Η μάχη μεταξύ της McLaren και της Alpine για τις υπηρεσίες του Oscar Piastri για το 2023 έχει κυριαρχήσει στην ατζέντα ειδήσεων της Formula 1 τις τελευταίες εβδομάδες.
Αν και τελικά ήταν θέμα του CRB της F1 και κόστισε στην Alpine σχεδόν 540.000 £ σε νομικές αμοιβές, οδήγησε επίσης καταστάσεις με προσωπικές προσβολές. Ο Piastri έχει αντιμετωπίσει κατηγορίες για έλλειψη «ακεραιότητας» από τον αρχηγό της ομάδας της Alpine, Otmar Szafnauer, επειδή γύρισε την πλάτη του στην ομάδα που βοήθησε στην καθοδήγηση της καριέρας του ως μέλος της ακαδημίας νεαρών οδηγών από το 2020. Ο Piastri δέχτηκε επίσης κριτική από το αφεντικό της Mercedes, Toto Wolff, ο οποίος έκανε παρατηρήσεις σχετικά με την «ακεραιότητα» και το «κάρμα». Στην άλλη πλευρά, η McLaren αντιμετώπισε αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για τον τρόπο με τον οποίο σύναψε συμφωνία με τον Piastri για το 2023, ενώ είχε ακόμη τον Daniel Ricciardo με σταθερό συμβόλαιο.
Όμως, καθώς η σκόνη έχει καταλαγιάσει στην υπόθεση, και οι δύο πλευρές παρουσίασαν στο CRB την αλήθεια τους για το τι συνέβη, προέκυψε μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για το τι πραγματικά συνέβη και η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική από αυτή που υπέθεταν ορισμένοι. Το Motorsport.com έχει μιλήσει με αρκετούς ανθρώπους που γνωρίζουν καλά τις διαδικασίες και τις εξελίξεις εμπιστευτικά και η πραγματικότητα είναι ότι αντί η υπόθεση Piastri να είναι μια περίπτωση στην οποία έχουμε έναν αδίστακτο νεαρό οδηγό και μια managerial ομάδα που να προδίδει μια αγωνιστική ομάδα, είναι περισσότερο μια κατάσταση στην οποία κάποιοι ένοιωσαν απογοητευμένοι και να κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν είχαν άλλη επιλογή από το να ψάξουν αλλού ή να διακινδυνεύσουν να μην πάρουν τίποτα..
Και από την οπτική γωνία της McLaren, ήταν ένοχη μόνο για το ότι κυνηγούσε τον πιο ανταγωνιστικό συνδυασμό οδηγών που μπορούσε, όταν είχε στα χέρια της μια ευκαιρία που πέφτει μια φορά σε μια γενιά.
Τα επιχειρήματα του CRB
Η υπόθεση μεταξύ της Alpine και του CRB θεωρείται ότι περιστράφηκε γύρω από το εάν μια συμφωνία «Όρων» – η οποία περιγράφει επιφανειακά τα σχέδια της Alpine για τον Piastri μεταξύ 2020 και 2023 – που κατατέθηκε στο CRB θα έπρεπε να είχε αντιμετωπιστεί ως οριστική σύμβαση.
Αυτό το έγγραφο είχε αρχικά σταλεί στον Piastri και στον manager του Mark Webber στις 15 Νοεμβρίου 2021 ως μέρος της αλληλογραφίας που περιγράφει λεπτομερώς την απάντηση της ομάδας στην ανάληψη μιας επιλογής που είχε. Εκείνη την εποχή (και συμφωνήθηκαν σε επόμενα email), οι Alpine και Piastri/Webber ήταν ξεκάθαροι ότι ο καλύτερος τρόπος για να προχωρήσουν από αυτή την συμφωνία «Όρων» ήταν να διευθετήσουν δύο ξεχωριστά συμβόλαια: ένα για δέσμευση το 2022 και ένα άλλο ως οδηγός αγώνων F1 για 2023/2024. Σε μια επιστολή που έστειλε ο διευθύνων σύμβουλος της Alpine, Laurent Rossi, εκείνη την ημερομηνία, υποσχέθηκε ότι θα του αποσταλεί σύντομα ένα σωστό συμβόλαιο – «με σκοπό να ισχύσει το ίδιο το αργότερο 10 εργάσιμες ημέρες μετά την παραλαβή της». Ωστόσο, δεν υπήρξε τέτοιο συμβόλαιο – είτε σαν εφεδρικός οδηγός είτε σαν οδηγός αγώνα – και είναι κατανοητό ότι υπήρξε αυξανόμενη απογοήτευση από τον Webber και τον Piastri για τις καθυστερήσεις. Στην αλληλογραφία μεταξύ του Webber και της νομικής ομάδας της Alpine τις επόμενες εβδομάδες, έγινε όλο και πιο σαφές ότι τα πράγματα δεν προχωρούσαν τόσο γρήγορα όσο θα ήθελε ο πρώην οδηγός της F1. Αυτό αρχικά αποδόθηκε σε καθυστερήσεις στην διαδικασία που προκλήθηκαν από έλλειψη πόρων και στη συνέχεια σε περαιτέρω καθυστερήσεις καθώς η ομάδα προετοιμαζόταν για την παρουσίαση του νέου της αυτοκινήτου. Κατά τη διάρκεια των προετοιμασιών για την αποκάλυψη της A522 στα τέλη Φεβρουαρίου, η ομάδα υποσχέθηκε ότι τα θέματα θα διευθετηθούν.
