Το θέμα των κυρώσεων για παραβάσεις οδήγησης στη Formula 1 είναι ένα πρόβλημα εδώ και χρόνια και έχει πάρει μια επιπλέον διάσταση αυτή τη σεζόν.
Ακριβώς όπως ο Michael Masi ακολούθησε μερικές φορές διαφορετική στάση από τον άμεσο προκάτοχό του Charlie Whiting, έτσι και οι νέοι διευθυντές αγώνων της FIA που ακολούθησαν οι Niels Wittich και Eduardo Freitas είχαν τη δική τους ερμηνεία των κανονισμών, μια που δεν ήταν πάντα σύμφωνη με αυτή που είχαν καταλάβει προηγουμένως οι οδηγοί και οι ομάδες.
Υπήρξε μεγάλη απογοήτευση μεταξύ των οδηγών φέτος, πολλοί από τους οποίους συμφώνησαν ότι ο Masi έκανε αξιοπρεπή δουλειά πριν τον εκδιώξουν τον Φεβρουάριο στον απόηχο της διαμάχης στο Άμπου Ντάμπι.
Αυτή τη σεζόν πρέπει να μάθουν να συνεργάζονται όχι μόνο με έναν νέο διευθυντή αγώνα, αλλά με δύο, με τους Wittich και Freitas να παίρνουν εναλλάξ τον κύριο ρόλο ή ως αναπληρωτές. Γενικά λειτουργούν ως ομάδα, αν και τα καθήκοντα του WEC σημαίνουν ότι ο Freitas δεν είναι παρών σε όλους τους αγώνες.
Αναπόφευκτα υπήρξαν ερωτήματα σχετικά με τη συνέπεια, όχι μόνο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και μεταξύ των δύο σημερινών αξιωματούχων, που και οι δύο ήταν πολύ πρόθυμοι να ακολουθήσουν κατά γράμμα το βιβλίο κανόνων. Η φασαρία για τους οδηγούς που φορούσαν κοσμήματα ήταν μόνο ένα παράδειγμα του πώς προσεγγίζουν τα πράγματα.
Η προαναφερθείσα απογοήτευση κρατήθηκε γενικά κεκλεισμένων των θυρών, αλλά στην Αυστρία ο Max Verstappen έκανε σαφείς τις απόψεις του. «Δεν νομίζω ότι εξαρτάται απαραίτητα από έναν διευθυντή αγώνα», είπε ο παγκόσμιος πρωταθλητής σχετικά με το θέμα της συνέπειας. «Νομίζω ότι είναι περισσότερο να δουλεύεις με τους οδηγούς αντί να κρατάς απλώς τη στάση σου και να είσαι πεισματάρης.»
«Θέλουμε να το κάνουμε καλύτερο για όλους και δεν είναι σαν να παλεύουμε για τον εαυτό μας. Έχουμε καλές συζητήσεις μεταξύ των οδηγών και στο τέλος της ημέρας, λίγο-πολύ, συμφωνούμε στα περισσότερα πράγματα. Φυσικά, ο καθένας έχει τις δικές του απόψεις για ορισμένα πράγματα».
Στο Γαλλικό GP του περασμένου Σαββατοκύριακου και κατόπιν εντολής της Ένωσης Οδηγών Grand Prix, οι Freitas και Wittich έριξαν μια ματιά σε μερικά πρόσφατα περιστατικά στην ενημέρωση των οδηγών το απόγευμα της Παρασκευής, δείχνοντάς τα από διάφορες οπτικές γωνίες κάμερας και στη συνέχεια προσκαλώντας τους οδηγούς να εκφέρουν την γνώμη τους για το εάν έπρεπε ή όχι να είχε επιβληθεί ποινή από τους αγωνοδίκες.
Μεταξύ αυτών που εξετάστηκαν ήταν οι συγκρούσεις στον προηγούμενο αγώνα στην Αυστρία μεταξύ του George Russell και του Sergio Perez και μεταξύ του Alex Albon και του Sebastian Vettel. Ο πρώτος δέχθηκε ποινή για το συμβάν, αλλά ο δεύτερος όχι, και ως εκ τούτου έκαναν ενδιαφέρουσες περιπτωσιολογικές μελέτες.
