Το διμερές editorial του F1fan.gr πάνω στις νέες πίστες που θα δούμε φέτος στο πρόγραμμα της Formula 1 ολοκληρώνεται με την παρουσίαση της πίστας του Zandvoort, που θα στεγάσει το Ολλανδικό Grand Prix για το 2020. Πρόκειται για μια πίστα ιστορική, η οποία λόγω των επιταγών των καιρών καλείται να εκσυγχρονιστεί σε πολλά επίπεδα.
Η φρενίτιδα που έχει φέρει το όνομα Max Verstappen στους Ολλανδούς είναι κάτι το γνωστό, το οποίο μαρτυρούν άλλωστε και οι “οράνιε” εξέδρες σε πολλά Ευρωπαϊκά Grand Prix, όπως αυτά στο Hockenheimring, το Spielberg και το Spa. Οι Ολλανδοί είναι παθιασμένοι με τον ταλαντούχο νεαρό οδηγό της Red Bull, βλέποντας στα μάτια του τον επόμενο πολυπρωταθλητή της F1.
Ωστόσο, αυτή η φρενίτιδα έφτασε από νωρίς στα αυτιά των διοικούντων της Formula 1, οι οποίοι διέβλεψαν μια σημαντική οικονομική ευκαιρία, αυτή ενός Ολλανδικού Grand Prix.
Γενικά, η Ολλανδία φιλοξένησε για αρκετά χρόνια στο παρελθόν αγώνα, κυρίως στην πίστα του Zandvoort, μια πίστα που βρίσκεται δίπλα στο ομώνυμο θέρετρο της χώρας και σε απόσταση αναπνοής από την πρωτεύουσα, Άμστερνταμ.
Ο πρώτος αγώνας στα πλαίσια της Formula 1 διεξήχθη το 1955, ενώ από το 1958 μέχρι το 1985 η παρουσία του στο πρόγραμμα της κορωνίδας του μηχανοκίνητου αθλητισμού ήταν συνεχής, με εξαίρεση το 1972. Τελευταίος νικητής του Ολλανδικού Grand Prix ήταν ο Niki Lauda, με McLaren TAG Porsche, ενώ από τους οδηγούς, τις περισσότερες νίκες έχει ο Jim Clark με 4 και από κατασκευαστές η Ferrari με 9 καρό σημαίες (η πρώτη, το 1949, δεν ήταν στα πλαίσια του Πρωταθλήματος της F1).
Η πίστα όμως, έχοντας μείνει μακριά από τις μεγάλες κατηγορίες μηχανοκίνητου αθλητισμού, φιλοξενώντας αγώνες μέχρι την κατηγορία της Formula 3, δεν πληρούσε αρκετά από τα κριτήρια που απαιτούνται για μεγάλες διοργανώσεις, και αυτό ήταν ένα πρόβλημα. Η διάθεση ωστόσο, όλων των πλευρών, Formula 1 και διοργανωτών πίστας για ένα Grand Prix της F1, έκανε όλους να καθίσουν σε κοινό τραπέζι και να βρουν λύσεις.
Και έτσι και έγινε τελικά, με τον εκλιπόντα Charlie Whiting να επισκέπτεται την πίστα τον Σεπτέμβριο του 2018, ώστε να αποσαφηνιστούν όλα όσα πρέπει να αλλάξουν. Η οριστική συμφωνία μεταξύ FIA, Formula 1 και διοργανωτών επικυρώθηκε στις 14 Μαΐου 2019, όταν και ανακοινώθηκε πως το Zandvoort θα βρισκόταν στο πρόγραμμα του 2020 αλλά και για τα επόμενα τρία χρόνια.
Οι εργασίες στην πίστα ξεκίνησαν άμεσα προκειμένου να είναι έτοιμη εντός χρόνου, όντας τοποθετημένη σαν το 5ο Grand Prix στο πρόγραμμα του 2020, το τριήμερο 1-3 Μαΐου.
