Ενώ έχουν ολοκληρωθεί μόλις πέντε αγώνες στο φετινό καλεντάρι της Formula 1, η κατάσταση όσον αφορά το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα φαίνεται κάπως συγκεχυμένη, με δύο μόνο σταθερές. Ο Max Verstappen είναι το αδιαφιλονίκητο φαβορί για τον τίτλο, κι η Red Bull μπορεί να κερδίσει όλους τους αγώνες του 2023 αν κάτι δεν πάει πολύ λάθος για την Αυστριακή ομάδα.Η κατάσταση στην κορυφή
Καλώς ή κακώς έτσι είναι τα πράγματα. Διανύουμε μια περίοδο απόλυτης κυριαρχίας των «Κόκκινων Ταύρων» κι αυτό δεν αναμένεται να αλλάξει φέτος. Και δεν είναι μόνο η σαφώς μεγαλύτερη δυναμική της Red Bull αλλά και η απουσία σοβαρού ανταγωνιστή, που δεν θα κερδίσει τα πάντα με μιας, αλλά έστω θα πιέσει για κάποιες νίκες αυξάνοντας το ενδιαφέρον στην κορυφή.
Η Ferrari που πέρυσι ήταν η ταχύτερη στο πρώτο μισό του πρωταθλήματος, βιώνει ριζική αναδιοργάνωση καθώς ο Fred Vasseur προσπαθεί να στήσει την ομάδα με τον τρόπο που επιθυμεί τόσο αγωνιστικά όσο και διοικητικά. Είναι δεδομένο ότι φέτος δεν θα δούμε σπουδαία πράγματα από τη Scuderia άλλωστε δεν είναι αυτό το ζητούμενο. Το θέμα είναι η ομάδα να μπει ξανά σε τροχιά και λογική πρωταθλητισμού, όχι για το 2024 ενδεχομένως ούτε για το 2025. Η καλύτερη ευκαιρία των Ιταλών είναι να στοχεύσουν στο 2026 και τους νέους κανόνες κινητήρα.
Η Mercedes για κάποιο λόγο επέμεινε στο περσινό αποτυχημένο project της και δεν δικαιώθηκε. Προφανώς το μονοθέσιο δεν ξεκινά παλεύοντας για την δεκάδα όπως πέρυσι, όμως είναι πολύ μακριά από την κορυφή κι αυτό σίγουρα πόνεσε και τον Wolff και τον Hamilton που ξόδεψε την περσινή σεζόν για να εξελίξει το μονοθέσιο. Είναι η μεγαλύτερη πρόκληση της Mercedes εδώ και πολλά χρόνια, το να επαναφέρουν την ομάδα στο δρόμο της επιτυχίας. Η φετινή σεζόν θα είναι κρίσιμη για την πορεία των δύο επόμενων.
Και σαν να μην έφτανε που η Red Bull τους πατάει ένα δευτερόλεπτο, η Merc βλέπει και την Aston Martin να κάνει άλματα προόδου με δικό της κινητήρα! Η επένδυση του Lawrence Stroll αρχίζει να αποδίδει και με μπροστάρη τον αειθαλή Fernando Alonso, που είναι πραγματικά χάρμα οφθαλμών στην πίστα. Ίσως η Aston Martin να είναι η μόνη ομάδα που μπορεί να ξεκλέψει μια νίκη φέτος σε μια πίστα όπως το Μονακό φερειπείν. Όπως και να χει, η ομάδα του Stroll μπαίνει στο σωστό δρόμο ώστε να κοιτάξει στα μάτια μελλοντικά τη Red Bull για τους τίτλους.
Πρακτικά οι υπόλοιποι είναι όλοι midfield
Ο Gunther Steiner δήλωσε την τελευταία μέρα δοκιμών στο Μπαχρέιν πως φέτος υπάρχουν οι κορυφαίες ομάδες κι όλοι οι υπόλοιποι θεωρούνται midfield. Κι έχει απόλυτο δίκιο αν ρίξει κανείς μια ματιά στη βαθμολογία οδηγών ως τώρα. Οι διαφορές τους είναι μηδαμινές. Μια κακή μέρα του ενός και μια καλή του άλλου αρκούν για να έχουμε σοβαρές ανακατατάξεις στις θέσεις τους.
Στους πέντε αγώνες ως τώρα της σεζόν είχαμε πέντε διαφορετικές συνθέσεις οδηγών από αυτές τις ομάδες που μπήκαν στη δεκάδα. Όλες οι ομάδες έχουν βαθμολογηθεί, κι όλοι οι οδηγοί πλην των rookies Sargeant και de Vries. Καθώς οι ομάδες αυτές έχουν συγκεκριμένους πόρους και δυνατότητες σε αντίθεση με τις πρωτοπόρους, τα μονοθέσια τους δεν απέχουν αιώνες το ένα από το άλλο. Βλέπουμε επίσης, κάθε πίστα με τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της να αναδεικνύει τα αντίστοιχα της κάθε ομάδας. Για παράδειγμα στο Μαϊάμι, είδαμε μια Alfa Romeo εκτός βαθμών μεν, πιο ανταγωνιστική από τους περασμένους αγώνες όμως που έξυνε τον πάτο της κατάταξης. Παρατηρήστε πώς στις κατατακτήριες του Μαϊάμι είχαμε έξι διαφορετικούς οδηγούς του midfield να επικρατούν στα επιμέρους minisectors της πίστας, εικόνα άκρως εντυπωσιακή.
