Τα αφεντικά της Formula 1 θα ήθελαν να δουν ελαφρύτερα μονοθέσια με τους νέους κανονισμούς και ενώ το άθλημα διανύει μια περίοδο που το βάρος έχει φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα.
Όσον αφορά τους κινητήρες του 2026, οι κανονισμοί έχουν καθοριστεί και δεν αλλάζουν, αλλά υπάρχουν ακόμα αρκετά να αποφασιστούν για το σασί και τους περιορισμούς που θα διέπουν τη σχεδίαση.
Και αν υπάρχει ένα πράγμα στο οποίο FIA και Formula 1 συμφωνούν σχετικά με την κατεύθυνση αυτών, είναι ότι το βάρος πρέπει να μειωθεί.
Το ελάχιστο βάρος των μονοθεσίων για το 2023 είναι 798 κιλά. Πρόκειται για μια αύξηση άνω των 200 κιλών μέσα σε 15 χρόνια (το 2008 η ίδια τιμή ήταν 585 κιλά), που έχει προκύψει από ένα συνδυασμό προσθήκης μπαταριών, συστημάτων ανάκτησης ενέργειας, συστημάτων ασφαλείας, μεγαλύτερου ρεζερβουάρ και μια γενική αύξηση των διαστάσεων που συνδέεται με αυτές τις προσθήκες. Οι ομάδες έχουν επίσης πρόβλημα να μειώσουν έστω το βάρος στην ελάχιστη τιμή του, επιστρατεύοντας διάφορες τεχνικές με την προσφιλέστερη να είναι η έλλειψη χρώματος.
Το βάρος είχε ανέβει στα 620 κιλά το 2010 με την απαγόρευση των ανεφοδιασμών και στα 640 το 2011, όταν το KERS είχε πλέον μπει στα περισσότερα μονοθέσια, πριν κάνει ένα απότομο άλμα στα 691 το 2014, με τις νέες υβριδικές μονάδες ισχύος.
Έκτοτε, υπήρξε αύξηση σχεδόν κάθε χρόνο (με εξαίρεση το 2016), κυρίως ως συνέπεια νέων συστημάτων ασφαλείας (ενίσχυση του κόκπιτ, HALO), αλλά και λόγω πλατύτερων τροχών, με το βάρος να έχει φτάσει στα 752 κιλά το 2021. Άλλη μια μεγάλη μεταβολή προς τα πάνω έγινε πέρυσι, με τους κανονισμούς ground effect, τους μεγαλύτερους τροχούς και τα καλύμματά τους να προσθέτουν άλλα 46.
Τόσο η FIA όσο και οι ιδιοκτήτες της Formula 1 λοιπόν βλέπουν τις αλλαγές κανονισμών του 2026 ως μια ευκαιρία για να αρχίσουν να αφαιρούν μέρος αυτής της μάζας, σύμφωνα και με δηλώσεις του προέδρου της Ομοσπονδίας Mohammed Ben Sulayem και του διευθύνοντος συμβούλου της Formula 1, Stefano Domenicali.
«Ένα πράγμα που θέλω να δω είναι ξεκάθαρο: χρειαζόμαστε ελαφρύτερο μονοθέσιο,» είπε ο Ben Sulayem.
«Πιστεύω ότι αυτό είναι καλύτερο. Προέρχομαι από μηχανοκίνητο αθλητισμό που τα ελαφρύτερα αυτοκίνητα είναι ασφαλέστερα και δε χρησιμοποιούν τόσο καύσιμο.
Θα είναι δύσκολο να το πετύχουμε, αλλά όλοι το θέλουν. Οπότε πιέζω για αυτό, επειδή προέρχομαι από ράλι, όπου τίποτα δεν είναι χειρότερο από το να έχεις ένα βαρύ αυτοκίνητο.»
Στις συζητήσεις για το μέλλον της Formula 1 έβαλε το ζήτημα και ο Domenicali.
«Ένα σημείο που πάντα σήκωνε συζήτηση είναι το βάρος. Όπως ξέρετε, με τους υβριδικούς κινητήρες, με τις μπαταρίες, το βάρος γίνεται υψηλότερο και αυτό είναι κάτι που δεν είναι πραγματικά στη φύση της Formula 1. Οπότε, είναι θέμα συζήτησης για το μέλλον.»
Το βάρος έχει σχολιαστεί αρνητικά από θεατές, δημοσιογράφους και οδηγούς. Η πιο άχαρη εικόνα που δίνουν τα μονοθέσια, ιδίως στις στροφές και σε χαμηλές ταχύτητες, έχει κατακριθεί, ειδικά από εχθρούς των κανονισμών ground effect, αλλά και το ζήτημα της ασφάλειας έχει εγερθεί.
«Το βάρος είναι αξιοσημείωτο. Αυτήν τη στιγμή, η απόδοση στις χαμηλές ταχύτητες δεν είναι καλή. Συνεχίζουμε να κάνουμε αυτά τα μονοθέσια όλο και πιο ασφαλή, αλλά προφανώς, όσο τα κάνεις βαρύτερα, όταν έχεις σύγκρουση είναι σαν να τρακάρεις με λεωφορεί σε σύγκριση με Smart,» είχε δηλώσει νωρίτερα φέτος ο πρόεδρος της ένωσης των οδηγών (Grand Prix Drivers’ Association – GPDA), George Russell.
«Θα έχεις πολύ πιο βίαιη πρόσκρουση αν κινείσαι με την ίδια ταχύτητα με ένα μονοθέσιο που είναι 800 κάτι ή πάνω από 900 κιλά στην αρχή του αγώνα, σε σύγκριση με πριν από 15 χρόνια που ήταν στα 650 κιλά,» συνέχισε.
«Και είμαι σίγουρος ότι υπάρχει συνεχιζόμενη ανάλυση για να βρεθεί η σωστή ισορροπία επειδή δεν ξέρω που τραβάμε τη γραμμή.
Αν απλά συνεχίσεις να το κάνεις βαρύτερο, βαρύτερο, βαρύτερο, ισχυρότερο, ισχυρότερο, ισχυρότερο – στην πραγματικότητα φτάνεις σε ένα σημείο που την ξεπερνάς, που το πολύ βαρύ δεν είναι πρακτικά ασφαλέστερο.»
Πηγή: motorsport.com
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!