Ο Webber ρώτησε εάν το συμβόλαιο θα μπορούσε να διευθετηθεί μέχρι την 1η Μαρτίου, ώστε η ομάδα του Piastri να έχει χρόνο να το αξιολογήσει πριν υπογράψει ενόψει της σεζόν που ανοίγει το Grand Prix του Bahrain. Στις 2 Μαρτίου, ο Webber υποσχέθηκε στον Piastri ότι το συμβόλαιο θα ήταν μαζί του αργότερα εκείνη την ημέρα. Δύο ημέρες αργότερα, ωστόσο, στάλθηκε στον Webber ένα προσχέδιο «συμφωνίας εφεδρικού οδηγού», με μια σημείωση ότι οι λεπτομέρειες ενός συμβολαίου για το 2023/2024 θα ακολουθούσαν από την επόμενη εβδομάδα. Αυτή η τελευταία συμφωνία δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, καθώς αρχικά εξηγήθηκε ότι υπήρξαν καθυστερήσεις που προκλήθηκαν από τη διευθέτηση συμφωνίας για έναν κοινό εφεδρικό οδηγό με τη McLaren.
Καθώς η σεζόν της F1 πλησίαζε και η Alpine έπρεπε να ζητήσει την έκδοση υπεράδειας στην CRB εάν επρόκειτο να επιτραπεί στο Piastri να τρέξει στην πίστα, προτάθηκε η διευθέτηση του εφεδρικού οδηγού για την έκδοση της υπεράδειας. Στη συνέχεια, θα μπορούσε να ακολουθήσει μια ξεχωριστή συμφωνία για να γίνει ο Piastri οδηγός το 2023 και το 2024 σε μεταγενέστερη ημερομηνία.
Καθώς η συμφωνία για εφεδρικό οδηγό δεν είχε υπογραφεί από κανέναν οδηγό ή ομάδα σε εκείνο το σημείο, η Alpine έστειλε στην CRB στις 14 Μαρτίου ένα έγγραφο που περιείχε την συμφωνία «Όρων» του Νοεμβρίου 2021 υπογεγραμμένη και από τα δύο μέρη. Η Alpine μάλιστα επισήμανε την συμφωνία σαν «Νομικά Δεσμευτική», αν και αυτό που κατατέθηκε σαν υποτιθέμενο συμβόλαιο σε ξεχωριστό φάκελο (σε περίπτωση διαμάχης σε επίπεδο CRB) δεν υπογράφτηκε ποτέ και δεν περιείχε αυτούς τους όρους. Αυτή η συμφωνία του Νοεμβρίου είχε επισήμανση «Υπόκειται σε αλλαγή» και παρουσίαζε το «πιθανό» σχέδιο για τον Piastri να είναι εφεδρικός οδηγός για ένα χρόνο πριν από μια πιθανή θέση σε αγώνα το 2023. Τα έγγραφα που υποβλήθηκαν αναφέρονταν συγκεκριμένα μόνο στον ρόλο του εφεδρικού οδηγού για το 2022 και δεν έκαναν καμία αναφορά σε επεκτάσεις ή επιλογές για επέκταση. Μια μέρα αργότερα, η Alpine έστειλε τελικά στον Webber και τον Piastri το τελικό συμβόλαιο, αν και χωρίς να υπάρχει κάποια τελική συμφωνία όσον αφορά το 2023 και μετά.
