Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο οργανισμός της Formula 1 θα δεχτεί μέσα στο 2020 ένα τεράστιο οικονομικό πλήγμα, θα μπορέσει όμως να επιβιώσει σε περίπτωση που επιβεβαιωθεί το χειρότερο σενάριο και η σεζόν ακυρωθεί ολοκληρωτικά;
Αυτή τη στιγμή, η ανωτέρω είναι μια θεωρητική ερώτηση τελείως. Επίσημα, υπάρχουν ακόμα 14 προγραμματισμένοι αγώνες στο καλεντάρι. 6 ακόμα events, όλα τα υπόλοιπα δηλαδή εκτός των Μονακό και Αυστραλίας, περιμένουν για μια νέα πιθανή ημερομηνία.
Στην πιο πρόσφατη επικοινωνία του με τα media, ο CEO της F1, Chase Carey, έδωσε να φανεί πως μια σεζόν με 15-18 αγώνες θα μπορούσε να γίνει κανονικά, αν και όσο περνάνε οι μέρες, ο συνολικός αριθμός των Grand Prix φαίνεται πως θα είναι πιο μικρός, καθώς οι ενδείξεις φαίνεται πως οδηγούν σε πιο αργοπορημένη εκκίνηση του πρωταθλήματος.
Δεν χρειάζεται ανάλυση από τους ειδικούς της Wall Street ώστε να υπολογιστεί η δύσκολη κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η Formula 1. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων της εξαρτάται από τον πιο προφανή παράγοντα: πως θα γίνουν τουλάχιστον κάποια Grand Prix.
Το συνολικό εισόδημα της Formula 1 για το 2019 ανήλθε στα 2,022 δις $. Ο κύριος όγκος αυτών προήλθε από τρεις βασικές πηγές: την τιμή για διεξαγωγή αγώνα (30%), τα τηλεοπτικά δικαιώματα (38%) και τις χορηγίες (15%). Άλλες πηγές εισοδήματος ήταν από τη φιλοξενία στα paddock και τις επιχειρήσεις σε F2/F3.
Το 2020, η F1 ανέμενε να αυξήσει ακόμα περισσότερο το συνολικό εισόδημά της, καθώς θα είχε και 22ο αγώνα, σε σχέση με τους 21 του 2019. Τώρα, βρίσκεται σε μια κατάσταση όπου κάθε Grand Prix που δεν διοργανώνεται, κοστίζει στη F1 περίπου 30-50 εκατ. $ (εκτός από το Μονακό, που δεν πληρώνει είσοδο).
Αυτές οι είσοδοι έχουν ήδη πληρωθεί προκαταβολικά, έτσι πλέον το ερώτημα είναι εάν τα χρήματα αυτά θα επιστραφούν ή η F1 θα μπορέσει να τα κρατήσει ως προ-πληρωμή για το 2021.
Οι απώλειες από τις εισόδους των Grand Prix είναι άμεσο αποτέλεσμα των ακυρώσεων, αλλά όσο οι ακυρώσεις αυξάνονται, και άλλες πηγές εισοδήματος θα πλήττονται. Οι τηλεοπτικοί σταθμοί έχουν πληρώσει για όλη τη σεζόν και καθώς θα συρρικνωθεί το ποσό των αγώνων που θα διεξαχθούν, θα αντιμετωπίσουν και αυτοί δυσκολίες στις συμφωνίες τους με τους διαφημιστές τους και τους συνδρομητές τους.
Γίνεται αντιληπτό πως, εάν ο συνολικός αριθμός των αγώνων είναι κάτω από 15, κατά σύμπτωση (ή όχι) κάτω από το όριο που έθεσε αρχικά ο Chase Carey πρόσφατα, οι τηλεοπτικοί σταθμοί θα δεχτούν μερική επιστροφή χρημάτων, κλιμακωτά. Όπως είναι λογικό, εάν η σεζόν χαθεί τελείως, δεν μπορούν να πληρώσουν για κάτι που δεν μπορούν να δείξουν!
