Η κίνηση-έκπληξη της Alpine να τερματίσει πρόωρα το ανώτερο προσωπικό της στη Formula 1 προήλθε από την ανάγκη εντός του οργανισμού της Renault να βρει τον σύντομο δρόμο προς την επιτυχία. Μπορεί να υπάρξει κάτι τέτοιο, ωστόσο;
Αν και οι Otmar Szafnauer και Alan Permane εκτίμησαν πως για να φτάσει η Alpine σε δρόμους επιτυχιών, απαιτούνται αρκετά χρόνια ακόμα, η ανώτερη διοίκηση του ομίλου Renault αποφάσισε πως αυτό θα μπορούσε να έρθει νωρίτερα.
Ήταν αυτή η διαφορά απόψεων γύρω από το χρονοδιάγραμμα που εν τέλει έφερε στο δρόμο της εξόδου τους Szafnauer και Permane λίγο πριν το Βελγικό Grand Prix.
Αν και η ανώτερη διοίκηση μπορεί να έχει βλέψεις πως μπορεί μέσα στο 2024 να ανέβει ψηλότερα, ή στη χειρότερη περίπτωση στο 2025, οι αντίπαλοι είναι περισσότερο σκεπτικοί σχετικά με το κατά πόσο γρήγορα μπορεί μια ομάδα να βρει τέτοια επίδοση σε τόσο λίγο χρόνο.
Για κάθε Aston Martin που βρίσκει δέκατα μέσα στον χειμώνα και κάθε McLaren που ανεβαίνει στο βάθρο με εξέλιξη εντός της χρονιάς, η σκληρή πραγματικότητα είναι πως αυτά τα φρούτα είναι σπορά αρκετών χρόνων στο παρελθόν.
Στην Aston Martin, ήταν η έλευση του Lawrence Stroll που έδωσε πνοή και φιλοδοξίες στον οργανισμό, με τις επιθετικές επενδύσεις και στρατολόγηση τοπ προσωπικού να έχει βοηθήσει στην πορεία της ομάδας προς τις πρώτες θέσεις του grid.
Και στη McLaren, οι εκτενείς αλλαγές έχουν ξεκινήσει επίσης από παλιότερα, όταν ο Zak Brown έδωσε την εντολή στους Andreas Seidl και Andrea Stella να δομήσουν ένα τεχνικό τιμ που θα μπορούσε να εκμεταλλευτεί προς όφελός του τους κανονισμούς του 2022.
Την ώρα, λοιπόν, που η Alpine ξεφορτώνεται στελέχη από το προσωπικό της, η κοινή γραμμή των Aston Martin και McLaren είναι να έχουν ισχυρούς ηγέτες εντός τους, να σηκώνουν μανίκια και να δίνουν εγκρίσεις για προϋπολογισμούς εκεί που πρέπει, δίνοντας τη δυνατότητα στις ομάδες τους να κάνουν συνεχώς καλύτερη δουλειά. Επίσης, ακολουθείται ένα πλάνο το οποίο δεν παραπαίει λόγω φιλοδοξιών που προέρχεται από εκτός των στενών ορίων της ομάδας στη F1.
Ο πρώην επικεφαλής της Renault, Cyril Abiteboul, που αυτή τη στιγμή ηγείται του project της Hyundai στο WRC, θεωρεί πως κλειδί για την επιτυχία είναι η ηγεσία με πλήρη προσήλωση στο να έρθει η επιτυχία στη F1, ακόμα και εάν αυτό κάποιες φορές δεν συνάδει με τους εταιρικούς στόχους και διεργασίες.
“Θεωρώ πως αυτό που χρειάζεται στις υψηλές θέσεις εντός ενός οργανισμού είναι η θέληση να κερδίσεις με κάθε κόστος, σχεδόν εκτός κάθε είδους μορφής εταιρικής δομής”, δήλωσε ο Abiteboul στο Motorsport.com.
“Η Red Bull το είχε αυτό με τον Mateschitz και προφανώς η κληρονομιά συνεχίζεται. Ο Stroll το έχει αυτό και το φέρνει στην Aston Martin, η Ferrari το είχε και το έχει. Και η Mercedes έχει μπορέσει, παρά το εταιρικό περιβάλλον που την περιβάλλει, να στήσει ένα σκηνικό που θα δίνει ό,τι χρειάζεται στην ηγεσία της ομάδας στη F1. Θεωρώ πως αυτό λοιπόν χρειάζεται”.
“Δεν είναι κατασκευαστές αυτοκινήτων εναντίον κατασκευαστών αυτοκινήτων. Έχει να κάνει με κάποιον, κάπου, που μπορεί να πει πως θέλει να κερδίσει, ό,τι κι αν χρειαστεί. Και θεωρώ πως αυτό απαιτείται για να είσαι πετυχημένος στη Formula 1″.
Ο Abiteboul πιστεύει πως το όραμα και η σιγουριά από τα στελέχη μπορεί να δώσει το έναυσμα για την καλλιέργεια μιας κουλτούρας επιτυχίας, που αναζητούν και οι ομάδες, μιας και τα άτομα εντός της ομάδας δεν ξοδεύουν τον χρόνο τους ανησυχώντας για το εάν κάποιο βήμα στην πορεία ενδεχομένως να τους κοστίσει τη θέση τους”.
“Πρέπει να υπάρχει κάποιος που θα πει στις ομάδες να το κυνηγήσουν, ό,τι κι αν χρειάζεται θα το βρουν απ’ αυτόν και πως είναι προστατευμένοι”, συνέχισε ο Γάλλος.
