Επιστολή του CEO της McLaren, Zak Brown, προς την FIA ήρθε στο φως της δημοσιότητας. Σε αυτήν, ο Brown καλεί την FIA να δράσει άμεσα, με διαφάνεια, και να επιβάλλει αθλητική ποινή στις ομάδες που παραβίασαν τους κανόνες του Cost Cap.
Η FIA αυτή την περίοδο σκέφτεται τα επόμενα βήματά της αφού ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η Red Bull είχε παραβιάσει το περσινό όριο κόστους, καθώς και ότι υπέπεσε σε διαδικαστικό ατόπημα. Η Aston Martin βρέθηκε επίσης ότι παραβίασε τους κανόνες διαδικαστικά.
Τόσο η Red Bull όσο και η Aston Martin έχουν την επιλογή να υπογράψουν μια Συμφωνία Αποδοχής Παραβίασης, εάν συμφωνούν με τα ευρήματα της FIA ή μπορούν να επιλέξουν να αμφισβητήσουν το θέμα μέσω του συμβουλίου ελέγχου κόστους ανώτατου ορίου.
Αν και δεν είναι σαφές ποια διαδρομή θα ακολουθηθεί, ο Διευθύνων Σύμβουλος της McLaren F1, Zak Brown, έστειλε επιστολή στη FIA για να τους γνωστοποιήσει πόσο κρίσιμο θεωρεί ότι είναι το να μην κρυφτεί το θέμα κάτω από το χαλί.
Στην επιστολή, αναφέρει: «Η παραβίαση της υπερδαπάνης, και πιθανώς οι διαδικαστικές παραβιάσεις, συνιστούν εξαπάτηση προσφέροντας σημαντικό πλεονέκτημα σε τεχνικούς, αθλητικούς και οικονομικούς κανονισμούς».
Και πρόσθεσε: «Η ουσία είναι ότι κάθε ομάδα που έχει προβεί σε υπερβολικές δαπάνες έχει αποκτήσει ένα άδικο πλεονέκτημα τόσο στην εξέλιξη του αυτοκινήτου του τρέχοντος όσο και του επόμενου έτους».
Ο Brown έγραψε την επιστολή στον πρόεδρο της FIA, Mohammed Ben Sulayem και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της F1, Stefano Domenicalli, κατ’ ιδίαν την περασμένη εβδομάδα.
Ωστόσο, το περιεχόμενο της επιστολής ήρθε στο φως, αφού ο Brown την έστειλε επίσης σε όλες τις ομάδες που συμμορφώθηκαν με το ανώτατο όριο κόστους το Σαββατοκύριακο. Αυτό περιλάμβανε Mercedes, Ferrari, Alpine, Alfa Romeo, Haas και Williams.
Στην επιστολή, ο Brown εξέφρασε την πίστη του στην διαχείριση της FIA για τη διαδικασία του ανώτατου ορίου κόστους μέχρι στιγμής, αλλά είπε ότι το πώς θα ενεργήσει το κυβερνών όργανο τώρα είναι μεγίστης σημασίας.
Υποστήριξε ότι δεν υπήρχε δικαιολογία για οποιαδήποτε ομάδα να ξοδέψει περισσότερα από όσα προβλέπεται, ειδικά καθώς όλοι είχαν περάσει από μια πρόβα τζενεράλε για τα όρια δαπανών το 2020.
«Η FIA διεξήγαγε μια εξαιρετικά ενδελεχή, συνεργατική και ανοιχτή διαδικασία, μας δόθηκε ακόμη και μια πρόβα τζενεράλε για ένα χρόνο με άφθονες ευκαιρίες να αναζητήσουμε οποιαδήποτε διευκρίνιση εάν οι λεπτομέρειες ήταν ασαφείς. Επομένως, δεν υπάρχει λόγος για καμία ομάδα να πει τώρα ότι είναι έκπληκτοι», είπε.
Ο Brown εξέφρασε επίσης την πεποίθησή του ότι οποιαδήποτε παραβίαση του ορίου δαπανών θα πρέπει να οδηγήσει σε αθλητική ποινή και όχι απλώς σε πρόστιμο.
«Δεν πιστεύουμε ότι μια οικονομική ποινή από μόνη της θα ήταν κατάλληλη ποινή για παράβαση μιας υπέρβασης δαπανών ή σοβαρή διαδικαστική παράβαση, είναι σαφές ότι πρέπει να υπάρχει μια αθλητική ποινή σε αυτές τις περιπτώσεις, όπως καθορίζεται από τη FIA», πρόσθεσε.
«Προτείνουμε να τιμωρηθεί η υπερβολική δαπάνη μέσω μείωσης του ανώτατου ορίου κόστους της ομάδας το έτος μετά την απόφαση και η ποινή θα πρέπει να είναι ίση με την υπέρβαση των δαπανών συν ένα επιπλέον πρόστιμο, δηλαδή υπέρβαση 2 εκατομμυρίων δολαρίων το 2021, που έχει προσδιοριστεί το 2022, θα οδηγούσε σε μείωση 4 εκατομμυρίων δολαρίων το 2023 (2 εκατομμύρια δολάρια για την αντιστάθμιση της υπερβολικής δαπάνης συν 2 εκατομμύρια δολάρια πρόστιμο).