Επίσης, δεν είναι γνωστό το τί ισχύει με τις ακυρώσεις των αγώνων και τους βασικούς χορηγούς της F1, δηλαδή την DHL, τη Heineken και την Emirates. Ποιος θα μπορούσε να φανταστεί, άλλωστε, πως μια σεζόν θα μπορούσε να τιναχθεί στον αέρα;
Ωστόσο, όπως και με τους τηλεοπτικούς σταθμούς, δεν μπορεί να αναμένεται να πληρώσουν όλο το ποσό της χορηγίας τους, εάν δεν βρίσκονται σε θέση να διαφημίσουν τα brands τους σε ένα πλήρες αγωνιστικό πρόγραμμα.
Έτσι, ποιες είναι οι εμπορικές προοπτικές της Formula 1 καθώς το πρόγραμμά της για το 2020 διαρκώς συρρικνώνεται, και ποια είναι η γνώμη του ευρύτερου οικονομικού κόσμου;
Από τον Moody’s Inverstors Service, ένας από τους πιο γνωστούς και υψηλού κύρους οίκους αξιολόγησης και παροχής οικονομικών συμβουλών, δόθηκε πρόσφατα ένας οδηγός, αρκετά ενδιαφέρον. Σύμφωνα, με αυτόν, παρά τις όποιες δυσκολίες, και με κάποιες επιφυλάξεις βέβαια, ο οίκος θεωρεί πως η F1 θα μπορέσει να αντέξει αυτή την καταιγίδα.
Όταν οι αναλυτές του Moody’s εξέτασαν την επίδοση της F1 ως εταιρεία, ζύγισαν τα θετικά και τα αρνητικά, αλλά και τα ρίσκα που υπάρχουν. Κατέληξαν με μια αξιολόγηση της οικονομικής της απόδοσης και του που αυτή οδεύει.
Σε αναφορά που βγήκε την Πέμπτη, ο Moody’s έδωσε στη F1, ή τυπικά στην εταιρεία που τη διαχειρίζεται, την Alpha Topco Ltd, βαθμολογία B2 πιστοληπτικής ικανότητας, η οποία σημαίνει πως υπάρχει κάποιο ρίσκο. Επίσης, η αναφορά προσέθετε πως “το κλίμα άλλαξε από θετικό σε αρνητικό”.
Με μια πρώτη ματιά, αυτό δεν δείχνει και πολλά υποσχόμενο. Πράγματι, ο Moody’s εξήγησε το άμεσο μέλλον της F1, ως εξής: “Η ταχεία και ευρεία διάδοση του κορωνοϊού, η οποία χειροτερεύει το παγκόσμιο οικονομικό κλίμα, με τις τιμές του πετρελαίου να πέφτουν και τις αξίες ακινήτων να μειώνονται, δημιουργούν σοβαρό και εκτενές πιστοληπτικό shock σε πολλούς τομείς, περιοχές και αγορές”.
“Τα συνδυασμένα πιστοληπτικά φαινόμενα από αυτές τις εξελίξεις είναι άνευ προηγουμένου και έχουν επηρεάσει πολύ σκληρά τη F1 λόγω διαταραχών στο πρόγραμμα των αγώνων”.
Ο Moody’s επίσης ξεκαθάρισε πως η πραγματική εικόνα της κατάστασης θα καθοριστεί από το πόσοι αγώνες εν τέλει θα γίνουν.
“Δεν είναι πιθανό να προβλεφθεί η έκβαση της σεζόν του 2020 σε αυτή τη φάση, καθώς υπάρχει μια γκάμα πιθανών εκβάσεων, από μια μέτρια περικοπή σε 15-18 αγώνες μέχρι και σε πλήρη ακύρωση της σεζόν”.
Συμπερασματικά, ο Moody’s αναμένει “αποδυναμωμένα κέρδη και τζίρο, μεγαλύτερη μείωση ρευστότητας για το 2020 ως αποτέλεσμα της διαταραχής του αγωνιστικού προγράμματος”.