Οι περισσότεροι παρευρισκόμενοι συμφώνησαν ότι έφταιγε ο Russell και υπήρχε επίσης ισχυρή υποστήριξη για ποινή για τον Albon, αν και ορισμένες διχασμένες απόψεις αντικατόπτριζαν το γεγονός ότι οι αξιωματούχοι δεν έχουν εύκολη δουλειά.
Κάποιο ακούσιο χιούμορ ήρθε στη διαδικασία όταν η προσοχή στράφηκε στο περιστατικό του τελευταίου γύρου στο Μόντρεαλ, όταν ο Fernando Alonso τιμωρήθηκε επειδή άλλαξε γραμμή περισσότερες από μία φορές μπροστά από τον Valtteri Bottas. Ο Alonso είχε αναφέρει την κύρωση ως άδικη σε επόμενες ενημερώσεις, και στη Γαλλία προβλήθηκε σε όλους τους συναδέλφους του από τις κάμερες και των δύο αυτοκινήτων, καθώς και μια οπτική γωνία.
Προφανώς η ενεργητική αλλαγή γραμμών του Alonso ήταν τόσο διακριτική που ακούστηκε γέλιο στην αίθουσα, και μόνο ο Ισπανός και ο συμπαίκτης του στην Alpine Esteban Ocon δεν συμφώνησαν ότι άξιζε ποινή.
Όπως συμβαίνει συνήθως στην ενημέρωση των οδηγών στους Γάλλους αγωνοδίκες του GP, παρόντες ήταν και οι τέσσερις άνδρες που τελικά επιβάλλουν οποιεσδήποτε κυρώσεις. Κανένας δεν συμμετείχε στις αποφάσεις του GP της Αυστρίας, αν και ο πρόεδρος Gerd Ennser ήταν σε υπηρεσία για την υπόθεση Alonso στον Καναδά.
Δεν ήταν η πρώτη φορά που περιστατικά του παρελθόντος εξετάστηκαν λεπτομερώς σε μια ενημέρωση – συνέβαινε συχνά υπό τον Whiting και τον Masi – αλλά ήταν μια καινοτομία για το 2022.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι οι Wittich και Freitas ως τώρα κρατούνται μακριά από τους δημοσιογράφους από τη FIA, μια άμεση απάντηση στο Άμπου Ντάμπι και μια προσπάθεια να αποφευχθεί να τους δοθεί το προφίλ που απολάμβανε ο Masi.
Αυτό σημαίνει επίσης ότι οι οδηγοί και οι ομάδες δεν λαμβάνουν πλέον καμία επιπλέον εικόνα της FIA για περιστατικά μέσω των μέσων ενημέρωσης τις ημέρες μετά από κάθε αγώνα.
Στο τρέχον τεταμένο περιβάλλον, η συνεργασία των νέων διευθυντών αγώνων στη Γαλλία εκτιμήθηκε από τους οδηγούς.
Ο διευθυντής του GPDA, George Russell, εξήγησε: «Νομίζω ότι όλοι θέλουμε να καθίσουμε μαζί, να δούμε αυτά τα περιστατικά μαζί, να πάρουμε μια μικρή άποψη από τους οδηγούς, να προσπαθήσουμε να κατανοήσουμε τη σκέψη των αγωνοδικών, ώστε να μπορέσουμε να βρούμε μια κοινή γραμμή πλεύσης.»
«Τελικά, αυτό είναι που όλοι θέλουμε. Και όλοι θέλουμε αυτή τη συνέπεια, αλλά πρέπει να καταλάβουμε πώς είναι η διαδικασία σκέψης των αγωνοδικών στα περιστατικά και πρέπει να καταλάβουν πώς νιώθουμε επίσης. Νομίζω ότι ήταν εποικοδομητικό, και μάλλον πρέπει να έχουμε περισσότερο από αυτό».
Ο Russell ήταν το αντικείμενο μελέτης σε μια από τις περιπτώσεις που επιλέχθηκαν, επομένως είχε άμεσο ενδιαφέρον για αυτό που συζητήθηκε.
«Κατά το γράμμα του νόμου, ακολούθησαν τους κανονισμούς», είπε για την ποινή του στην Αυστρία. «Και έκανα λάθος, αλλά μερικές φορές χρειάζεται να το εξετάσετε κατά περίπτωση.»
