Η McLaren ενώ στην αρχή της χρονιάς ήταν βασική υποψήφια για αποκλεισμούς στο Q1, μέσα σε λίγους μήνες κατάφερε οι δύο της οδηγοί να πλαισιώνουν τον Max Verstappen στο βάθρο του Ιαπωνικού Grand Prix. Μετά από μια τόσο αξιοσημείωτη αλλαγή στην απόδοση τους, αξίζει να δούμε τους τρόπους με τους οποίους η ομάδα το κατάφερε.
Όταν η McLaren λάνσαρε την MCL60 της πριν από τις χειμερινές δοκιμές της Formula 1, έδωσε μια πολύ απογοητευτική αξιολόγηση του τι είχε δημιουργήσει.
Το αφεντικό της ομάδας, Andrea Stella, ήταν ειλικρινής στο ότι η ομάδα «δεν ήταν απολύτως ευχαριστημένη για το αυτοκίνητο που είχε αναπτύξει», επειδή ήξερε ότι κάποιες βασικές ιδέες σχεδιασμού είχαν χαθεί κατά την σύμπτυξη των διάφορων κομματιών του μονοθεσίου.
«Υπάρχουν ορισμένοι τομείς στους οποίους συνειδητοποιήσαμε λίγο αργά στην ανάπτυξη τις σωστές κατευθύνσεις», είπε.
Οι συνειδητοποιήσεις αυτές είναι που οδήγησαν στην εντυπωσιακή βελτίωση της ομάδας κατά την διάρκεια της χρονιάς ως αποτέλεσμα τον διπλό τερματισμό στο βάθρο του Ιαπωνικού Grand Prix, το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Εν όψει του αγώνα στη Suzuka και μετά από μια σημαντική αναβάθμιση στη Σιγκαπούρη, ο Stella πρόσφερε μια συναρπαστική συνέντευξη για το ποιοι ήταν οι βασικοί τομείς στις αλλαγές του σχεδιασμού της MCL60.
Ακολουθεί μια περίληψη των όσων εξήγησε.
Απώθηση της ροής αέρα (outwash) από το μπροστινό φτερό
Η McLaren όπως και άλλες ομάδες επιδιώκουν τον σχεδιασμό μιας μπροστινής πτέρυγας που προσφέρει όσο το δυνατόν περισσότερο outwash. Αυτό έχει επιτευχθεί μέσω της καλύτερης διαχείρισης των κενών μεταξύ των πτερυγίων και της βάσης την μπροστινής αεροτομής, καθώς και της διαμόρφωσης της ροής αέρα σε κάθε μεμονωμένο φτερό.
Όπως εξήγησε ο Stella, τα σημερινά αυτοκίνητα δεν μπορούν να απωθήσουν τον αέρα τόσο αποτελεσματικά όσο η προηγούμενη γενιά, αλλά εξακολουθεί να είναι εξαιρετικά πολύτιμο να κάνεις ό,τι μπορείς.
«Ακόμη κι αν αυτή η γενιά αυτοκινήτων μείωσε το outwash σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά αυτοκινήτων, όλες οι ομάδες προσπαθούν να επιδιώξουν την βελτιστοποίηση σε αυτόν τον τομέα», είπε. «Έστω και λίγο που κερδίζεις σου δίνει καλύτερα χαρακτηριστικά, ειδικά στις στροφές μεσαίας και χαμηλής ταχύτητας».
Φαρδύτερα πλαϊνά με water slides
Ενώ η McLaren είχε ήδη προχωρήσει στη λύση της Red Bull όσον αφορά την κάθετη δύναμη για τα πλαϊνά της το 2022, φέτος κάνει προσπάθεια να διαφοροποιηθεί.
Υπάρχουν δύο διαφορετικές κατευθύνσεις που έχει ακολουθήσει σε αυτόν τον τομέα του αυτοκινήτου – να κάνει τα πλαϊνά όσο το δυνατόν πιο φαρδιά με μεγάλη υποκοπή και στη συνέχεια να μεγιστοποιήσει αυτό που έχει γίνει γνωστό ως νεροτσουλήθρα (water slide).
«Είναι χαρακτηριστικό πόσο πιο φαρδύ είναι», πρόσθεσε ο Stella. «Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε ένα ξεκάθαρο μονοπάτι για την ενεργοποίηση της ροής του αέρα».
Υπάρχουν δύο στόχοι: τα φαρδιά πλαϊνά και η επιθετική υποκοπή βοηθούν στην αλληλεπίδραση με το δάπεδο για περισσότερη πίεση, ενώ τα water slides βοηθούν στη διοχέτευση του αέρα για να λειτουργεί καλύτερα ο διαχύτης.
«Αυτό δεν είναι απλό για να το καταφέρουμε», είπε ο Stella.
