Στην Imola οι Κατατακτήριες θα διαφέρουν από το συνηθισμένο, καθώς θα εισαχθούν δοκιμαστικά νέοι κανόνες που αφορούν τη χρήση διαφορετικών συνθέσεων ελαστικών, και ορισμένα σετ για κάθε οδηγό.
Οι οδηγοί θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν τις σκληρές (Q1), τις μεσαίες (Q2) και τις μαλακές (Q3) συνθέσεις στις τρεις συνεδρίες του Σαββάτου, αντί να έχουν πλήρη ελεύθερη επιλογή. Αυτό θα μπορούσε να αλλάξει κάπως το τοπίο στη μάχη για την κατάταξη της Κυριακής.
Ωστόσο, ίσως ο μεγαλύτερος αντίκτυπος του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί το νέο πείραμα ελαστικών μπορεί να γίνει αισθητός την Κυριακή, καθώς θα μπορούσε να δημιουργήσει μια ενδιαφέρουσα μελέτη περίπτωσης σχετικά με έναν τρόπο να γίνει ο αγώνας πιο συναρπαστικός στη F1.
Σε μια σεζόν όπου το θέαμα έχει υποφέρει από προβλέψιμες στρατηγικές ενός pit spot, η δοκιμή θα μπορούσε πραγματικά να βοηθήσει να ανοίξει η πόρτα ώστε τα δύο pit stops να επιστρέψουν στο τραπέζι στο μέλλον.
Οι λόγοι για τους οποίους οι αγώνες δεν ήταν τόσο καλοί φέτος όσο ήταν στο παρελθόν είναι μεγάλοι και ποικίλοι, και δεν υπάρχει ένας μοναδικός παράγοντας που το προκάλεσε.
Το αυξημένο outwash των αυτοκινήτων, η αύξηση της κάθετης δύναμης που δημιουργείται, η μεγαλύτερη δυσκολία στις προσπεράσεις και οι μικρότερες ζώνες DRS, συν η προτίμηση για αγώνες ενός pit stop, έχουν προκαλέσει μια τέλεια καταιγίδα σε μια σεζόν όπου μια ομάδα είναι εντελώς κυρίαρχη.
Με τα σχέδια των αυτοκινήτων αρκετά καθορισμένα για την εποχή, η μόνη μεταβλητότητα σε όλη την καμπάνια που θα μπορούσε να ταρακουνήσει τα πράγματα από εδώ και πέρα είναι οι επιλογές σύνθετων ελαστικών της Pirelli – καθώς όσο πιο μαλακό είναι το λάστιχο τόσο περισσότερες πιθανότητες υπάρχουν για αγώνες πολλαπλών stops.
Ωστόσο, η Pirelli πρέπει επίσης να είναι προσεκτική ώστε να μην πιέζει τα πράγματα και να μην μετατρέπει τα GP σε αγώνες τριών ή τεσσάρων στάσεων, οι οποίοι εξίσου μπορεί να είναι μη δημοφιλείς επειδή καταλήγουν να είναι χαοτικές υποθέσεις που είναι αρκετά δύσκολο να ακολουθήσουν οι οπαδοί.
Επίσης, τα ελαστικά που φθείρονται πολύ γρήγορα αποδεικνύονται μη δημοφιλή στους οδηγούς και τις ομάδες, καθώς τους αναγκάζουν να προσέχουν υπερβολικά, αντί να αισθάνονται ότι μπορούν να πιέσουν σκληρά σε πιο σταθερό καουτσούκ.
Αυτό που ήταν πάντα δύσκολο, ωστόσο, είναι να ωθήσει τις ομάδες προς μια στρατηγική δύο στάσεων αντί να ευνοεί αυτόματα το one-stop.