Αυτό έγινε μόλις στις 19 Μαΐου, όταν στον Piastri εστάλη πρόταση να υπογράψει τετραετές συμβόλαιο από το 2023 έως το 2026. Αλλά το κρίσιμο σημείο ήταν ότι ο Piastri δεν ήταν απαραίτητο να αγωνιστεί αποκλειστικά για την Alpine, όπου είχε εναποθέσει τις ελπίδες του. Το χρονοδιάγραμμα που ορίστηκε γι’ αυτόν ήταν να αγωνιστεί για τη Williams το 2023. Στη συνέχεια, προφανώς εν αναμονή των αρχικών σχεδίων της Alpine για τον Fernando Alonso, το 2024 ο Piastri είτε θα παρέμενε στη Williams για δεύτερη σεζόν είτε θα επέστρεφε στην Alpine εάν ο Ισπανός έφευγε από τη F1. Για το 2025, αποφασίστηκε ότι ο Piastri θα είχε μια σταθερή διετή συμφωνία για να αγωνιστεί στην Alpine μέχρι το τέλος του 2026.
Ήταν αυτή η προσφορά – η οποία δεν έδινε ελπίδες στον Piastri για ένα βραχυπρόθεσμο μέλλον στην Alpine – που πιστεύεται ότι ξεχείλισε το ποτήρι και τον έκανε να αποφασίσει να μην υπογράψει και να προχωρήσει. Αντίθετα, ο Webber και ο Piastri συμφώνησαν ότι η καλύτερη διαδρομή προς τα εμπρός ήταν να κοιτάξουν αλλού – με τις άτυπες συνομιλίες να έχουν ήδη ξεκινήσει με τη McLaren σε εκείνο το στάδιο. Πηγές αποκάλυψαν ότι στην απόφαση της η CRB σημείωσε ότι: «Η Alpine γελοιοποιούσε ένα συμβόλαιο οδηγού για τον Piastri τους προηγούμενους οκτώ μήνες και τώρα πρότειναν ένα τετραετές συμβόλαιο που ξεκινούσε με διετές συμφωνία δανεισμού με Williams».
Εν τω μεταξύ οι συνομιλίες με τη McLaren προχώρησαν και, με την ομάδα να έχει ενημερώσει τον Daniel Ricciardo ήδη από τον Μάιο ότι εξέταζε άλλες επιλογές για το 2023, μια προκαταρκτική συμφωνία μεταξύ της ομάδας με έδρα το Woking και του Piastri υπεγράφη στις 4 Ιουνίου. Γίνεται κατανοητό ότι αρχικά ο Piastri επρόκειτο να έχει έναν απροσδιόριστο ρόλο για το 2023, στην περίπτωση που ο Ricciardo παρέμενε, με προφανή την πρόθεση να είναι ο Piastri αυτός που θα προωθηθεί στην περίπτωση χωρισμού της McLaren και του Ricciardo.
Με την McLaren και τον Piastri να είναι ικανοποιημένοι ότι δεν υπήρχαν δικαιώματα για υπηρεσίες σε άλλον, με βάση ότι η Alpine είχε μόνο αυτό την συμφωνία «Όρων» που έχει κατατεθεί στην CRB, και ότι οι συνομιλίες με τον Ricciardo επιταχύνονταν προς ένα διαζύγιο με την McLaren, το τελικό συμβόλαιο του Piastri υπεγράφη στις 4 Ιουλίου με την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει κενή θέση για αυτόν.
Η επακόλουθη ανάρτηση του Ricciardo στο Instagram στις 13 Ιουλίου σχετικά με την πλήρη αφοσίωση του στη McLaren για το 2023 πρέπει επομένως να θεωρηθεί περισσότερο ως διαπραγματευτική τακτική. Αυτό θα είχε ως στόχο να ενισχύσει την θέση του όταν επρόκειτο για τους όρους αποχώρησης, αντί να είναι μια ανακοίνωση που αγνοούσε τι έκανε η McLaren στο παρασκήνιο. Ακόμα κι αν μπορεί να μην ήξερε συγκεκριμένα για το χρονοδιάγραμμα των συμφωνιών που είχαν τεθεί σε εφαρμογή με τον Piastri. Με το συμβόλαιο με την McLaren το 2023 σε ισχύ, ο Piastri κράτησε χαμηλό προφίλ καθώς η ομάδα άρχισε να οριστικοποιεί τους όρους του διαζυγίου της με τον Ricciardo – τους οποίους ήθελε να ολοκληρωθούν πριν ανακοινώσει τα μελλοντικά της σχέδια για τους οδηγούς. Ωστόσο, το θέμα ήρθε στη δημοσιότητα όταν ο Alpine έχασε τον Alonso από την Aston Martin στην αρχή της καλοκαιρινής διακοπής και στη συνέχεια ανακοίνωσε τον Piastri για το 2023 – ωθώντας τον νεαρό να δημοσιεύσει το περιβόητο tweet ότι δεν θα αγωνιζόταν για την Alpine και αυτό με την σειρά του πυροδότησε την ενδεχόμενη ακρόαση στο CRB.
