Μια πολύ δημοφιλή, ωστόσο όχι ιδιαίτερη μελλοντική πιθανή εξέλιξη για τους κινητήρες των μονοθεσίων της F1 εξέφρασε ως σενάριο που θα ήθελε να δει να υλοποιείται ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem.
Ο Ben Sulayem θεωρεί πως η F1 θα έπρεπε τουλάχιστον να εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο της επιστροφής των V10 στο μέλλον του αθλήματος, ωστόσο αυτές θα πρέπει να λειτουργούν αποκλειστικά με βιοκαύσιμα ώστε να μπορεί μια τέτοια αλλαγή να δικαιολογηθεί υπό το πρίσμα των καιρών.
Από του χρόνου, η F1 μεταστρέφεται σε πλήρως συνθετικά καύσιμα, ως μέρος των ευρύτερων αλλαγών στους τεχνικούς κανονισμούς. Βάσει αυτών, η αποδιδόμενη ισχύς στους τροχούς των μονοθεσίων θα πρέπει να είναι ένα μίγμα 50/50 ανάμεσα στη V6 ΜΕΚ και τις μπαταρίες ενός πιο ισχυρού συστήματος MGU-K. Πλέον, άρα, το μίγμα γέρνει αρκετά υπέρ του εξηλεκτρισμού σε σχέση με την τρέχουσα γενιά μονάδων ισχύος.
Σκοπός των αλλαγών αυτών ήταν να συμβαδίσει το άθλημα με τις τάσεις στην αυτοκίνηση και να προσελκυστούν περισσότεροι κατασκευαστές, όπως και έγινε με την Audi από το 2026, ενώ και η Cadillac (δηλαδή η General Motors) έδειξε έμπρακτο ενδιαφέρον, καθώς θα μπει ως πλήρης κατασκευαστής μονάδων από το 2028, αποτελώντας την 11η ομάδα του grid ήδη από του χρόνου (προμηθευόμενη κινητήρες της Ferrari). Τέλος, και η Honda αποφάσισε να αναθεωρήσει τα πλάνα εξόδου που είχε από τη F1, επιλέγοντας να παραμείνει και να επενδύσει στους νέους κινητήρες, έχοντας εξασφαλισμένη αποκλειστική τεχνική συνεργασία με την Aston Martin.
Μείον, ωστόσο, αναμένεται να υπάρξει από το γαλλικό μέτωπο, με τη Renault να εγκαταλείπει πλήρως το πρόγραμμα κινητήρων της στην αυγή των κανονισμών του 2026, στρεφόμενη σε πελατειακή προμήθεια μονάδων από το Brixworth και τη Mercedes.
Με τη F1, πλέον, να έχει για τα καλά προχωρήσει σε βαρύγδουπες δεσμεύσεις για χρήση λιγότερο επιμολυντικών βιοκαυσίμων ως μέρος του ευρύτερου στόχου για net zero αποτύπωμα έως το 2030, κάποιοι θεωρούν πως υπάρχει ένα περιθώριο επιστροφής των V10 κινητήρων, που τελευταία φορά πάτησαν πίστα το μακρινό 2005.
Ο πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, πρότεινε μια ενδεχόμενη επιστροφή στους V10 υπό τη χρήση βιοκαυσίμων ως ένα σενάριο που τουλάχιστον αξίζει διερεύνησης όταν τα ενδιαφερόμενα μέρη της F1 αποφασίσουν να καθίσουν στο τραπέζι των συζητήσεων για την επόμενη γενιά τεχνικών κανονισμών.
“Η παρουσίαση αυτής της εβδομάδας στο Λονδίνο έφερε πολλή θετική κουβέντα για το μέλλον του αθλήματος”, σχολίασε στα social media ο πρόεδρος του κυβερνόντος σώματος της F1. “Ενώ ανυπομονούμε για την έλευση των κανονισμών του 2026 σε σασί και μονάδες ισχύος, θα πρέπει επίσης να ηγηθούμε και των μελλοντικών τεχνολογικών τάσεων στον μηχανοκίνητο αθλητισμό”.
