Κινητά μπλοκ ολίσθησης, τα οποία σπρώχνονται προς τα επάνω και εξαφανίζονται μέσα στη σανίδα όταν το μονοθέσιο προσκρούει στο έδαφος, έχουν αναδειχθεί ως βασικό συστατικό των τεχνασμάτων ομάδων της Formula 1, για να πετύχουν μέγιστη ευελιξία στην σανίδα φθοράς.
Τα μπλοκ ολίσθησης εισήχθησαν μαζί με την σανίδα φθοράς ως μέρος των αλλαγών ασφαλείας που ακολούθησαν τον θάνατο του Ayrton Senna. Τα μπλοκ είναι συνήθως κατασκευασμένα από τιτάνιο, και συνοδεύουν την σανίδα. Η σανίδα είναι κατασκευασμένη από ένα υλικό που ονομάζεται Jabroc. Το Jabroc είναι κατασκευασμένο από ξύλο οξιάς και απαιτείται μια σύνθετη διαδικασία για την δημιουργία του. Οι καπλαμάδες στρώνονται και σε κάθε στρώση χρησιμοποιείται ρητίνη υψηλής αντοχής. Πιέζονται και συμπιέζονται και φέρονται σε μια ορισμένη και πολύ σταθερή πυκνότητα υλικού. Ως αποτέλεσμα, κάθε σανίδα ολίσθησης Jabroc είναι πανομοιότυπη όσον αφορά τον ρυθμό φθοράς και την πυκνότητα υλικού.
Η σανίδα από μόνη της δεν περιορίζει τη ροή του αέρα κάτω από το αυτοκίνητο. Χρησιμοποιείται ως μετρητής που περιορίζει το ελάχιστο ύψος οδήγησης που μπορεί να φτάσει το αυτοκίνητο. Όσο πιο κοντά βρίσκεται το αυτοκίνητο στο έδαφος, τόσο πιο αποτελεσματικό είναι το μπροστινό φτερό και ο πίσω διαχύτης . Όσο υψηλότερα είναι τα επίπεδα δύναμης προς τα κάτω, τόσο πιο γρήγορα μπορεί να στρίψει ένας οδηγός.
Τα φορτία στις στροφές μπορούν να ωθήσουν το αυτοκίνητο πολύ χαμηλότερα στο δρόμο, κάτι που μπορεί να είναι επικίνδυνο και έτσι το μπλοκ ολίσθησης εισήχθη για να αντιμετωπιστεί αυτό. Το πάχος της σανίδας είναι μία από τις δοκιμές parc ferme . Εάν διαπιστωθεί ότι έχει φθαρθεί πέρα από το επιτρεπόμενο όριο, το αυτοκίνητο αποκλείεται.
Εάν η σανίδα έχει φθαρεί περισσότερο από ένα χιλιοστό μέχρι το τέλος του αγώνα, ο οδηγός θα αποκλειστεί επειδή έχει πολύ χαμηλό ύψος οδήγησης του αυτοκινήτου του. Εδώ μπαίνουν τα μπλοκ ολίσθησης. Η ιδέα της τοποθέτησης ενός μεταλλικού μπλοκ ολίσθησης είναι έτσι ώστε να πάρουν τη δύναμη της διάβρωσης πριν από τη σανίδα, μειώνοντας την πιθανότητα αποκλεισμού. Μπορεί να φαίνεται σαν παρατυπία, αλλά είναι επιτρεπόμενο από την FIA.
Αυτό που συμβαίνει φέτος είναι πως υπήρξαν υποψίες ότι ορισμένες ομάδες έχουν βρει έξυπνους τρόπους να οδηγούν τα αυτοκίνητά τους χαμηλότερα στο έδαφος από τους αντιπάλους τους μέσω πιο ευέλικτων εξαρτημάτων δαπέδου.
Έχοντας ένα πιο εύκαμπτο πάτωμα, οι ομάδες είναι σε θέση να είναι πιο επιθετικές με το μπροστινό μέρος του μονοθέσιου τους για να αυξήσουν την απόδοσή τους – καθώς υπάρχουν λιγότερες ανησυχίες σχετικά με το porpoising και τη φθορά της σανίδας.
Όμως, ως μέρος της έρευνας της FIA για το φαινόμενο του porpoising στη F1, ανακάλυψε ότι ορισμένες ομάδες εκμεταλλεύονταν τις γκρίζες ζώνες για να είναι μεν νόμιμες με τους κανόνες και τους ελέγχους κάτω από το δάπεδο, αλλά λειτουργώντας εν τέλει τα αυτοκίνητά τους με τρόπο που δεν προβλεπόταν αρχικά.
Αρχικά πιστευόταν ότι αυτό έγινε κυρίως μέσω ομάδων που διασφάλιζαν ότι τα δάπεδα και οι σανίδες τους ήταν αρκετά άκαμπτα σε περιοχές που είχαν ελεγχθεί, αλλά στη συνέχεια κάμπτονταν σε άλλες περιοχές.
Ωστόσο, μετά τις τελευταίες συζητήσεις μεταξύ των ομάδων και της FIA στη συνεδρίαση της Επιτροπής F1 αυτό το Σαββατοκύριακο, βγήκε στην επιφάνεια ένα ακόμη πιο περίπλοκο κόλπο.
Υπάρχει η υποψία ότι ορισμένες ομάδες έχουν χωρίσει έξυπνα τα μπλοκ ολίσθησης, τα οποία προστατεύουν τις οπές όπου λαμβάνονται οι μετρήσεις πάχους σανίδων FIA, σε ξεχωριστά τμήματα.