Η απώλεια χρόνου στα pits, ο κίνδυνος πτώσης σε κίνηση κατά την έξοδο, όπου το προσπέρασμα είναι δύσκολο και η έλλειψη επαρκών διαθέσιμων σωστών συνθέσεων, είναι όλοι παράγοντες που συμβάλλουν στο να ακολουθήσουν οι ομάδες τη συντηρητική τακτική.
Ο επικεφαλής αγώνων αυτοκινήτων της Pirelli, Mario Isola, λέει ότι η μετατροπή των αγώνων σε θέματα στρατηγικής δύο stops υπερβαίνει κατά πολύ το να κάνεις τα ελαστικά να υποβαθμίζονται περισσότερο.
Και υπάρχει σχεδόν ένα σενάριο όπου δεν μπορούν να ξέρουν αν η δυσκολία στο προσπέρασμα φέρνει τις βαρετές στρατηγικές ή το ανάποδο.
«Αυτό που μάθαμε τα προηγούμενα χρόνια είναι ότι εάν πάμε πολύ ήπια ή πολύ επιθετικά, υπάρχει μια γενική τάση να διαχειριζόμαστε τον ρυθμό για να έχουμε έναν αγώνα μίας στάσης»
«Αλλά ένα σημαντικό στοιχείο είναι το πόσο δύσκολο είναι να προσπεράσεις. Μπορείτε να αναλάβετε το ρίσκο να επιστρέψετε στην κυκλοφορία εάν ξέρετε ότι μπορείτε να προσπεράσετε. Αν όμως δεν μπορείς να προσπεράσεις, τότε δεν παίρνεις το ρίσκο, μένεις μπροστά και προστατεύεις τη θέση.
«Έτσι, πιστεύω ότι μόνο [κοιτάζοντας την αλλαγή] των ελαστικών, δεν θα είμαστε σε θέση να βρούμε τη σωστή λύση και θα συνεχίσουμε να κάνουμε έναν κύκλο με υψηλότερη υποβάθμιση, μετά χαμηλότερη υποβάθμιση, μετά μεγαλύτερη υποβάθμιση, και στη συνέχεια χαμηλότερη υποβάθμιση. Αυτό δεν κάνει κανέναν ευτυχισμένο».
Μια πρόταση που έχει εμφανιστεί σε μια προσπάθεια να ενθαρρύνει περισσότερους αγώνες δύο στάσεων είναι να γίνουν υποχρεωτικές.
Έτσι, όπως η μία στάση είναι το ελάχιστο τώρα, επειδή οι οδηγοί πρέπει να χρησιμοποιούν δύο διαφορετικούς τύπους συνθέσεων ελαστικών, έτσι και ένας αγώνας δύο στάσεων θα μπορούσε να επιβληθεί στις ομάδες, κάνοντας τις να τρέξουν στο soft, medium και hard στον αγώνα.
Η αλλαγή είναι πολύ λογική και θεωρητικά θα πρέπει να δημιουργήσει τη δυνατότητα ποικιλίας στρατηγικής, καθώς οι ομάδες θα έπρεπε να επιλέξουν την κατάλληλη στιγμή για να τρέξουν με το ελαστικό που δεν είναι καλό για τον αγώνα – είτε το μαλακό γιατί υποβαθμίζεται τόσο πολύ, είτε το σκληρό γιατί δεν είναι ανταγωνιστικό.
Αλλά ο Isola παγώσει την ιδέα αυτής της λειτουργίας. Λέει ότι συζητήσεις για την επιβολή αυτού ακριβώς του κανόνα έχουν γίνει στο παρελθόν – και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν θα πετύχαινε μια καλύτερη παράσταση με μεγαλύτερη ποικιλία.
«Κάναμε κάποια ανάλυση σε αυτό μαζί με τους αθλητικούς διευθυντές πριν από πολλά χρόνια», είπε. «Καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι όσο περισσότερο θέτεις νέους περιορισμούς, τόσο περισσότερες ομάδες θα καταλήξουν στην ίδια στρατηγική.
