Η 21η Μαρτίου 2020 θα ήταν ημέρα γενεθλίων για τον Ayrton Senna, εάν ζούσε σήμερα, με τον Βραζιλιάνο να συμπληρώνει τα 60 χρόνια, όντως ομολογουμένως ένας από τους κορυφαίους της F1.
Ο Senna, τρις παγκόσμιος πρωταθλητής, έχασε τη ζωή του την Πρωτομαγιά του 1994, υποκύπτοντας στα τραύματά του, έπειτα από το ατύχημα στο Grand Prix του San Marino στην Imola.
Βέβαια, αυτό το είδωλο του μηχανοκίνητου αθλητισμού έδωσε μερικές από τις πιο αξιομνημόνευτες στιγμές στην ιστορία της F1, από την σκληρή κόντρα του με τον Alain Prost μέχρι και στην χωρίς προηγούμενη ικανότητά του να δαμάζει τους άγριους και ανελέητους δρόμους στο Monaco.
Πέρα όμως από τις γνωστές στιγμές του, που πολλοί από εμάς έχουν δει είτε από την τηλεόραση είτε από το internet, υπάρχουν και κάποιες άλλες που ίσως δεν είναι τόσο γνωστές.
Στην κηδεία του Senna δεν παρευρέθηκε ο πρόεδρος της FIA
Στο ίδιο αγωνιστικό σαββατοκύριακο που ο Senna έχασε τη ζωή του, πέθανε άλλος ένας οδηγός, ο Roland Ratzenberger, στις κατατακτήριες μάλιστα του ίδιου Grand Prix.
Ο θάνατος του Αυστριακού επηρέασε πολύ τον Senna, ο οποίος είχε ζητήσει αναβολή του αγώνα τότε. Αργότερα, μετά το ατύχημά του, στο cockpit της Williams του βρέθηκε μια αυστριακή σημαία, την οποία ήλπιζε να μπορέσει να ανεμίσει μετά τον αγώνα προς τιμή του Ratzenberger.
Η κηδεία του Senna ήταν ένα τεράστιο γεγονός. Στη Βραζιλία είχε κηρυχθεί δημόσιο πένθος, ενώ εκατομμύρια κόσμου θέλησαν να αποτίσουν ένα τελευταίο φόρο τιμής στη σωρό του.
Ο Max Mosley, ωστόσο, τότε πρόεδρος της FIA, επέλεξε να μην παρευρεθεί στην κηδεία του Senna, πιστεύοντας πως ο Ratzenberger είχε ξεχαστεί στη σκιά του Βραζιλιάνου, επιλέγοντας να πάει στη δική του κηδεία.
Σε μια συνέντευξη τύπου, δέκα χρόνια αργότερα, ο Mosley δήλωσε: “Ο Roland είχε ξεχαστεί. Έτσι, πήγα στην δική του κηδεία γιατί οι περισσότεροι ήταν στου Senna. Θεώρησα πως θα ήταν σημαντικό να πάει κάποιος και στη δική του”.
Το να προσπεράσεις τον Senna δεν ήταν μια καλή ιδέα
Μετά τη νίκη του, στο Grand Prix του 1993 στη Suzuka, το αναμενόμενο θα ήταν ο Senna να την πανηγυρίσει αμέσως. Ωστόσο, ο Βραζιλιάνος έκανε κάτι άλλο. Πήγε στα paddock ώστε να βρει τον rookie στη Formula 1, Eddie Irvine, ο οποίος είχε δείξει το “θράσος” να ξε-ντουμπλάρει τον εαυτό του, περνώντας τον Senna.
Ξαφνικά, οι πόρτες στο motorhome της Jordan άνοιξαν και μέσα μπήκε μαινόμενος ο Senna, μαζί με ένα κοπάδι, κυριολεκτικά, προσωπικού της McLaren.
“Τι στον δι***ο πιστεύεις πως κάνεις;”, είπε φανερά εκνευρισμένος ο Senna. “Απλά αγωνιζόμουν”, απάντησε ο Irvine. Η λογομαχία μεταξύ τους συνεχίστηκε, επισκιάζοντας λίγο το γεγονός πως ο Ιρλανδός είχε κάνει ένα φανταστικό πρώτο αγώνα, τερματίζοντας 6ος.
