Είναι δύσκολο να το πιστέψει κανείς, αλλά είμαστε στον ένατο χρόνο των τωρινών υπερτροφοδοτούμενων υβριδικών μονάδων ισχύος.
Αλλά ακόμα και σήμερα, μετά από τόσον καιρό, οι απόψεις για το σύγχρονο κινητήρα διίστανται.
Μερικοί ποτέ δε συγχώρησαν πραγματικά το άθλημα για την παραμέριση των παλιών, υψηλόστροφων V8 – ή των V10 και των V12, μια και μιλάμε για το θέμα – και του όγκου των decibel που πρόσφεραν, ενώ άλλοι επικρίνουν την πολυπλοκότητα της μονάδας ισχύος και την τάση τους να επιφέρουν ποινές στους ανυποψίαστους οδηγούς τους.
Αλλά η τεχνολογία έχει ανέκαθεν υπάρξει κομμάτι της ιστορίας της F1 και έτσι οι εκλεπτυσμένοι κινητήρες έχουν και αυτοί μερίδα θαυμαστών. Όχι μόνο είναι τα μέρη τους τεχνολογίας αιχμής, ακόμα και σήμερα, αλλά το σύνολο είναι ίσως ό,τι πιο αποδοτικό υπάρχει στον πλανήτη όσον αφορά την παραγωγή ενέργειας – κάτι που το άθλημα ξεκίνησε να προωθεί μόλις πρόσφατα και με μεγάλη καθυστέρηση.
Αλλά ο συμβιβασμός αγωνιστικού κινητήρα και τεχνολογικού αριστουργήματος σημαίνει ότι η σύγχρονη μονάδα ισχύος δεν είναι ιδιαίτερα αγαπητή και η κληρονομιά που αφήνει στο άθλημα δεν είναι ακόμα ξεκάθαρη.
Μέρος αυτού που εμπόδισε τη μονάδα ισχύος από το να γίνει πλήρως αποδεκτή είναι ότι, αν και έχει σχεδιαστεί με σκοπό να έχει μεγαλύτερη σχέση με τις τεχνολογίες δρόμου, ο κόσμος της αυτοκίνησης έχει κινηθεί πολύ πιο ευέλικτα και απρόβλεπτα την τελευταία δεκαετία. Οι πωλήσεις των plug-in ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται ταχύτερα από αυτές των plug-in υβριδικών, και τα δύο είδη θα ξεπεράσουν σύντομα το παραδοσιακό υβριδικό μοντέλο τύπου Prius.
Ξαφνικά η ακριβή, περίπλοκη και συμβιβασμένη μονάδα ισχύος F1 δεν φαίνεται και τόσο μοντέρνα.
Καθώς η F1 ετοιμάζει ένα νέο σύνολο κανόνων για τη μονάδα ισχύος του 2026 τους επόμενους μήνες, είναι ένα σημαντικό και προκλητικό ερώτημα: τι είδους κινητήρας θα πρέπει να έχει η Formula 1; Τι θα πρέπει να τον τροφοδοτεί; Πόσα kilowatt θα πρέπει να παράγει; Πώς θα πρέπει να ακούγεται;
ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΟ 2026;
Οι νέοι κανόνες συντάσσονται για να ικανοποιήσουν πέντε βασικούς πυλώνες:
(1) περιβαλλοντική βιωσιμότητα και κοινωνική και αυτοκινητική συνάφεια.
(2) πλήρως βιώσιμα καύσιμα.
(3) δημιουργία μιας ισχυρής μονάδας ισχύος που θα προσφέρει συγκινήσεις
(4) σημαντική μείωση του κόστους
(5) προσέλκυση νέων κατασκευαστών μονάδων
Η FIA θέλει οι νέοι κανόνες να έχουν επιβεβαιωθεί μέχρι το διάλειμμα στη μέση της σεζόν, αλλά με βάση όσα γνωρίζουμε μέχρι στιγμής, οι νέες μονάδες ισχύος δεν θα απέχουν πολύ από τις τρέχουσες, εκτός δύο αλλαγών στην αρχιτεκτονική τους.