Υπάρχει ένα κύριο μπλοκ ολίσθησης που τρέχει γύρω από το μεγαλύτερο μέρος της τρύπας, αλλά μετά ένα πιο πίσω τμήμα που κινείται πάνω-κάτω ανεξάρτητα εντός της σανίδας για να περικλείεται πλήρως και να προστατεύεται εάν το αυτοκίνητο χτυπήσει στο έδαφος.
Με την σανίδα να το προστατεύει, αυτό το τμήμα δεν φθείρεται καθώς το υπόλοιπο δάπεδο χτυπά στην πίστα – έτσι παραμένει στο αρχικό του πάχος για να είναι πλήρως συμβατό με τους προηγούμενους ελέγχους βάθους 9 mm που διενεργούνται από τη FIA μετά τους αγώνες.
Μέχρι τώρα, οι ομάδες χρειάζονταν μόνο να εξασφαλίσουν αρκετό πάχος σε μια περιοχή της οπής για να συμμορφωθούν με τους κανόνες – έτσι το κινητό μέρος δεν θα είχε πρόβλημα να περάσει τον έλεγχο. Όμως από το Grand Prix του Βελγίου, όταν θα τεθούν σε ισχύ οι νέοι όροι του πατώματος, οι έλεγχοι της FIA για το πάχος αλλάζουν.
Στην προσχέδια Τεχνική Οδηγία που στάλθηκε στις ομάδες πριν από το Βρετανικό Grand Prix σημειώνεται: «Θέλουμε να επιβεβαιώσουμε ότι η συμμόρφωση με αυτό το Άρθρο θα απαιτείται περίπου στο 75% κάθε περιφέρειας».
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι ομάδες δεν θα μπορούν πλέον να χρησιμοποιούν μικρές επιφάνειες κινητού υλικού ολίσθησης για συμμόρφωση με τους κανόνες σε μία μόνο περιοχή.
Το αφεντικό της Mercedes, Toto Wolff, η ομάδα του οποίου χαιρετίζει την κίνηση της FIA να ενεργήσει για την ακαμψία του δαπέδου, επιβεβαίωσε στο Grand Prix της Αυστρίας ότι δύο κόλπα προέκυψαν στις τελευταίες συζητήσεις.
«Στην πραγματικότητα, ορισμένες ομάδες έχουν μπλοκ ολίσθησης που εξαφανίζονται όταν το δάπεδο του μονοθέσιου έρχεται σε επαφή με το οδόστρωμα», είπε. «Η χρήση των μπλοκ ολίσθησης είναι ότι είναι το όριο του πόση φθορά σανίδας μπορείς να έχεις. Και αν ένα μπλοκ μπορεί να εξαφανιστεί ως εκ θαύματος στο πάτωμα, αυτό είναι σαφώς αντίθετο με τους κανονισμούς.»
«Το δεύτερο είναι μια σανίδα που μπορεί να εκτραπεί ή που ουσιαστικά απομακρύνεται περισσότερο από όσο θα έπρεπε. Η επιτρεπόμενη εκτροπή είναι ένα χιλιοστό. Και αν μια σανίδα απομακρύνεται πολύ περισσότερα χιλιοστά προς τα πάνω μέσα στο αυτοκίνητο προφανώς, κερδίζεις κάποια απόδοση και εκεί.»
«Πιστεύω ότι τα κόλπα με τα μπλοκ θα εξαφανιστούν για το Spa, και το δεύτερο πρόκειται να διευκρινιστεί στους κανονισμούς του επόμενου έτους».
Η Red Bull και η Ferrari ήταν στο επίκεντρο της κουβέντας για τα ελαστικά πατώματα και στα κόλπα με μπλοκ ολίσθησης, καθώς ήταν οι πιο γρήγορες ομάδες μέχρι στιγμής αυτή τη σεζόν.
Ο Christian Horner, το αφεντικό της ομάδας της Red Bull, είναι ανένδοτος ότι η ομάδα του είναι πλήρως νομότυπη φέτος.
«Αυτά είναι ανοησίες. Ανοησίες!», είπε. «Νομίζω ότι μπερδεύουμε τα ζητήματα εδώ. Ίσως αναφέρεται, δεν ξέρω, σε αυτοκίνητα που είναι γύρω του αυτή τη στιγμή. Δεν έχω ιδέα, αλλά δεν υπάρχει κανένα απολύτως θέμα ή ανησυχία όσον αφορά το πάτωμα μας».
Η Ferrari παραδέχτηκε, ωστόσο, ότι η διευκρίνιση σχετικά με τους νέους κανονισμούς στο πάτωμα θα αναγκάσει την ομάδα να κάνει κάποιες τροποποιήσεις.
Συγκεκριμένα ο Mattia Binotto δήλωσε: «Θα υπάρξουν κάποιες αλλαγές που θα πρέπει να γίνουν γιατί τώρα έχει εκδοθεί νέα διευκρίνιση με νέους κανονισμούς κι αναπόφευκτα νέες απαιτήσεις, νέες προδιαγραφές. Θα χρειαστεί λίγος χρόνος για να γίνει αυτό, οπότε τουλάχιστον νομίζω ότι είναι καλό να μην αγχωθούμε ως το Βέλγιο γιατί το porpoising δεν είναι θέμα, δεν χρειάζεται να βιαστούμε».
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!