Έσωσε τη ζωή του Erik Comas
Μπορεί να μην είναι γνωστό όνομα οδηγού, αλλά ο Γάλλος έτρεξε σε 63 αγώνες στη Formula 1, μεταξύ 1991-1994 για τις Ligier και Larrousse. Αν δεν ήταν ο Senna όμως, ο Comas ίσως να μην βρισκόταν τώρα ανάμεσά μας για να διηγηθεί την παρακάτω ιστορία.
Κατά τις ελεύθερες δοκιμές για το Βελγικό Grand Prix του 1992, ο Comas είχε ένα πολύ σκληρό ατύχημα στη Blanchimont και έχασε τις αισθήσεις του. το πόδι του έμεινε κολλημένο στο γκάζι, με τον κινητήρα του να ουρλιάζει, όντας κοντά σε σημείο να εκραγεί.
Ωστόσο, ο Senna όντας ακριβώς από πίσω του, είδε τι έγινε. Αμέσως, σταμάτησε τη McLaren του και ρισκάροντας τη ζωή του, καθώς διέρχονταν και άλλα μονοθέσια εκείνη την ώρα, βγήκε από το μονοθέσιο, τρέχοντας προς τον Comas. Εκεί, σταμάτησε τον κινητήρα ώστε να μην πιάσει φωτιά, και στη συνέχεια κρατούσε το κεφάλι του για να σταθεροποιήσει τον σβέρκο του, μέχρι να έρθει το ιατρικό επιτελείο.
Ο Comas, εν τέλει, γλίτωσε τα χειρότερα, χάρη στην άμεση επέμβαση του Ayrton Senna.
Κέρδισε το Βραζιλιάνικο Grand Prix του 1991 μόνο με την 6η ταχύτητα
Το 1991 ήταν ακόμα μια χρονιά κυριαρχίας της McLaren, με τη Williams ωστόσο να την έχει πλησιάσει πολύ στο κομμάτι της δυναμικής. Ο Senna, ο οποίος μέχρι τότε δεν είχε κερδίσει το Grand Prix της πατρίδας του, το ήθελε διακαώς. Και τελικά το πέτυχε, αν και με αρκετά δύσκολο τρόπο.
Αν και προηγείτο σε όλο τον αγώνα, προς τους τελευταίους γύρους το σύστημα μετάδοσης κίνησης άρχισε να αστοχεί. Ο Senna έμεινε μόνο με 6η ταχύτητα, σε μια πίστα όπου η 4η και η 3η είναι υπέρ απαραίτητες. Πίσω του, ο Ricardo Patrese έκλεινε την ψαλίδα συνεχώς, αν και αντιμετώπιζε και αυτός θέματα με το κιβώτιό του.
Τελικά, μέσω της δύναμης της θέλησης, ο Senna άντεξε και πρόλαβε να τερματίσει, παίρνοντας την καρό σημαία. Η προσπάθεια όμως τον είχε εξαντλήσει και χρειάστηκε να τον βοηθήσουν άτομα ώστε να βγει από το μονοθέσιο ενώ στο βάθρο δεν είχε δυνάμεις να σηκώσει ούτε το τρόπαιο του νικητή.
Ο ανιψιός του, Bruno Senna, σχεδόν εγκατέλειψε τον μηχανοκίνητο αθλητισμό
Μετά τον θάνατο του Senna, η αδερφή του, Viviane, λόγω της οικογενειακής τραγωδίας απαγόρευσε στον γιο της, Bruno να ασχοληθεί με τους αγώνες, ήδη από την ηλικία των 10, φοβούμενη πως θα είχε και αυτός την ίδια τύχη με τον θείο του.
Ο Ayrton, είχε περιγράψει τον μικρό Bruno ως έναν οδηγό που μελλοντικά θα γινόταν καλύτερος από τον ίδιο. Οι πιέσεις που είχε δεχτεί η Viviane, την έκαναν εν τέλει να επιτρέψει στον Bruno να τρέξει, κάποια χρόνια πιο μετά όμως.