«Επομένως, αν τους δώσεις τον περιορισμό να χρησιμοποιήσουν και τις τρεις ενώσεις, πιθανότατα στην αρχή θα έχουν διαφορετικές στρατηγικές, γιατί πρέπει να προσαρμοστούν στη νέα κατάσταση.»
«Αλλά στο τέλος, τελικά θα επιλέξουν το ίδιο. Άρα, θα έχουμε τους ίδιους χρόνους pit stop, τις ίδιες επιλογές κ.ο.κ. Πρέπει να το αποδεχτούμε».
Το κλειδί της υπόθεσης, λέει ο Isola, είναι μια φυσική επιλογή όπου οι ομάδες δεν αναγκάζονται να εκτελέσουν έναν καθορισμένο αριθμό στάσεων, αλλά αντίθετα έχουν μια επιλογή στρατηγικής όπου είναι λογικό να είναι πιο επιθετικές για καθαρά ανταγωνιστικούς λόγους. Τα δύο στοπ πρέπει να είναι τουλάχιστον ίσα με το ένα στοπ στο χρονόμετρο.
«Μπορούμε να προσπαθήσουμε να ενθαρρύνουμε διαφορετικές στρατηγικές, αλλά στο τέλος υπάρχει μία που είναι η πιο γρήγορη», πρόσθεσε ο Isola.
Αυτή η δυνατότητα να δοθεί στις ομάδες μια εναλλακτική διαδρομή προς την καρό σημαία είναι αυτό που θα μπορούσε να προκύψει από τη νέα κατανομή ελαστικών που δοκιμάζεται για πρώτη φορά στην Imola.
Η δοκιμή της Imola πραγματοποιείται για να βοηθήσει την F1 και τον προμηθευτή ελαστικών Pirelli να κατανοήσουν καλύτερα τον αντίκτυπο μιας πιο βιώσιμης προσέγγισης στα Σαββατοκύριακα της F1, με στόχο να είναι λιγότερα χαμένα σετ την Κυριακή το βράδυ.
Η κανονική κατανομή των 13 σετ ανά αγώνα το Σαββατοκύριακο μειώνεται σε 11, με σαφή αλλαγή στους αριθμούς κάθε διαθέσιμης σύνθεσης.
Στα συνηθισμένα Σαββατοκύριακα, τα 13 σετ χωρίζονται σε οκτώ μαλακά, τρία μεσαία και δύο σκληρά. Για τη δοκιμή της Imola (και τους άλλους χώρους όπου θα πραγματοποιηθεί το πείραμα), τα 11 σετ χωρίζονται σε τέσσερα μαλακά, τέσσερα μεσαία και τρία σκληρά.
Ο εξαναγκασμός των οδηγών να χρησιμοποιήσουν το σκληρό στο Q1 και το μέσαιο στο Q2 θα σημαίνει μια πολύ διαφορετική προσέγγιση για τις κατατακτήριες, αλλά η συνέπεια θα μπορούσε κάλλιστα να φανεί περισσότερο στον αγώνα της Κυριακής.
Αυτό συμβαίνει επειδή ο τρόπος με τον οποίο κατανέμονται τα ελαστικά το Σαββατοκύριακο σημαίνει ότι οι οδηγοί θα πρέπει τώρα να καταλήξουν στον αγώνα με τουλάχιστον δύο σετ σκληρών και δύο σετ μεσαίων.
Μέχρι τώρα, τις περισσότερες φορές, οι οδηγοί καταλήγουν είτε με ένα μεσαίο είτε ένα σκληρό για τον αγώνα – και μερικές φορές μόνο αυτά τα δύο ελαστικά.
Αυτό σήμαινε ότι, με το μαλακό σπάνια αρκετά καλό για μια περίοδο αγώνα, οι ομάδες ωθούνται αυτόματα προς μια συντηρητική στρατηγική μιας στάσης που σπάνια προσφέρει εξαιρετική ψυχαγωγία.