Η πρώτη σημαντική διαφορά θα είναι η ενίσχυση της ηλεκτρικής ενέργειας. Το όραμα είναι για μια κατανομή περίπου 50-50 μεταξύ καύσης και ηλεκτρικής ενέργειας. Το άθλημα αναμένεται να βρεθεί με ηλεκτρική ισχύ 350 kW, με τους κινητήρες αυτήν τη στιγμή να αποδίδουν συνολικά περίπου 740 kW.
Η Formula 1 δεν επρόκειτο ποτέ να αποφασίσει να γίνει μια αμιγώς ηλεκτρική σειρά αγώνων – η Formula E το έχει ήδη καλύψει και η τεχνολογία δεν είναι ακόμη αρκετά ώριμη ώστε απλά να μπει και άλλος στο χορό, οπότε αυτή είναι η πιο κοντινή προσέγγιση στον πυλώνα (1), ακόμη και αν η συνεχιζόμενη συνάφεια της υβριδικής τεχνολογίας με την έρευνα και ανάπτυξη της αυτοκινητοβιομηχανίας είναι συζητήσιμη.
Η δεύτερη ουσιαστική αλλαγή θα είναι η αφαίρεση του MGU-H, που μετατρέπει την περίσσεια θερμότητας σε ηλεκτρική ενέργεια. Ήταν το μέρος της μονάδας ισχύος που αποτελούσε πραγματικά τεχνολογία αιχμής, που σημαίνει ότι ήταν επίσης το πιο περίπλοκο και ακριβό.
Αυτό ικανοποιεί τους πυλώνες (4) και (5). Πράγματι, το MGU-H ήταν το μεγαλύτερο εμπόδιο για την ένταξη νέων κατασκευαστών και η αφαίρεσή του θεωρείται κλειδί για την ένταξη της Volkswagen στο άθλημα με τις μάρκες Porsche και Audi.
Η VW δεν έχει ακόμη επιβεβαιώσει επίσημα την είσοδό της στην F1 με οποιαδήποτε από τις δύο μάρκες, αλλά υπάρχουν σημαντικές εικασίες ότι η διαδικασία επιβεβαίωσης κανόνων αντιμετωπίζεται από ορισμένους από τους σημερινούς κατασκευαστές ως ένα πολιτικό παιχνίδι για να προσπαθήσουν να βάλουν φρένο στις προετοιμασίες της Porsche και της Audi, ιδιαίτερα εφόσον είναι πιθανό να λάβουν ορισμένες παραχωρήσεις ως νέοι κατασκευαστές. Αυτό πρακτικά θα ήταν ισοδύναμο συμφωνίας.
Τόσο η Porsche όσο και η Audi αναμένεται να κατασκευάσουν κινητήρες σύμφωνα με τους νέους κανόνες, αλλά ενώ η πρώτη θα συνεργαστεί με τη Red Bull Racing ως προμηθευτής μονάδας ισχύος, η δεύτερη αναμένεται να αγοράσει μια τρέχουσα ομάδα, πιθανότατα την ομάδα της Alfa Romeo, ώστε να γίνει ένας πλήρως εμπλεκόμενος κατασκευαστής.
ΤΟ ΜΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΑΤΙΚΟ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ
Τι γίνεται όμως με τους πυλώνες (2) και (3) της παραπάνω λίστας;
Το πλήρως βιώσιμο καύσιμο είναι υποτιμημένο αλλά σημαντικό σημείο και πιο ενδιαφέρον από ό,τι μπορεί να πιστεύει κανείς.
Από το 2026 η Formula 1 θα απομακρυνθεί από τα παραδοσιακά καύσιμα πετρελαίου και θα στραφεί σε βιώσιμα καύσιμα. Ένα βιώσιμο καύσιμο όχι μόνο δεν εκπέμπει άνθρακα όταν καίγεται, αλλά το BBC ανέφερε ότι το συνθετικό καύσιμο που αναπτύχθηκε από την F1 και την Aramco θα είναι ουδέτερο ως προς τον άνθρακα και κατά τη διαδικασία δημιουργίας του.