Μια ματιά στις ομάδες του grid και το πού βρίσκονται, δείχνει και ακόμα ένα στοιχείο που ξεχωρίζει την επιτυχία από την αποτυχία και αυτό είναι η αποτίναξη μιας κουλτούρας επίρριψης ευθυνών, η οποία μπορεί να ανοίξει έναν φαύλο κύκλο απολύσεων και προσλήψεων. Στον αντίποδα, χρειάζεται δύναμη από την ανώτερη διοίκηση, ώστε να στηρίξει το εγχείρημα και να πάρει η ίδια την ευθύνη εάν απαιτηθεί.
This team. From trackside, Enstone or at Viry – without them, nothing is possible 💙#Alpine pic.twitter.com/GtlV4byRYT
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) August 3, 2023
Για τον Toto Wolff, επικεφαλής της Mercedes, για να θριαμβεύσει μια ομάδα, θα πρέπει να εστιάσει στις διαδικασίες και όχι στα άτομα, αποφεύγοντας εντελώς το να βρίσκει υπεύθυνους και υπαίτιους για τα αναπόφευκτα λάθη που θα συμβούν.
“Θεωρώ πως είναι ανθρώπινη αντίδραση, όταν κάτι σου πάει λάθος, να δες να πεις πως είναι ευθύνη κάποιου, επειδή αυτό μας επιτρέπει να πάρουμε την πίεση από πάνω μας”, σχολίασε ο Wolff. “Είναι κάτι για το οποίο έχουμε αρκετές συζητήσεις”.
“Ξεκάθαρα, όταν τα πράγματα πάνε καλά, τότε μπορείς να τα ακολουθείς αυτά τα στάνταρ. Αλλά μερικές φορές τα πράγματα πάνε πολύ στραβά, κάτι που συνέβη και σε μας πέρυσι, και επίσης φέτος σε κάποιες περιστάσεις”.
“Έτσι, πρέπει να θυμίζουμε στους εαυτούς μας συνεχώς αυτή τη νοοτροπία και αυτές τις αξίες, πως θα πρέπει να κατηγορούμε το πρόβλημα και όχι το άτομο”.
“Θεμελιωδώς, όλα είναι δικό μου λάθος: εάν κάναμε ένα κακό pitstop, δεν οφείλεται στον μηχανικό που έκανε λάθος, οφείλεται στο ότι ο εξοπλισμός δεν είναι ικανός να φέρει τη δουλειά εις πέρας, ή η εκπαίδευση δεν ήταν αρκετά καλή ή τα μπουλόνια μας δεν είναι όπως θα έπρεπε”.
“Στο τέλος, μπορείς πάντα να εντοπίσεις το πού βρίσκεται το πρόβλημα. Και, γενικά, επαφίεται σε μας να εξελίξουμε το άτομο ώστε αυτό να αποδώσει τα βέλτιστα στον ρόλο αυτό. Και θα πρέπει να το τηρήσουμε πιστά”.
We thought you might like these 📸#Alpine pic.twitter.com/vYyydwKtz8
— BWT Alpine F1 Team (@AlpineF1Team) August 5, 2023
Στο ίδιο μοτίβο βρίσκεται και ο James Vowles, ένας άνθρωπος που έχει διαμορφωθεί από τη νοοτροπία που περιέγραψε ο Wolff, και πλέον καλείται να φέρει τον μετασχηματισμό στη Williams.
“Πραγματικά θεωρώ πως η κουλτούρα νικά στα ίσα τη στρατηγική”, δήλωσε ο Βρετανός. “Δεν έχει σημασία η στρατηγική που θα ακολουθήσεις. Μόλις μια εβδομάδα, άντε ένας μήνας αν είσαι τυχερός, σε ετήσια βάση, πάει σύμφωνα με τη στρατηγική. Αλλά η κουλτούρα είναι η δύναμή σου πίσω απ’ όλα και αυτό αλλάζει τον οργανισμό”.
Όπως οι υποδομές και ο σχεδιασμός ενός μονοθεσίου χρειάζονται λίγο χρόνο για να αλλάξουν, το ίδιο απαιτείται και για την αλλαγή κουλτούρας, η οποία δεν μπορεί στιγμιαία να αλλάξει.
Σύμφωνα με τον Vowles, για μια ομάδα σαν τη Williams, θα χρειαστούν τρία χρόνια για να μπουν όλα τα εργαλεία στη θέση τους. Η αλλαγή του πνεύματος εντός μιας ομάδας δεν συμβαίνει πιο γρήγορα απ’ αυτό.
“Η κουλτούρα δεν αλλάζει εν μια νυκτί”, συνέχισε ο Vowles. “Στην εμπειρία μου, για περίπου 800 άτομα, απαιτούνται 3 χρόνια για να αλλάξει η κουλτούρα στον οργανισμό. Αυτός είναι ένας αριθμός που σκαρφίστηκα εγώ, αλλά το έχω περάσει αρκετές φορές στο άθλημα και το έχω δει να συμβαίνει”.
Μια τριετής περίοδος θα σήμαινε για την Alpine πώς όλα θα ήταν στη θέση τους για να έρθουν οι επιτυχίες το 2026, το ίδιο ακριβώς χρονοδιάγραμμα που ο Szafnauer εκτίμησε πως θα χρειαζόταν ώστε να μπουν σε ισχύ οι αλλαγές που είχε στο μυαλό του.
Με την Alpine να είναι πεπεισμένη πως αυτό μπορεί να έρθει πιο γρήγορα, σίγουρα μένει να φανεί το πώς θα βρεθεί ο τρόπος να επιταχυνθούν τα πράγματα, κόντρα στην πεπατημένη ενός πολύ σκληρού μα αξιοκρατικού περιβάλλοντος, όπως αυτό της F1.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!