«Και αν υπάρχει αυτοκίνητο απ’ έξω, έχει καθαρή γραμμή, καθαρό αέρα και στρίβει και ο οδηγός από μέσα δεν έχει πού να πάει, ακόμα κι αν είναι μπροστά, θα έρθετε σε επαφή. Είναι κάτι σαν ένα ποδοσφαιρικό μαρκάρισμα, δεν μπορείς να πεις απλά «έτσι πρέπει να μαρκάρεις, κι έτσι δεν πρέπει». Ο καθένας είναι πάντα ελαφρώς διαφορετικός. Και πρέπει να δώσεις αυτή την αγωνιστική αίσθηση.»
Ο Albon, ο οποίος γλίτωσε την ποινή στην Αυστρία, αλλά ζήτησε συγγνώμη από τον Vettel που τον έβγαλε εκτός, μίλησε στη συνάντηση.
«Δεν είπα ότι έφταιγα», είπε. «Εξήγησα τους λόγους, τι είπαν οι αγωνοδίκες, γιατί νομίζω ότι κανείς στην αίθουσα δεν κατάλαβε γιατί εγώ δεν τιμωρήθηκα και γιατί ο George εν τέλει πήρε ποινή. Εξήγησα λοιπόν το σκεπτικό, γιατί το είπαν οι αγωνοδίκες.»
Ο Albon συμφώνησε ότι η ανασκόπηση του βίντεο ήταν μια χρήσιμη πρακτική.
«Πιστεύω ότι καταρχάς δείχνει ότι δεν είναι τόσο εύκολο για αυτούς», είπε. “Γνωρίζουμε ότι δεν είναι εύκολη δουλειά για τη FIA, αλλά είναι περισσότερο να καταλάβουμε γιατί, για παράδειγμα, δόθηκε ποινή στον George και εγώ όχι, και πώς μπορούμε να μάθουμε πώς το ελέγχουν οι αγωνοδίκες; Έτσι και εμείς οι οδηγοί μπορούμε να ξέρουμε πώς να δίνεις μάχη. Ήταν περισσότερο γι’ αυτό».
Ο Alonso, ο οποίος ποτέ δεν φοβήθηκε να επικρίνει τα επίσημα όργανα όταν του δινόταν ποινή, εκτίμησε επίσης την ευκαιρία για μια συζήτηση.
«Πιστεύω ότι είναι κάτι για να βελτιώσουμε τα πράγματα και να μας δείξουν κάποια περιστατικά και γιατί δίνουν ποινή και γιατί όχι», είπε.
«Νομίζω ότι είναι για το καλό όλων, προσπαθώντας να κατανοήσουμε καλύτερα την προσέγγισή τους. Πρέπει να το δούμε στα επόμενα γεγονότα, γιατί μπορεί να έχει διπλό αποτέλεσμα, γιατί όταν βλέπετε ένα βίντεο, και αυτό ήταν παράβαση, τότε θα το έχουμε στο μυαλό μας ίσως [σε έναν αγώνα] και ήταν ακριβώς το ίδιο και γιατί δεν έδωσαν ποινή.»
«Έτσι θα μπορούσαμε να έχουμε μια σειρά από βίντεο προς εξέταση που θα μπορούσαν να είναι ενδιαφέροντα. Τουλάχιστον υπάρχει μια προσέγγιση από τη FIA που δείχνει ότι είναι πρόθυμοι να βελτιώσουν τα πράγματα, να κάνουν τα πάντα δυνατά και να σκέφτονται έξω από το κουτί, γιατί ποτέ δεν το κάναμε αυτό στο παρελθόν. Είμαι πολύ ευχαριστημένος με αυτό».
Η συζήτηση στο Paul Ricard κάλυψε άλλα επίμαχα σημεία. Ο Sebastian Vettel, ο οποίος αποχώρησε από μια έντονη ενημέρωση για το GP της Αυστρίας απογοητευμένος και έλαβε πρόστιμο 25.000 ευρώ με αναστολή για αυτό, ήθελε να μιλήσει για τα λεγόμενα sausage kerbs.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Γερμανός τόνισε ότι αρκετοί οδηγοί σε κατηγορίες νεανίδων υπέστησαν τραυματισμούς στην πλάτη αφού πέτυχαν παρόμοια κράσπεδα και απογειώθηκαν και θεώρησε ότι δεν ήταν απαραίτητα στη Γαλλία. Έμεινε εκνευρισμένος όταν του είπαν ότι χρειάζονταν για το event της Porsche Supercup.