Ο πιο εντυπωσιακός εξ αυτών ως τώρα, και αναμφισβήτητα ένας από τους κορυφαίους φέτος είναι ο Yuki Tsunoda της AlphaTauri του οποίου η βαθμολογία δεν είναι ενδεικτική της απόδοσης. Ο Ιάπωνας έχει βαθμολογηθεί δύο φορές και άλλες τρεις τερμάτισε στην 11η θέση. Το μονοθέσιο του πασχίζει άρδην στον έναν γρήγορο γύρο, κι αυτό τον φέρνει χαμηλά στο grid εκκίνησης όμως κατά τη διάρκεια του αγώνα επιδεικνύει μαεστρικές οδηγικές ικανότητες για να αγγίξει ή να μπει στους βαθμούς. Ο νεαρός οδηγός της Alpha έχει φέτος 10 προσπεράσεις ως τώρα, με τους Zhou και τον εκπληκτικό Kevin Magnussen να είναι οι μόνοι από το midfield με περισσότερες (12 και 14 αντίστοιχα). Δεδομένης της δυναμικής του μονοθεσίου ο Tsunoda υπερβάλλει εαυτόν ως τώρα.
Στον αντίποδα, οι οδηγοί της Alpine είναι αυτοί που δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση για αποτελέσματα καθώς ο Laurent Rossi δήλωσε ότι αν δεν βελτιωθεί η εικόνα θα υπάρχουν άμεσες επιπτώσεις. Στην Alpine πίστευαν ότι φέτος θα ήταν ένα βήμα εμπρός μετά την περσινή 4η θέση όμως προς το παρόν είναι αποτυχία. Ίσως μετριάζεται από το γεγονός ότι ο άμεσος ανταγωνιστής που είναι η McLaren είναι στα ίδια και χειρότερα. Όμως όχι μόνο βρίσκονται πολλά βήματα πίσω από την τετράδα, αλλά είδαν και τις Haas, Williams, AlphaTauri και Alfa Romeo να είναι αρκετά ανταγωνιστικές και να τις απειλούν διαρκώς για αυτούς τους ελάχιστους βαθμούς που είναι διαθέσιμοι πλέον.
Πολύ ελπιδοφόρα είναι κι η εικόνα της Haas. Με το νέο μεγάλο της χορηγό και κάποιους έξτρα πόρους σε σύγκριση με πέρυσι, είναι πλέον η δεύτερη ομάδα της Ferrari και σε απόδοση και σε βαθμολογία. Η επική μάχη του Magnussen με τον Leclerc στο Μαϊάμι ήταν το κορυφαίο highlight της Αμερικάνικης ομάδας για φέτος. Αν και προφανώς ρόλο σε αυτό έπαιξε κι η αδυναμία της φετινής Ferrari που εκτέθηκε σε αυτή την περίπτωση.
Είναι με διαφορά η πιο συναρπαστική μάχη αυτή τη στιγμή στη Formula 1, κι αναμένεται να ενταθεί με τις αναβαθμίσεις που θα εισάγουν οι ομάδες από την Ίμολα. Κι όμως στις περισσότερες περιπτώσεις, η μετάδοση επικεντρώνεται στις μπροστινές θέσεις κι ας έχουν ελάχιστο ενδιαφέρον. Κι αν δε με πιστεύετε σας παρουσιάζω τον παρακάτω πίνακα με τις συνολικές προσπεράσεις της σεζόν ως τώρα.
Προσπεράσεις | Live TV | |
Μπαχρέιν | 37 | 19 |
Τζέντα | 36 | 17 |
Μελβούρνη | 30 | 19 |
Μπακού | 23 | 19 |
Μαιάμι | 60 | 43 |
Εφόσον υπάρχουν onboard όλων των οδηγών, οι σκηνοθέτες είναι σε θέση να ξέρουν πότε επέρχεται προσπέραση σε κάθε σημείο του αγώνα. Παρόλα αυτά, στο Μπαχρέιν και τη Τζέντα χάσαμε τις μισές προσπεράσεις, νούμερο απαράδεκτο. Καλύτερη δουλειά στη Μελβούρνη και το Μαϊάμι. Στο Μπακού ήταν τόσο λίγες και σε συγκεκριμένα σημεία που θα ήταν πρακτικά αδύνατο να χαθούν. Από τις συνολικά 67 παραπάνω προσπεράσεις που δεν είδαμε live, είχαμε 15 replays τα οποία στην πλειοψηφία τους ήταν με οδηγούς των πρώτων ομάδων που απλώς ανέβαιναν το grid γιατί βρέθηκαν πιο πίσω λόγω pit stop ή κακής εκκίνησης. Όσες προσπεράσεις δεν είδαμε καθόλου ήταν όλες μεταξύ των οδηγών του midfield.
Προφανώς μια μετάδοση Formula 1 δε γίνεται να περιλαμβάνει όλα τα συμβάντα και τις προσπεράσεις σε ζωντανή μετάδοση, όμως είναι κρίμα να χάνουμε κάποιες πραγματικά σκληρές οδηγικές μάχες στις πίσω θέσεις του grid, οι οποίες πολλές φορές κρίνουν τη δεκάδα. Και δεν είναι θέμα μόνο της δημοφιλίας των κορυφαίων οδηγών αλλά και των χορηγών τους, που πρέπει επίσης να λάβουν χρόνο προβολής στη μετάδοση.
Πάντως αν σκεφτεί κανείς ποιος ήταν ο σκοπός των νέων κανόνων που εισήχθησαν πέρυσι, δηλαδή να μειωθούν οι διαφορές των ομάδων και να αυξηθεί ο ανταγωνισμός, ως ένα βαθμό επιτυγχάνεται. Απλά όχι στην κορυφή όπως θα ήθελε κάθε θεατής της F1, εκεί η κατάσταση παραμένει στάσιμη. Αν όμως θέλετε να χαρείτε μάχες και τακτική, στο πίσω μέρος του grid μπορείτε να βρείτε πραγματικό, ανταγωνιστικό racing χωρίς φαβορί.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!