H στέψη του Max Verstappen για το Πρωτάθλημα Οδηγών του 2022 στο Grand Prix Ιαπωνίας προκάλεσε σύγχυση σε θεατές, τύπο και εμπλεκόμενους, καθώς αρχικά φαινόταν ότι η συγκομιδή του Ολλανδού, ακόμα και μετά την ποινή του Charles Leclerc, δε θα ήταν αρκετή για κάτι τέτοιο.
Με τον αγώνα της Suzuka να ξεπερνά οριακά το 50% της συνολικής απόστασης καθώς υπήρξε μακρά διακοπή λόγω καιρού, οι περισσότεροι που έκαναν τις πράξεις θεώρησαν ότι οι μειωμένοι βαθμοί που θα έπαιρνε ο Verstappen δε θα έφταναν για να εξασφαλίσουν διαφορά τίτλου από τους Charles Leclerc και Sergio Perez.
Αυτό βάσει των νέων κανονισμών που προέκυψαν ως αποτέλεσμα του καταστροφικού «αγώνα» στο Spa το 2021. Έχοντας ως πρωταρχικό στόχο να επιλύσουν καταστάσεις όπου αγώνες δε βλέπουν ποτέ καθεστώς πράσινης σημαίας, οι κανονισμοί αυτοί άλλαξαν και την απονομή βαθμών ανάλογα με το συμπληρωθέν ποσοστό της απόστασης.
Βάσει αυτών, αγώνας που έχει συμπληρώσει λιγότερους από δύο γύρους δε βαθμολογείται. Η πρώτη περίπτωση βαθμολόγησης έρχεται αν έχουν συμπληρωθεί μεταξύ δύο γύρων και του 25% της απόστασης, οπότε βαθμολογούνται οι πέντε πρώτοι, με το νικητή να παίρνει 6 βαθμούς.
Αν ξεπεραστεί το 25% της απόστασης αλλά όχι το 50%, ο νικητής λαμβάνει 13 βαθμούς. Τέλος, για περιπτώσεις που συμπληρωθούν τουλάχιστον οι μισοί γύροι, αλλά λιγότερο από το 75% της απόστασης, όπως φάνηκε να είναι ο σημερινός αγώνας, στο νικητή απονέμονται 19 βαθμοί, με τη δεύτερη θέση να αξίζει 14 και την τρίτη 12.
Με αυτά υπ’όψιν, θα ανέμενε κάποιος ότι ο Verstappen θα ολοκλήρωνε τον αγώνα παίρνοντας 19 βαθμούς έναντι 12 του Leclerc, αποτέλεσμα που θα τον άφηνε ένα βαθμό μακριά από τη μαθηματική εξασφάλιση του τίτλου.
Ωστόσο, απονεμήθηκαν όλοι οι βαθμοί και ο Verstappen στέφθηκε πρωταθλητής. Αιτία αυτού ότι, όπως είναι γραμμένοι οι κανονισμοί, η κυριολεκτική τους ερμηνεία δεν καλύπτει όλες τις περιπτώσεις αγώνων που ολοκληρώνονται πριν συμπληρωθεί το 75% της απόστασης. Αντίθετα, αναφέρονται αποκλειστικά σε αγώνες που διακόπτονται και στη συνέχεια δεν επανεκκινούν, ή με άλλα λόγια αγώνες που ουδέποτε βλέπουν καρό σημαία.
Συγκεκριμένα, με την ακριβέστερη δυνατή μετάφραση, έχουμε το παρακάτω στο άρθρο 6.5.
«Αν ο αγώνας διακοπεί σύμφωνα με όσα υπαγορεύει το άρθρο 57, και δεν μπορεί να ξεκινήσει πάλι, οι βαθμοί για κάθε τίτλο απονέμονται σύμφωνα με τα ακόλουθα κριτήρια…»
Έτσι, το ότι δεν καλύφθηκε τελικά το 75% της απόστασης του αγώνα δεν έχει, στη συγκεκριμένη περίπτωση, καμία σημασία. Εφόσον ο αγώνας ξεκίνησε πάλι και ολοκληρώθηκε στην πίστα, απονέμονται πλήρεις βαθμοί.
Εκπρόσωπος της FIA μάλιστα το ξεκαθάρισε μετά τον αγώνα, με τα ερωτήματα να πέφτουν βροχή σε όλον τον πλανήτη.
«Οι κανονισμοί που αφορούν την απονομή μειωμένων βαθμών εφαρμόζονται μόνο στην περίπτωση διακοπής αγώνα που δεν μπορεί να ξαναρχίσει, οπότε απονέμονται πλήρεις βαθμοί και ο Max Verstappen είναι παγκόσμιος πρωταθλητής.»
Αυτό σημαίνει βέβαια ότι και ένας αγώνας που διεκόπη για 170 λεπτά αλλά τελικά εκκίνησε και ολοκληρώθηκε με καρό σημαία μετά από πέντε γύρους δίνει επίσης πλήρεις βαθμούς. Οι κανονισμοί μάλλον χρήζουν μερικών διορθώσεων.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!