ήθελε να πάει στο ξενοδοχείο του. Περπατήσαμε όλοι μαζί, φτάνοντας στο αμάξι του James. Τότε ο Ayrton είδε το αυτοκίνητο του James και είπε ‘Τι αυτοκίνητο είναι αυτό; Ένας παγκόσμιος πρωταθλητής θα πρέπει να οδηγεί καλύτερο αυτοκίνητο απ’ αυτό. Δεν πρέπει να σε δουν να οδηγείς ένα τέτοιο αυτοκίνητο. Πως το οδηγείς;’. Τότε ο James του έδωσε τα κλειδιά για να το οδηγήσει, ήταν 11 το βράδυ. Ο Ayrton έκανε κύκλους στην πλατεία, κάνοντας τα ελαστικά να ουρλιάζουν με τον James να είναι στο πεζοδρόμιο και να φωνάζει πως θα του χαλάσει το αυτοκίνητο και δεν θα μπορέσει να γυρίσει πίσω”.
“Αφού ο Ayrton συνέχισε να κάνει βόλτες, ο James τον ρώτησε αν μπορούσε να πάρει το αυτοκίνητό του πίσω. Ο Ayrton του απάντησε ‘μπες μέσα θα σε πάω εγώ στο ξενοδοχείο’. Και τότε ο James του είπε ‘Όχι, ευχαριστώ θα περπατήσω με τα πόδια'”.
Μπορείτε να ακούσετε όλη την, ομολογουμένως πολύ ενδιαφέρουσα, συνέντευξη του Juian Jacobi στο podcast F1: Beyond the Grid σε εφαρμογές podcast όπως το itunes, το podpin ή το spotify.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!