Πιο αναλυτικά τώρα σε αυτές, αποφασίστηκε να γίνουν επεμβάσεις περιμετρικά της πίστας για βελτίωση της ασφάλειας στα επίπεδα της Formula 1, να ανακαινιστούν πλήρως τα paddock, να διαπλατυνθεί τοπικά η πίστα ώστε να εξυπηρετεί καλύτερα τις ανάγκες των σύγχρονων, μεγαλύτερων μονοθεσίων, και να υπάρχουν μεγαλύτερες ταχύτητες σε κάποια σημεία της πίστας που χαρακτηρίζονταν ως αρκετά αργά. Η γραμμή εκκίνησης/τερματισμού θα μετατοπιστεί κάποια μέτρα προς την στροφή Tarzan (Νο 1), για καλύτερη θέαση του grid από τους οπαδούς στην κεντρική κερκίδα, ενώ και οι στροφές Νο 2 και 3, η Gerlacht και Hugenholtz αντίστοιχα, θα διαπλατυνθούν για λόγους ασφαλείας. Στη στροφή Hans Ernst, όπου υπάρχει ένα chicane, το δεύτερο μέρος του θα διαπλατυνθεί και θα γίνει πιο κοντό επίσης, για διευκόλυνση του περάσματος των μονοθεσίων από εκεί, ενώ τέλος, η μεγαλύτερη ατραξιόν της πίστας θα είναι η τελευταία στροφή, η Arie Luyendijk, η οποία θα αποκτήσει κλίση 32%, ήτοι λίγο πάνω από τις 18 μοίρες, στοιχείο που ίσως δώσει εντυπωσιακές μάχες και προσπεράσματα.
Τονίζεται πως η κλίση αυτή ξεπερνά αυτή της τελευταίας κεκλιμένης στροφής που είχε το πρόγραμμα της Formula 1, στην πίστα της Indianapolis.
Οι γενικές εργασίες γίνονται υπό την επίβλεψη της ιταλικής εταιρείες Dromo, που ειδικεύεται στην σχεδίαση πιστών. Οι Ιταλοί προσπαθούν να παρέμβουν όσο πιο διακριτικά μπορούν στην πίστα, ώστε αυτή να μην χάσει το παραδοσιακό αγωνιστικό της στοιχείο, με τη χάραξη να περνά ανάμεσα από τους τοπικούς αμμόλοφους.
Η πίστα συνολικά έχει 13 στροφές, με μήκος 4,3 km. Οι γύροι ακόμα δεν έχουν επιβεβαιωθεί, ωστόσο στην παλαιότερη εκδοχή της, όπου το μήκος ήταν ίδιο, οι γύροι ενός Grand Prix ήταν 72 στο σύνολο.
Συμπερασματικά, η επιλογή του Zandvoort για ένα Grand Prix σε επίπεδο Formula 1, ήταν ξεκάθαρο εξ’αρχής πως έγινε για λόγους προώθησης, καθώς η αγορά της Ολλανδίας έδειχνε αρκετά ελκυστική, ελέω Max Verstappen. Το Zandvoort ήταν η μοναδική πίστα που είχε τα εχέγγυα να επαναφέρει την Ολλανδία στο πρόγραμμα της F1 και εκεί εστιάστηκε το ενδιαφέρον. Η προσπάθεια για εκσυγχρονισμό της πίστας είναι αρκετά ικανοποιητική, με τη στροφή Tarzan και τη στροφή 13 να δείχνουν πως θα μονοπωλήσουν το ενδιαφέρον στις μάχες και τα προσπεράσματα. Ωστόσο, πέρα αυτών των δύο στροφών, η υπόλοιπη πίστα πιθανώς να μην είναι πλέον προδιαγραφών σύγχρονης F1. Πέραν της ευθείας εκκίνησης/τερματισμού, μεγάλες ευθείες εκλείπουν, γεγονός που περιορίζει το πλεονέκτημα του DRS.
Το συμπέρασμα του συγκεκριμένου editorial είναι πως φέτος στο Zandvoort θα δούμε ένα Grand Prix με εντυπωσιακή ατμόσφαιρα, στα πρότυπα ποδοσφαιρικών γηπέδων. Ο αγώνας σίγουρα θα έχει στοιχεία όμορφα, καθώς αποτελεί και νέα είσοδο άρα και αστάθμητο παράγοντα για ομάδες και οδηγούς, όμως ίσως να μην αποτελέσει και την πιο εντυπωσιακή μάχη του 2020, λόγω περιορισμών της χάραξης. Αδιαμφισβήτητα το πακέτο όλου του αγώνα θα είναι συναρπαστικό όμως, και σίγουρα θα είναι ένα Grand Prix που θα μείνει χαραγμένο στο μυαλό των οπαδών της F1 για το 2020.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!