Η αλλαγή στην κατανομή για την Imola, και το γεγονός ότι θα πρέπει να υπάρχουν τουλάχιστον δύο σετ σκληρού και μεσαίου διαθέσιμου, επέτρεψε στην Pirelli να είναι πιο επιθετική με την επιλογή ελαστικών της για το Σαββατοκύριακο της Imola – επειδή είναι ασφαλής γνωρίζοντας ότι οι ομάδες δεν θα ξεμείνουν από ελαστικά την Κυριακή.
Για το φετινό Emilia Romagna GP, η Pirelli επέλεξε να κάνει ένα βήμα πιο ήπια από πέρυσι, έχοντας επιλέξει την πιο ήπια κατανομή που μπορεί.
Όπως εξήγησε ο Isola: «Πρέπει να βρούμε έναν τρόπο να μην καταλήξουμε στον αγώνα με ένα σετ μεσαίου και ένα σετ σκληρού, καθώς οι ομάδες διατηρούν όλα τα μαλακά για τις Κατατακτήριες και είναι άχρηστες για τον αγώνα. Έτσι, χάρη σε αυτήν την προσέγγιση [νέα κατανομή], αποφασίσαμε να κάνουμε ένα πιο ήπιο βήμα στην Imola.»
«Η αρχική κατανομή ήταν C2, C3 και C4, αλλά τώρα είναι C3, C4 και C5. Με την εναλλακτική κατανομή ελαστικών, όλες οι ομάδες θα έχουν δύο σετ σκληρών, δύο σετ μεσαίων και δύο σετ μαλακών για τον αγώνα.»
«Έτσι, μπορούμε να πάμε ένα βήμα πιο ήπια, και ακόμα κι αν αυτό αυξήσει τον αριθμό των στάσεων, έχουν αρκετά ελαστικά.»
«Με το τρέχον σύστημα, δεν θέλω να πω ότι είναι ριψοκίνδυνο γιατί απλώς πρέπει να κάνουν περισσότερα pit stop, αλλά αν έρθουν στον αγώνα με μόνο ένα σετ σκληρού, ένα σετ προς μέτριο και όλα τα υπόλοιπα είναι μαλακά, και το μαλακό φθείρεται πολύ, τότε δεν είναι ιδανικό για τον αγώνα. Τότε έχουμε μια κατάσταση που δεν είναι φυσιολογική και δεν είναι αυτή που θέλουμε».
Το πώς θα παιχτεί στηην Imola είναι δύσκολο να προβλεφθεί αυτή τη στιγμή, και θα μπορούσε να εκτροχιαστεί από τις κακές καιρικές συνθήκες που ρίχνουν μια καμπυλότητα στις επιλογές των ελαστικών.
Αλλά ο Isola πιστεύει ότι η F1 είναι στο σωστό δρόμο επιτρέποντας τη διεξαγωγή τέτοιων δοκιμών, ώστε ο καθένας να μπορεί να καταλάβει καλύτερα τι λειτουργεί και τι όχι.
Και ακόμα κι αν η Imola δεν παρουσιάσει ένα θρίλερ δύο στάσεων, η επόμενη διοργάνωση που θα πραγματοποιήσει παρόμοιες κατανομές αργότερα μέσα στη χρονιά (ενδεχομένως το GP της Ουγγαρίας) θα βοηθήσει στην παροχή μιας σαφέστερης εικόνας.
Όπως είπε ο Isola: «Αν τα πράγματα λειτουργούν, τα κρατάμε, αν δεν λειτουργήσει, επιστρέφουμε στο προηγούμενο. Η προσέγγιση είναι η σωστή γιατί δυστυχώς, ακόμα κι αν προσπαθήσετε να προβλέψετε οποιαδήποτε πιθανή λεπτομέρεια, υπάρχει πάντα κάτι που δεν είναι προβλέψιμο».
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!