Αποτελεί βασικό μέρος του στόχου της F1 για επίτευξη μηδενικών εκπομπών έως το 2030, ακόμη κι αν οι εκπομπές από τα ίδια τα μονοθέσια συμβάλλουν περίπου στο 1 τοις εκατό του συνολικού αποτυπώματος άνθρακα του αθλήματος.
Αλλά ο κυρίως όγκος των εκπομπών του αθλήματος προέρχεται από το λογιστικό μέρος, ιδίως τα εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα αεροπορικών ταξιδιών που πραγματοποιούνται ετησίως.
Ενδιαφέρον και σχετικό εδώ είναι ότι η Mercedes επενδύει στην ανάπτυξη ενός βιώσιμου καυσίμου αεροσκαφών για να εξασφαλίσει ότι θα πετύχει τον δικό της στόχο μηδενικών εκπομπών την ίδια χρονιά.
«Αν πρέπει να πετάξουμε, τότε πρέπει να βρούμε έναν καλύτερο τρόπο για να το κάνουμε και [το βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο] είναι η καλύτερη διαθέσιμη λύση για την αεροπορική βιομηχανία αυτή τη στιγμή», δήλωσε το αφεντικό της Mercedes, Toto Wolff. «Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα έχουν τη δυνατότητα να μεταμορφώσουν τον τρόπο που ταξιδεύουμε και τον αντίκτυπο που έχουμε στο περιβάλλον».
Και το ίδιο ισχύει και για τους αγώνες αυτοκινήτου: αν πρέπει να αγωνιστούμε – και πρέπει, αυτό είναι το όλο νόημα της Formula 1 — τότε πρέπει να βρούμε έναν καλύτερο τρόπο να το κάνουμε.
Και εδώ η F1 έχει την ευκαιρία να προσεγγίσει το δρόμο, επειδή αυτό το νέο καύσιμο έχει σχεδιαστεί για να μπαίνει σε οποιονδήποτε υπάρχοντα κινητήρα εσωτερικής καύσης και να λειτουργεί. Όπως τα καύσιμα αναμεμειγμένα με αιθανόλη E10 θα λειτουργήσουν στους περισσότερους κινητήρες εσωτερικής καύσης, έτσι και αυτό το πλήρως συνθετικό, βιώσιμο καύσιμο θα λειτουργήσει και στο αυτοκίνητο με τέτοιο κινητήρα.
Δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη 1,4 δισεκατομμύρια αυτοκίνητα στο δρόμο – για να μην αναφέρουμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και άλλα οχήματα – η κλιμακούμενη παραγωγή ενός καθαρού καυσίμου μηδενικών ρύπων θα μπορούσε να αλλάξει πραγματικά τα δεδομένα στον αγώνα για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα στον κόσμο.
ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΙΚΑΝΟ ΝΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΣΥΓΚΙΝΗΣΕΙΣ;
Αυτό αφήνει απλώς το σημείο (3): «μια ισχυρή μονάδα ισχύος που θα προσφέρει συγκινήσεις», και ενώ η προτεινόμενη αρχιτεκτονική μονάδας ισχύος είναι απίθανο να προσφέρει λιγότερο θέαμα, είναι επίσης απίθανο να οδηγήσει σε κάποια σημαντική βελτίωση.
Και έτσι επανερχόμαστε στο ίδιο θέμα που έθεσε σε κίνδυνο τον κινητήρα του 2014: τη μάχη μεταξύ της οδικής συνάφειας και του αθλητικού σκοπού, χωρίς κανένα μέρος αυτής της εξίσωσης να ικανοποιείται πραγματικά πλήρως.