“Θα έπρεπε να λάβουμε υπόψη μας μια γκάμα πιθανών κατευθύνσεων, όπως είναι ο εκκωφαντικός ήχος των V10 που να λειτουργούν με βιοκαύσιμα. Όποια κατεύθυνση και να επιλεγεί, θα πρέπει να υποστηρίξουμε τις ομάδες και τους κατασκευαστές ώστε να διασφαλίσουμε ελεγχόμενα κόστη πάνω στην Έρευνα & Ανάπτυξη”.
Οι δηλώσεις Ben Sulayem βρίσκουν κοινό έδαφος με αυτές του CEO της F1, Stefano Domenicali, ο οποίος πρότεινε πως επίσης θα του άρεσε να εξερευνηθούν εναλλακτικές για τους υβριδικούς κινητήρες, ως πιθανές βιώσιμες λύσεις για το μέλλον του σπορ.
“Εάν τα βιοκαύσιμα κάνουν καλή δουλειά ώστε να έχουμε μηδενικές εκπομπές και οδεύουμε σε σωστό σημείο με την βιωσιμότητά μας, ίσως δεν χρειαζόμαστε πλέον τόσο ακριβές και περίπλοκες τεχνολογίες γύρω από την εξέλιξη του κινητήρα”, δήλωσε ο Ιταλός πίσω στον περασμένο Αύγουστο στο Motorsport.com.
“Έτσι, ίσως σκεφτούμε να επιστρέψουμε σε κινητήρες ελαφρύτερους και ίσως με πιο ωραίο ήχο”.
24 hours later, what’s your top 3? 👀
#FIA #F175LIVE pic.twitter.com/5pduqjjmmH— FIA (@fia) February 19, 2025
Πέραν πάσας αμφιβολίας, μια θεωρητική επιστροφή στους V10 θα ήταν πολύ δημοφιλής επιλογή για το κοινό του αθλήματος, και κυρίως αυτούς της παλαιότερης γενιάς που συχνά-πυκνά δηλώνουν νοσταλγία για τη “μελωδία” των κινητήρων με τα 10 έμβολα. Ωστόσο, αυτό που θα τεθεί ξεκάθαρα στο προσκήνιο είναι το συμφέρον των κατασκευαστών, κάτι που δεν δείχνει να οδεύει, έστω προς το παρόν, προς μια τέτοια κατεύθυνση. Πράγματι, ήταν η τάση της αυτοκίνησης προς τον εξηλεκτρισμό που έφερε τους κανονισμούς του 2026 στο φως.
Αν και η πίεση για τα βιοκαύσιμα είναι αρκετά μεγάλη, εξακολουθούν να παραμένουν ακριβός πόρος και αρκετά μη αποδοτικά σε σχέση με τους ηλεκτρικούς και υβριδικούς κύκλους. Αρκετές αυτοκινητοβιομηχανίες που εμπλέκονται με τη F1 εξακολουθούν να παραμένουν πιστές στην συνταγή των υβριδικών μηχανών, και δεν δείχνουν άμεσα σημάδια μεταστροφής από αυτό το μοτίβο.
Ο Paddy Lowe, ιδρυτής της Zero Petroleum, εταιρείας παραγωγής συνθετικών καυσίμων μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, επίσης εκτιμά πως η πλήρης απόρριψη των υβριδικών μηχανών θα ήταν κακός οιωνός για το μέλλον.
“Εξετάζω την ιδέα αυτή για αρκετό καιρό, η αλήθεια είναι, και υπάρχει ένα στοιχείο στο όραμα αυτό πίσω από την ίδρυση της εταιρείας μας. Ωστόσο, η Formula 1 είναι στον υβριδικό κόσμο σήμερα, και αυτή πράγματι αποτελεί μια καλή λύση για τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, εκτιμώ”, δήλωσε ο Lowe, πρώην ανώτερο στέλεχος σε Mercedes και Williams.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!