Η τελική απόφαση
Τελικά, η απόφαση του CRB ήταν ομόφωνη. Η συμφωνία «Όρων» που έφερε την επισήμανση «Υπόκειται σε αλλαγή» σήμαινε ότι απέχει πολύ από το να είναι έγκυρη και, χωρίς να έχει κατατεθεί τίποτα άλλο από την Alpine, το προφανές συμπέρασμα ήταν ότι η McLaren ήταν η μόνη ομάδα με γνήσιο συμβόλαιο για το 2023 και μετά. Είναι ενδιαφέρον ότι ως τελική πράξη σύγκρουσης μεταξύ της Alpine και του Piastri, η ομάδα υποστήριξε στο CRB ότι ο Αυστραλός θα έπρεπε να χρεωθεί τις δικές του νομικές αμοιβές άνω των 120.000 λιρών, καθώς θεώρησαν ότι δεν ήταν μέρος της διαδικασίας. Το CRB το απέρριψε, καθώς έκρινε ότι είχε κάθε δικαίωμα να εκπροσωπηθεί. Μια περαιτέρω καταγγελία από την Alpine σχετικά με το κόστος των νομικών εκπροσώπων της McLaren που ήταν «υπερβολικό» απορρίφθηκε επίσης.
Προχωρώντας
Για την Alpine, πέρα από την απώλεια του Piastri και το πλήρες νομικό κόστος όλων των μερών που πρέπει να αναλάβει, θα υπάρξουν σημαντικά μαθήματα στο μέλλον για το πώς αντιμετωπίζει τους οδηγούς και τις συμβάσεις τους. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο Szafnauer εντάχθηκε στην ομάδα μόλις στις αρχές Μαρτίου, οπότε η κατάσταση ήταν δύσκολη: και μπορεί να μην ήταν προτεραιότητα για αυτόν να επικεντρωθεί σε έγγραφα που είχαν ήδη κατατεθεί στο CRB.
Πιέζοντας για το ποια θα ήταν η απάντηση της Alpine στα γεγονότα, ο Szafnauer είπε στο Zandvoort: «Όλα αυτά συνέβησαν τον Νοέμβριο του περασμένου έτους, οπότε υποθέτω ότι είναι εύκολο να κατηγορήσω ανθρώπους που δεν είναι πια εδώ, αλλά αυτό δεν είναι το στυλ μου. Το σωστό είναι να ρίξουμε μια ματιά στο τι συνέβη, να καταλάβουμε πού ήταν οι ελλείψεις και να τις διορθώσουμε για το μέλλον».
Αν και δεν φαίνεται να υπάρχει συζήτηση για τις νομικές πτυχές του θέματος του Piastri, γίνεται κατανοητό ότι για τον Szafnauer παραμένει ένα άβολο συναίσθημα σχετικά με την ηθική ως προς το πώς εξελίχθηκαν τα πράγματα.
Από την πλευρά της McLaren, αν και είναι χαρούμενη που κέρδισε ένα από τα λαμπρότερα ανερχόμενα ταλέντα που έχουμε δει εδώ και χρόνια, εξακολουθεί να υπάρχει μια αίσθηση ανησυχίας για το πώς ο Piastri χαρακτηρίστηκε άδικα ορισμένες φορές τις τελευταίες εβδομάδες, ενώ δεν μπορούσε να πει τίποτα δημόσια για να τον υπερασπιστεί. Όπως είπε ο επικεφαλής της ομάδας, Andreas Seidl στο Zandvoort: «Νομίζω ότι ήμουν λίγο έκπληκτος με μερικά από τα σχόλια που διάβασα ακόμα και από ανθρώπους που δεν είχαν λεπτομερή γνώση του τι συνέβαινε στην πραγματικότητα. Νομίζω ότι ορισμένα από αυτά τα σχόλια ήταν επίσης ακατάλληλα, άδικα και απλώς δεν σέβονταν αυτό που συνέβαινε. Αν κοιτάξω τον εαυτό μου σε μια τέτοια κατάσταση, αν ξέρω τι συμβαίνει μόνο από τη μία πλευρά, προσπαθώ να μείνω μακριά από το να κάνω σχόλια για αυτό. Και νομίζω ότι είναι επίσης σημαντικό να το αναφέρω για να προστατεύσουμε τον Oscar».
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!