Μπορεί η Mercedes να είναι η κυρίαρχη δύναμη στην Formula 1 για τρία συνεχόμενα χρόνια αλλά ο τεχνικός της διευθυντής, Paddy Lowe, λέει πως ήταν κάτι που η ομάδα ποτέ δεν περίμενε να συμβεί.
Οι περισσότεροι από εμάς θα προτιμούσαμε να ήμασταν μάρτυρες σε μάχες “σώμα με σώμα” και για τους δύο παγκόσμιους τίτλους της Formula 1 και μάλιστα μέχρι τον τελευταίο γύρου του τελευταίου αγώνα αν ήταν εφικτό. Τρία χρόνια κυριαρχίας δύο μόνο οδηγών και μιας ομάδας όμως δεν είναι το σενάριο που θα μας κάνει να λατρέψουμε το σπορ. Αυτό όμως δεν μπορεί να μειώσει σε τίποτα το επίτευγμα της Mercedes. Τρεις συνεχόμενες χρονιές κυριαρχίας είναι κάτι πολύ αξιέπαινο και ήταν πολύ σωστό που κατάφεραν να κατακτήσουν τον τρίτο τίτλο την προηγούμενη εβδομάδα.
Παρόλα αυτά, ούτε τα πιο υψηλά στελέχη δεν περίμεναν τέτοια επιτυχία παρά την δυναμικότητα της ομάδας. “Είναι υπέροχο” είπε ο τεχνικός διευθυντής της Mercedes, Paddy Lowe. “Δεν ξέρω γιατί, αλλά υπάρχει κάτι μαγικό στην ανθρώπινη φύση γύρω από τον αριθμό τρία. Έχουμε πέντε δάκτυλα αλλά υπάρχει κάτι σχετικά με το τρία όπου οι άνθρωποι το θεωρούν πολύ καλό. Οπότε είναι πολύ καλό το γεγονός ότι έχουμε κερδίσει τον τίτλο τρεις φορές συνεχόμενα. Είμαι στον χώρο του σπορ για πολύ καιρό και ποτέ δεν πίστευα πως θα καταφέρω κάτι τέτοιο, οπότε είμαι πολύ χαρούμενος που βρίσκομαι σε μια φανταστική ομάδα ανθρώπων.”
“Είναι πραγματικά μια ομάδα επαγγελματιών αλλά και υπέροχων ανθρώπων. Αυτό το επίτευγμα έχει έρθει επάξια και ταυτόχρονα με πολύ διασκέδαση. Δεν θα μπορούσα να σκεφτώ κάτι καλύτερο από αυτό στο σπορ.”
Και αυτό είναι όλη η ουσία, οι άνθρωποι. Αφότου η Mercedes εξαγόρασε την Brawn το 2010, αφιέρωσε αρκετά χρόνια στο βάλει τα πράγματα σε μια σωστή σειρά με αρκετούς ανθρώπους οι οποίοι δεν είναι πλέον στην ομάδα-όπως ο Ross Brawn, o Nobert Haug και ο Bob Bell- να έχουν σημαντικούς ρόλους. Δεν ήταν τυχαίο το γεγονός ότι στην ομάδα υπήρχε πληθώρα τεχνικών διευθυντών σε διάφορα τμήματα και ότι αφιερώθηκαν πολλοί πόροι στο υβριδικό project από πολύ νωρίς.
Ο Lowe και ο Toto Wolff εντάχθηκαν στην ομάδα ακριβώς πριν την έναρξη της υβριδικής εποχής της Formula 1. Το timing ήταν τέλειο, μεγάλο μέρος της δουλειάς είχε ήδη γίνει και κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί ωφελήθηκαν από αυτά που είχαν γίνει από πριν. Θα μπορούσαν όμως να τα είχαν θαλασσώσει με λανθασμένες αποφάσεις σε κάποια σημεία. Καμία επιτυχημένη ομάδα δεν μπορεί να αναπαυθεί στις δάφνες της, καθώς το άθλημα αναπτύσσεται συνεχώς.
“Μερικές φορές οι άνθρωποι δεν αντιλαμβάνονται τι φτιάχνει μια ομάδα,” είπε ο Lowe. “Είχαμε έναν άνθρωπο στη Suzuka ο οποίος δεν έρχεται συνήθως στους αγώνες και είναι ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στο εργοστάσιο. Εντάχθηκε στην ομάδα από την αρχή, πριν 15 χρόνια, οπότε έχει μάθει με τον δύσκολο δρόμο αυτά που γνωρίζει και αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα.”
“Οι ομάδες της Formula 1 απαρτίζονται από έναν τεράστιο αριθμό ανθρώπων οι οποίοι έχουν μάθει την δουλειά τους μέσα από πολλά χρόνια. Όλους αυτούς τους ανθρώπους και όλη αυτή την εμπειρία πρέπει να τα ενώσεις. Αν τα ενώσεις σωστά, τότε κατακτάς πρωταθλήματα ή ακόμα και τριπλά πρωταθλήματα. Αυτό όμως δεν γίνεται από την μια μέρα στην άλλη. Χρειάζεται μια δεκαετία ή μπορεί και παραπάνω ώστε να εκμεταλλευτείς σωστά αυτή την εμπειρία, την εξυπνάδα και να καταφέρεις να κάνεις τους ανθρώπους να δουλεύουν ως ομάδα.”