Με απλά λόγια, αναμένεται η Formula 1 να στραφεί στα οικονομικά της αποθέματα και να δανειστεί περισσότερα ώστε να ανταπεξέλθει για το 2020.
Ο Moody’s τονίζει επίσης πως, ακόμα και χωρίς τον COVID-19, η F1 αντιμετωπίζει αρκετές προκλήσεις για το 2020, συμπεριλαμβανόμενης της ανάγκης για ύπαρξη Συμφωνίας Ομόνοιας για το 2021 και ύστερα και του γεγονότος πως ένας ασυνήθιστα μεγάλος αριθμός σημαντικός τηλεοπτικών συμβολαίων λήγει φέτος.
“Ο Moody’s δεν περιμένει πως μια ανανεωμένη Συμφωνία Ομόνοιας θα έχει ως αποτέλεσμα ένα λιγότερο επικερδές deal για την εταιρεία. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχει ακόμα ρίσκο εκτελεστικό, μέχρι να ολοκληρωθεί μια συμφωνία”.
Επιπλέον εφιστά την προσοχή πως “μια υποβάθμιση θα μπορούσε να προκύψει εάν μια ανανεωμένη Συμφωνία Ομόνοιας διαπραγματευόταν υπό αντίξοες συνθήκες για την εταιρεία, όπως είναι το μεγαλύτερο οικονομικό όφελος για τις ομάδες (όταν αυτό μετράται ως ποσοστό των εσόδων)”.
Όλα τα παραπάνω δείχνουν λίγο ζοφερά, αλλά οι εταιρείες παγκοσμίως, σε όλες τις αθλητικές δραστηριότητες βρίσκονται σε εξίσου δύσκολες καταστάσεις.
Σημαντικό, ο Moody’s βλέπει φως στο τούνελ για το μέλλον της F1. Ακόμα και εάν η σεζόν του 2020 χαθεί τελείως, και έτσι χαθεί το όποιο εισόδημα, οι αναλυτές του πιστεύουν πως η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να ανακάμψει για το 2021 και ύστερα, υποθέτοντας φυσικά πως το πρόγραμμα θα έρθει σε φυσιολογικά πλαίσια και πως υπογραφεί η Συμφωνία Ομόνοιας.
Ο Moody’s πιστεύει πως το brand της F1 είναι αρκετά μεγάλο και έχει πρόσβαση σε αρκετές πηγές μετρητών ώστε να αντέξει στην καταιγίδα του 2020, ακόμα και εάν όλοι οι αγώνες χαθούν.
“Η F1 έχει σημαντική ρευστότητα και αρκετά ευέλικτη βάση κόστους ώστε να διαχειριστεί μια αρκετά περιορισμένη σεζόν του 2020, από την οποία ο οίκος θεωρεί πως μπορεί να ανταπεξέλθει ακόμα και ύστερα από ολική ακύρωσή της”.
“Από τις 31 Δεκεμβρίου του 2019, η F1 έχει ουσιαστικό αποθεματικό ρευστότητας, περίπου 900 εκατ. $, που αποτελείται από 400 εκατ. $ σε μετρητά και 500 εκατ. $ από δεσμευμένη πιστοληπτική ικανότητα”.
“Οι ειδικοί του οίκου θεωρούν πως αυτά είναι αρκετά ώστε να απορροφηθούν οι ροές χρημάτων από πιθανές επιστροφές χρημάτων σε προκαταβολές χορηγών, προωθητών, τηλεοπτικών συνεργείων, πληρωμές σε ομάδες και επιτόκια, εάν η σεζόν του 2020 ακυρωθεί πλήρως”.
“Η αξιολόγηση αυτού του αποθεματικού ρευστότητας, σε ενδεχόμενο πλήρους ακύρωσης, είναι περίπλοκη και υπάρχει κάποιο ρίσκο πως η ρευστότητα αυτή δεν θα είναι επαρκής, αν και αυτό το ρίσκο παραμένει μικρό”.
“Η F1 μπορεί επίσης να αντλήσει υποστήριξη από τους ιδιοκτήτες της, τη Liberty Media, η οποία αυτή τη στιγμή διαθέτει αρκετούς πόρους”.