Εν τέλει, ο Bruno κατάφερε και μπήκε στη Formula 1 το 2010 με την HRT, κόντρα σε όλες τις πιθανότητες. Στη συνέχεια, έτρεξε για τη Renault και για τη Williams, την τελευταία ομάδα του θείου του. Βέβαια, για την τελευταία κίνηση χρειάστηκε να πάρει τη συγκατάθεση όλης της οικογένειας.
Εν τέλει ο Senna έφυγε από τη Formula 1 στο τέλος του 2012, έχοντας τρέξει σε 46 αγώνες. Θα μείνει για πάντα αναπάντητο το τί θα μπορούσε να είχε πετύχει σαν οδηγός εάν είχα ασχοληθεί πιο συστηματικά από τις μικρές ηλικίες…
O Senna προέβλεψε τον θάνατό του
Η φιλία του Ayrton Senna με τον teammate του στη McLaren, Gerhard Berger είναι αρκετά γνωστή, με τους δυο τους να έχουν σχηματίσει έναν πολύ στενό δεσμό, το οποίο συχνά επιδιδόταν σε αρκετές φάρσες μεταξύ τους.
Είτε ο Berger έβαζε κάποια ακατάλληλη φωτογραφία στο διαβατήριο του Senna, είτε ο Βραζιλιάνος κολλούσε με κόλλα τις πιστωτικές κάρτες του Αυστριακού, οι δυο τους περνούσαν πολύ καλά και είχαν μια έντονα συναισθηματική σχέση. Το μέγεθος αυτής φάνηκε όταν, στην κηδεία του Senna, ο Berger ένιωσε συντετριμμένος όταν οι Alain Prost και Sir Jackie Stewart και όχι αυτός θα ήταν αυτοί που θα κρατούσαν το φέρετρο της σωρού του Βραζιλιάνου από μπροστά.
Μετέπειτα, ο Berger λειτούργησε ως μέντορας του νεαρού Bruno Senna, καθώς αυτός έκανε τα πρώτα του βήματα στη Formula 1.
Από τον Berger μαθεύτηκε και κάτι ακόμα σχετικά με τη σχέση του με τον Senna, κάτι πραγματικά προφητικό. Οι δυο τους είχαν επισκεφτεί την Imola και συγκεκριμένα τη στροφή Tamburello, εκεί που ο Senna είχε το μοιραίο ατύχημά του. Στόχος ήταν να βρουν τρόπο να βελτιώσουν την ασφάλεια τοπικά, καθώς και στο παρελθόν αρκετοί οδηγοί, όπως και ο ίδιος ο Berger είχαν ατυχήματα εκεί.
Έχοντας σκαρφαλώσει πάνω στα προστατευτικά τείχη της πίστας, προκειμένου να βλέπει καλύτερα από ψηλά, ο Senna βλέποντας πως ακριβώς από πίσω έτρεχε ποτάμι, άρα πιθανά έργα ήταν σχεδόν αδύνατα, αποφάνθηκε πως κάποιος θα έχανε τη ζωή του εκεί. Πέντε χρόνια μετά, αποδείχτηκε αληθινός.
Το φιλανθρωπικό του έργο συνεχίζεται μέχρι σήμερα
Δεν αποτελεί έκπληξη πως ο Ayrton Senna ήταν ένας ευκατάστατος άνθρωπος, με την περιουσία του να αξιολογείται σε 400 εκατ. $.
Όμως, αν και το φιλανθρωπικό του έργο παρέμενε κρυφό μέχρι τον θάνατό του, ήταν αρκετά ενεργός σε αυτό το κομμάτι. Μέχρι σήμερα, η κληρονομιά του συνεχίζεται μέσω του Ayrton Senna Instituto, το οποίο βοηθά παιδιά να προετοιμαστούν για το μέλλον, παρέχοντάς του εκπαίδευση.
Ξεκάθαρα, ο Senna αποτελεί ένα είδωλο, τόσο αγωνιστικά όσο και εξωαγωνιστικά. Θα μείνει για πάντα στη μνήμη όλων όσων ασχολούνται με τον κόσμο της Formula 1, αλλά και πολλών άλλων.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!