Για να βοηθήσει στην ενεργοποίηση του επιθετικού αμαξώματος σε αυτόν τον τομέα, η McLaren άλλαξε τις εσωτερικές διατάξεις ψύξης των πλαϊνών (συμπεριλαμβανομένου του ψυγείου και των σωληνώσεων) ως μέρος της αναβαθμίσεων στο GP της Αυστρίας.
Επιστροφή της πτέρυγας δαπέδου
Το κλειδί της επιτυχίας με τα αυτοκίνητα που εκμεταλλεύονται το εφέ εδάφους είναι η σχεδίαση του δαπέδου, επειδή προσφέρει πολλή κάθετη δύναμη όταν ο σχεδιασμός του είναι σωστός.
Είναι ο μόνος τομέας για τον οποίο οι ομάδες είναι πολύ μυστικοπαθείς – και δεν αποτελεί έκπληξη, γιατί το να το κάνεις σωστά απαιτεί υπερβολική δουλειά.
Όπως είπε ο Stella: «Η λεπτομερής δουλειά κάτω από το αυτοκίνητο είναι μία από τις πιο περίπλοκες και, από μηχανολογική άποψη συναρπαστικές αναλύσεις που έχω δει ποτέ».
Για να βελτιώσει περαιτέρω την απόδοση του δαπέδου από το GP της Σιγκαπούρης, η McLaren επανέφερε το φτερό στην άκρη του δαπέδου, κάτι που είχε δοκιμάσει για πρώτη φορά στις αρχές του 2022 άλλα μετέπειτα το εγκατέλειψε.
«Κλείνει ένας κύκλος, καθώς κατά την διάρκεια των χειμερινών δοκιμών του 2022 το αυτοκίνητό μας είχε αυτό το είδος πτερυγίου, το οποίο υιοθετήθηκε από ορισμένους ανταγωνιστές», είπε ο Stella. «Τότε συνειδητοποιήσαμε ότι χρειαζόμασταν να το αφαιρέσουμε για κάποιο χρονικό διάστημα».
«Τότε ήταν σαφές ότι κάποια άλλα αυτοκίνητα το είχαν αφαιρέσει ήδη στην αρχή της σεζόν, οπότε αλλάξαμε κι εμείς. Αυτή η περιοχή είναι πολύ σημαντική για τις επιδόσεις του αυτοκινήτου».
Οι αλλαγές στους κανονισμούς που έγιναν από τη FIA το 2023 απαιτούσαν από τις ομάδες να ξανασκεφτούν τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισαν πολλές πτυχές του σχεδιασμού του δαπέδου τους, μία από τις οποίες ήταν και η πτέρυγα δαπέδου.
Απόδοση της πτέρυγας δοκού (beam wing)
Με τους αντιπάλους της Red Bull να έχουν αποθαρρυνθεί από το γεγονός ότι το DRS της RB19 είναι τόσο αποτελεσματικό λόγω της ισορροπίας της αντίστασης μεταξύ του πίσω πτερυγίου και της πτέρυγας δοκού, η McLaren αποφάσισε να ακολουθήσει αυτή την πορεία.
Από το Grand Prix του Βελγίου, η McLaren άρχισε να μειώνει την αντίσταση της πτέρυγας της δοκού με την ελπίδα ότι αυτό θα βοηθούσε στην ενίσχυση της επίδρασης του DRS.
«Εργαζόμαστε για να δημιουργήσουμε τις σωστές διατάξεις των πτερυγίων δοκών, ώστε να μπορούμε να επιτύχουμε το σωστό επίπεδο αντίστασης χωρίς να χρειάζεται να μειώσουμε υπερβολικά το μέγεθος της άνω πτέρυγας», είπε.
«Το φτερό δοκού εδώ (στην Ιαπωνία) είναι σχετικά εκφορτωμένο σε σύγκριση με μερικά από τα φτερά δοκών που είχαμε στην αρχή της σεζόν».
Οι αλλαγές στη φιλοσοφία της McLaren είναι συναρπαστικές και έχουν χρησιμεύσει για να δώσουν στους αντιπάλους ελπίδα ότι και αυτοί μπορούν να κάνουν ριζικές αλλαγές.
Αλλά ίσως το πιο ενδιαφέρον είναι ότι αποτελούν απόδειξη, ενώ υπήρχαν ανησυχίες σχετικά με την τρέχουσα γενιά αυτοκινήτων, ότι δεν προσφέρουν πολλά περιθώρια σχεδιαστικής καινοτομίας, αυτός ο φόβος καταρρίπτεται.
Ερωτηθείς αν ήταν εντυπωσιασμένος που υπήρχε τόσο μεγάλο περιθώριο για μεμονωμένες ιδέες, ο Stella είπε: «Νομίζω ότι όλοι εξεπλάγησαν από το πόσο χώρο για εξέλιξη έχουμε στην πραγματικότητα διαθέσιμη με αυτή τη γενιά αυτοκινήτων, περιμένω να συνεχιστεί αυτό».
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!