Βέβαια, ο Moody’s προειδοποιεί πως μπορεί να υπάρξει θέμα με τη σχέση χρέους-εσόδων μέσα στην οποία επιτρέπεται να λειτουργεί η F1, κρίνει όμως πως το πρόβλημα θα μπορούσε να ξεπεραστεί εάν οι δανειστές συμφωνούν.
“Υπάρχει μια σχετικά υψηλή πιθανότητα πως η εταιρεία θα υπερβεί το όριο χρέους-εσόδων το 2020. Αυτό, μπορεί είτε να αυξηθεί είτε να παρακαμφθεί από τους δανειστές της εταιρείας σε περίπτωση που χρειαστεί”.
“Υπάρχει μια δευτερεύουσα ανησυχία πίσω από τη διαχείριση της διαταραχής που προκλήθηκε από τον κορωνοϊό το 2020 και οι μελλοντικοί οικονομικοί στόχοι ενδέχεται να αλλάξουν”.
“Ωστόσο, η εταιρεία παραμένει σε καλή θέση για να αυξήσει τους δείκτες εσόδων της όταν επανέλθουν οι κανονικές δραστηριότητες”.
Αυτό ακούγεται θετικό, αν και ο Moody’s τονίζει πως η αξιολόγησή του θα μπορούσε να υποβαθμιστεί εάν η Formula 1 δεν κρατήσει υπό έλεγχο τα χρέη της, όταν η κρίση περάσει. Τονίζει, επίσης, πως “υπάρχουν ακόμα προκλήσεις για τη βελτίωση των αριθμών της εταιρείας μετά το 2020, εν μέσω και μιας αποδυναμωμένης οικονομίας”.
Παρ’ όλα αυτά, το συνολικό συμπέρασμα είναι πως η F1 μπορεί να αντέξει μέσα στο 2020 κανονικά. Πάνω απ’ όλα είναι μια μοναδική επιχείρηση παγκοσμίως, με επιτυχημένη ιστορία και ασυνήθιστη δομή.
Τα μεγαλύτερη ετήσια έξοδά της είναι οι πληρωμές προς τις ομάδες, και καθώς τα έσοδα τείνουν προς το μηδέν, έτσι θα συρρικνώνονται και οι πληρωμές στις ομάδες. Και ενώ πλέον το ποσό που δίνεται στις ομάδες είναι αρκετά μεγαλύτερο από την εποχή Ecclestone, ειδικά το ποσό που αφορά τα έξοδα μετακινήσεων και ταξιδιών, τα κόστη σε σχέση με τους αγώνες θα μειωθούν επίσης σημαντικά.
Ο Moody’s στην αξιολόγησή του κλείνει λέγοντας πως “η F1 βρίσκεται σε αρκετά καλή θέση για να ανακάμψει μετά την κρίση του κορωνοϊού, υποστηριζόμενη από την φύση των εσόδων της που έρχονται μέσω συμβολαίων, το δυνατό της franchise, τη μεγάλη βάση φιλάθλων και την υψηλή μετατροπή μετρητών”.
“Η εταιρεία ίσως αντιμετωπίσει κάποιες προκλήσεις στα έσοδά της το 2021, λόγω του timing των ανανεώσεων των τηλεοπτικών συμβολαίων, όπως επίσης και μιας ασθενούς μακροοικονομικής οπισθοχώρησης”.
“Ωστόσο, τα δυνατά σημεία και η θελκτικότητα του franchise της F1 δίνουν προστασία στο κομμάτι των ευρύτερων προκλήσεων στην τηλεοπτική αγορά”.
Η άλλη πλευρά όμως της ιστορίας, είναι αυτή που περιλαμβάνει τις 10 ομάδες του αθλήματος. Θα καταφέρουν και οι 10 να επιβιώσουν μέσα στο 2020 και να είναι σε θέση να υπογράψουν τη νέα Συμφωνία; Εάν δεν το καταφέρουν, τα χέρια της F1 θα είναι εν πολλοίς δεμένα…
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!