Οι νέοι κανόνες ρίχνουν αρκετά το κόστος ώστε να προσελκύσουν νέους κατασκευαστές και αρκετά «πράσινοι» για να πληρώσουν την κοινωνική άδεια της F1, αλλά δεν είναι ούτε ιδιαίτερα σχετικοί με το δρόμο δεδομένης της πορείας προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση ούτε ιδιαίτερα θεαματικοί από αθλητική άποψη.
Μπορεί όμως να υπάρχει και τρίτος τρόπος.
Στο Βρετανικό Grand Prix, ο Sebastian Vettel πήρε τη Williams FW14B του πρωταθλητή του 1992 Nigel Mansell για μια βόλτα το πρωί της Κυριακής. Το αυτοκίνητο του ανήκει και χρησιμοποίησε βιώσιμο καύσιμο.
Ο κινητήρας ήταν ο ίδιος ατμοσφαιρικός V10 της Renault και έβγαζε τον ίδιο ήχο – δυνατός, θαρραλέος και επιθετικός.
«Ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι το πάθος μας», είπε τότε ο οδηγός. «Είναι, νομίζω, σημαντικό να βρούμε έναν τρόπο με τον οποίο μπορούμε να το κάνουμε υπεύθυνα και στο μέλλον, για να κρατήσουμε ζωντανά αυτά τα αυτοκίνητα και την ιστορία.
Μπορείς να εκφράσεις τον πολιτισμό με πολλούς τρόπους – μουσική, τέχνες – αλλά το είδος της κουλτούρας μας, ο τρόπος έκφρασης του εαυτού μας, είναι η οδήγηση αυτοκινήτων, τα αγωνιστικά αυτοκίνητα και θα ήταν κρίμα να εξαφανιστεί όλο αυτό.»
Συνεχίζοντας, ο Vettel έριξε στο τραπέζι την ιδέα του παρελθόντος ως το επόμενο βήμα του μέλλοντος. “Νομίζω ότι είναι ένας τρόπος να το κρατήσεις ζωντανό. Και ανυπομονούμε, προφανώς η Formula 1 οδεύει προς αυτή την κατεύθυνση με το 2026. Θα μπορούσε να είναι νωρίτερα, αλλά είναι αυτό που είναι για πολλούς λόγους.
Νομίζω ότι είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να τα συνδυάσεις όλα μαζί και να διασκεδάσεις».
Θα μπορούσε το μέλλον της Formula 1 να είναι η επιστροφή στο παρελθόν;
«Νομίζω ότι χρειάζεται γιατί εγώ, ακούγοντας αυτόν τον κινητήρα, ανατριχιάζω», είπε ο Christian Horner στο The Race. «Νομίζω ότι ο ήχος της Formula 1 είναι κάτι που αποτελεί μέρος του DNA της, είναι μέρος της απήχησής της και δεν πρέπει να αγνοηθεί».
Ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης, πόσω μάλλον ένας V10, δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Αλλά θα ήταν φθηνός και η λειτουργία με βιώσιμα καύσιμα θα ήταν επίσης περιβαλλοντικά υπεύθυνη.
Πάνω απ ‘όλα, θα ήταν ένας ισχυρός κινητήρας που θα προσέφερε συγκινήσεις, ο οποίος μπορεί από μόνος του να είναι ελκυστικός για τους κατασκευαστές δεδομένης της τρέχουσας δημοτικότητας του αθλήματος.
Είναι πολύ αργά για να αναιρέσει η Formula 1 την πρόοδο που σημείωσε στους κανόνες της για το 2026, οι οποίοι θα διαρκέσουν μέρος της περιόδου της επίτευξης του στόχου του αθλήματος για μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2030. Αλλά μόλις ολοκληρωθεί αυτός ο κύκλος και ο κόσμος της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει προχωρήσει στο δρόμο της ηλεκτροκίνησης, ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή για τη Formula 1 να εγκαταλείψει τη σύνδεσή της με το δρόμο και να επιστρέψει στο μέλλον.
Πηγή: foxsports.com.au – Κείμενο: Mike Lamonato
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!