Έκπληκτοι από την κυριαρχία
Η αλλαγή των κανονισμών και η εισαγωγή των υβριδικών κινητήρων το 2014 ήταν φανερό πως έφερνε ένα μπέρδεμα και θα ανακάτευε την τράπουλα όσον αφορά το ποιος θα βρισκόταν στην κορυφή. Η Mercedes τα κατάφερε και απόλαυσε μια μεγάλη διαφορά από τους αντιπάλους της, την πρώτη χρονιά. Ο ι υπόλοιποι είχαν την ευκαιρία να κλείσουν την διαφορά, παρόλα αυτά τα ασημί βέλη έχουν ακόμα την κυριαρχία. Αυτό οφείλεται στην σκληρή δουλεία και στο ότι τα πάντα γίνονται σωστά.
“Για να είμαι ειλικρινής, είναι εκπληκτικό,” παραδέχεται ο Lowe. “Πιστέψαμε πως το 2014 ήταν μια εξαίρεση. Δεν πίστεψα ποτέ ότι θα έβλεπα τέτοιο επίπεδο κυριαρχίας στην μοντέρνα εποχή, έχοντας οι ομάδες τόσο μεγάλο βαθμό επαγγελματισμού αυτές τις μέρες σε σύγκριση με το παρελθόν. Το να βλέπω να επαναλαμβάνεται το 2015, αν και με διαφορετικό τρόπο και να συνεχίζεται το 2016 νικώντας τους αγώνες παρόλο που δεν είχαμε τόσο μεγάλη διαφορά στην απόδοση από τους αντιπάλους μας είναι κάτι πραγματικά αναπάντεχο.”
“Τρέφω μεγάλο σεβασμό για τον ανταγωνισμό. Ο κόσμος πιστεύει ότι είμαστε απόλυτα κυρίαρχοι τα τελευταία τρία χρόνια. Όμως το 2014 αποτέλεσε μια εξαίρεση λόγω των κανονισμών, το 2015 οι διαφορές ήταν μικρότερες και φέτος οι διαφορές των κινητήρων δεν είναι η μέρα με την νύχτα. Η Ferrari και η Red Bull είναι πάρα πολύ δυνατές και ενώ εμείς έχουμε κερδίσει πολλούς αγώνες, αν κοιτάξεις τους αριθμούς, οι διαφορές μεταξύ των ομάδων είναι μικρότερες του 0,5 τις εκατό.
“Οπότε αν κάνεις το παραμικρό λάθος, τα πάντα είναι ανοιχτά και η Suzuka είναι το τέλειο παράδειγμα. Αν δεν είχαμε φτιάξει τέλεια το setup των μονοθεσίων μας, θα μας είχανε κερδίσει. Είναι η αξιοπιστία που υπάρχει στην σημερινή εποχή στην Formula 1, οπού σημαίνει πως ακόμα και έχοντας ένα μικρό προβάδισμα, είσαι σε θέση να διατηρήσεις την θέση σου και να κερδίσεις.”
Το ανακάτεμα του 2017
Το νέο αεροδυναμικό πακέτο και τα φαρδύτερα ελαστικά τα οποία εισάγονται το 2017 δημιουργούν μια ακόμα ευκαιρία για ανακάτεμα της τράπουλας στο άθλημα και μην ξεχνάτε πως το σύστημα με τα tokens σταματά να υφίσταται. Αυτό επιτρέπει την εξέλιξη των κινητήρων κατά την διάρκεια της χρονιάς και δίνει μεγαλύτερη ελευθερία στους κατασκευαστές. Ο χρόνος θα δείξει αν οι αντίπαλοι θα το εκμεταλλευτούν, ή απλά η Mercedes θα είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει ως αφετηρία το πλεονέκτημα που ήδη έχει.
“Βλέπουμε την επόμενη χρονιά σαν ένα καινούργιο πακέτο κανονισμών όσων αφορά το σασί, οπότε είναι σαν μια λευκή κόλα από χαρτί. Δεν θεωρούμε τίποτα δεδομένο όσων αφορά το προβάδισμα στην απόδοση. Είναι μια ολοκληρωτική αλλαγή και ξεκινάμε όλοι από την αρχή.”
Εν τω μεταξύ, υπάρχει ακόμα η μάχη για τον τίτλο των οδηγών, η οποία παραμένει αμφίρροπη, παρά το ισχυρό βαθμολογικό προβάδισμα του Nico Rosberg έναντι του Lewis Hamilton. Η Suzuka αποτέλεσε ορόσημο καθώς με την παρούσα διαφορά, το αποτέλεσμα δεν είναι στα χέρια του Hamilton-μπορεί να κερδίσει και τους τέσσερις εναπομείναντες αγώνες και πάλι να μην στεφθεί πρωταθλητής.
“Πολλά μπορούν να συμβούν στο άθλημά μας, το έχουμε δει ξανά στο παρελθόν,” είπε ο Lowe. “Δεν νομίζω πως πρέπει να κάνουμε υπολογισμούς σε αυτό το σημείο. Είναι όμως σίγουρο πως το πρωτάθλημα θα πάει σε έναν από τους οδηγούς μας, καθώς ο Ricciardo είναι 101 βαθμούς πίσω.
“Αυτό αφαιρεί λίγη από την πίεση της ομάδας από αυτή την οπτική γωνία. Πάντα λέμε πως δεν υπάρχει κάτι λάθος στο να επαναλαμβάνεις το ίδιο. Έτσι, πρέπει να κοιτάς κάθε αγώνα ξεχωριστά και αυτό θα πω και στον Lewis που ξέρει πως λειτουργεί αυτό.”
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!