«Για το πλαίσιο, τα 2 εκατομμύρια δολάρια είναι 25 – 50% αναβάθμιση στον ετήσιο προϋπολογισμό ανάπτυξης αυτοκινήτου και ως εκ τούτου θα είχε ένα σημαντικό θετικό και μακροχρόνιο όφελος.»
«Επιπλέον, πιστεύουμε ότι θα πρέπει να υπάρξουν μικρές αθλητικές κυρώσεις υπερβολικής δαπάνης με μείωση 20% στο χρόνο CFD και αεροδυναμικής σήραγγας. Αυτές θα πρέπει να επιβληθούν το επόμενο έτος, για να μετριαστεί το αθέμιτο πλεονέκτημα από το οποίο έχει και θα συνεχίσει να επωφελείται η ομάδα.»
«Για να αποφευχθεί η περίπτωση ομάδες να προβούν σε σωρεία μικρών παραβάσεων και να επωφεληθούν από το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα αυτών, προτείνουμε μια δεύτερη μικρή παραβίαση υπέρβασης δαπανών να μετακινεί αυτόματα την ομάδα σε κατηγορία μεγάλης παραβίασης.»
«Τέλος, δεδομένων των οικονομικών μεγεθών, το όριο του 5% για μια μικρή παράβαση υπερβολικών δαπανών φαίνεται πολύ μεγάλη απόκλιση, προτείνουμε ένα χαμηλότερο όριο 2,5% καθώς φαίνεται πιο κατάλληλο.»
Ο Brown θεωρεί απαραίτητο η FIA να είναι διαφανής στον τρόπο με τον οποίο χειρίζεται την υπόθεση της Red Bull, καθώς πιστεύει ότι το μέλλον του ανώτατου ορίου κόστους εξαρτάται από αυτό.
«Τώρα που καταλαβαίνουμε την κατάσταση των δαπανών των διαφόρων ομάδων, πρέπει να κοινοποιήσουμε τις επόμενες ενέργειες και τις ποινές με ρυθμό ώστε να διατηρήσουμε την ακεραιότητα της F1 και τους κανόνες που τηρεί», είπε.
«Είναι υψίστης σημασίας το ανώτατο όριο κόστους να συνεχίσει να διέπεται με εξαιρετικά διαφανή τρόπο, τόσο όσον αφορά τις λεπτομέρειες τυχόν παραβιάσεων όσο και τις σχετικές κυρώσεις.»
«Θα είναι επίσης σημαντικό να κατανοήσουμε εάν, μετά το πρώτο πλήρες έτος λειτουργίας και διερεύνησης του προγράμματος, χρειάζεται να υπάρξει περαιτέρω σαφήνεια σε ορισμένα θέματα ή οποιεσδήποτε βασικές γνώσεις. Και πάλι, οποιεσδήποτε γνώσεις ή γνώσεις θα πρέπει να κοινοποιούνται σε ΟΛΕΣ τις ομάδες – εκεί δεν μπορεί να υπάρχει χώρος για παραθυράκια».
Ο Brown ολοκλήρωσε την επιστολή του με αναφορά σε ένα πρόσφατο σχόλιο από τον ειδικό του Sky F1 Martin Brundle ότι το ανώτατο όριο κόστους ήταν «λαμπρό» και «ο ακρογωνιαίος λίθος του γιατί η Formula 1 βρίσκεται σε καλύτερη θέση σήμερα από ό,τι, κατά την άποψή μου, ποτέ.»
Ο Brown ολοκλήρωσε ως εξής: «Συμφωνώ απόλυτα με τον Martin, στην πραγματικότητα η εισαγωγή του Cost Cap ήταν ένας από τους κύριους λόγους που προσελκύσαμε νέους μετόχους και επενδυτές στην F1 τα τελευταία χρόνια, καθώς το βλέπουν ως έναν τρόπο να οδηγήσουμε σε χρηματοοικονομική και αθλητική δικαιοσύνη.»
«Είναι λοιπόν κρίσιμο να είμαστε πολύ σταθεροί στην εφαρμογή των κανόνων του ανώτατου ορίου κόστους για την ακεραιότητα και το μέλλον της F1».
Η Red Bull έχει επιμείνει αρκετές φορές ότι πιστεύει ότι η υποβολή ανώτατου ορίου κόστους πέρυσι ήταν κάτω από το όριο των 145 εκατομμυρίων δολαρίων.
Αφού η FIA δήλωσε ότι η ομάδα με έδρα το Milton Keynes είχε παραβιάσει τους κανόνες, η Red Bull είπε ότι η στάση της παρέμεινε αμετάβλητη.
«Σημειώνουμε με έκπληξη και απογοήτευση τα ευρήματα της FIA για «μικρές παραβιάσεις των οικονομικών κανονισμών υπέρβασης δαπανών»», ανέφερε η Αυστριακή ομάδα σε δήλωση.
«Η υποβολή μας για το 2021 ήταν κάτω από το όριο κόστους, επομένως πρέπει να εξετάσουμε προσεκτικά τα ευρήματα της FIA καθώς η πεποίθησή μας παραμένει ότι το σχετικό κόστος είναι κάτω από το ποσό του ανώτατου ορίου κόστους του 2021.»
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!