Ο Freitas είπε ότι θα σκεφτόταν ολονυχτίς και το Σάββατο επιβεβαίωσε στις ενημερωμένες σημειώσεις του ότι τα κράσπεδα αφαιρέθηκαν από τις γωνίες που συζητήθηκαν.
«Τουλάχιστον, αφαιρέθηκαν», είπε ο Vettel μετά το Grand Prix της Κυριακής. «Είναι απλώς περιττός κίνδυνος. Έχουμε δει τόσα πολλά περιστατικά στο παρελθόν με αυτά τα sausage kerbs, οπότε νομίζω ότι δεν πρέπει να επιστρέψουν ποτέ.»
Ο Vettel αναγνώρισε ότι η ενημέρωση του Ricard ήταν χρήσιμη: «Νομίζω ότι θέλουμε απλώς να μιλήσουμε μεταξύ μας, θέλουμε να ανοίξουμε έναν διάλογο και νομίζω ότι μπορούμε να βελτιωθούμε. Νομίζω ότι είναι πάντα χρήσιμο. Δεν είναι για να αλλάξουμε τους κανόνες. Είναι μόνο για εμάς να καταλάβουμε τι επιτρέπεται και τι δεν επιτρέπεται να το κάνουμε. Νομίζω ότι είναι πάντα καλό να μιλάμε».
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ποινές επιβάλλονται από την ομάδα των τεσσάρων αγωνοδικών και όχι από τους διευθυντές του αγώνα. Ο Russell παραδέχτηκε ότι θα ήταν χρήσιμο να είχε τουλάχιστον έναν από τους άνδρες που τον τιμώρησαν στην Αυστρία σε ετοιμότητα στο Ricard για να προσφέρει μια εσωτερική άποψη.
«Έχετε τους αγωνοδίκες από το τρέχον αγωνιστικό Σαββατοκύριακο», είπε ο οδηγός της Mercedes. «Αλλά νομίζω ότι εκεί χρειαζόμαστε λίγη περισσότερη συνέπεια, δηλαδή να υπάρχει τουλάχιστον ένας από τους αγωνοδίκες από μια προηγούμενη διοργάνωση που πηγαίνει στην επόμενη για να δώσει αυτές τις εξηγήσεις. Παίρναμε κάποιες εξηγήσεις από τον διευθυντή του αγώνα. Σίγουρα είναι κάτι που δουλεύεται ακόμα».
Το γεγονός ότι οι αγωνοδίκες αλλάζουν από αγώνα σε αγώνα είναι ένα τακτικό θέμα που τίθεται από τους οδηγούς. Όταν καλούνται για φερόμενη ανάρμοστη συμπεριφορά, δεν ξέρουν ποτέ ποιον θα αντιμετωπίσουν.
Είναι ενδιαφέρον να δούμε τους 12 αγώνες που είχαμε μέχρι στιγμής το 2022 – ένα μεγάλο σύνολο 27 ανδρών και γυναικών έχουν υπηρετήσει ως αγωνοδίκες σε αυτά τα γεγονότα.
Περιλαμβάνουν τέσσερις μόνιμους προέδρους (Ο Ennser έχει υπηρετήσει σε τέσσερις αγώνες φέτος, ο Garry Connelly τέσσερις, ο Nish Shetty τρεις και ο Tim Mayer έναν) και έξι διαφορετικούς οδηγικούς αγωνοδίκες, με τη δουλειά να εναλλάσσεται μεταξύ των Enrique Bernoldi, Danny Sullivan, Emanuele Piro, Mika Salo, Derek Warwick και Tonio Liuzzi.
Υπάρχει εκτενής ανταλλαγή και επανεξέταση πληροφοριών μεταξύ των μόνιμων προέδρων μεταξύ των εκδηλώσεων σε μια προσπάθεια προώθησης της συνέπειας, με τις σημειώσεις τους να μεταβιβάζονται στους άλλους. Ωστόσο, είναι αναπόφευκτο ότι 27 άτομα δεν θα έχουν πάντα την ίδια απάντηση σε κάθε περιστατικό.
Υπήρχε ένας μόνο μόνιμος πρόεδρος, αλλά οι ομάδες απέρριψαν την ιδέα καθώς θεωρήθηκε ότι ένας μόνο υπεύθυνος θα μπορούσε να είναι προκατειλημμένος. Ωστόσο, ίσως είναι καιρός να μειωθεί τουλάχιστον το μέγεθος της δεξαμενής από την οποία κληρώνονται οι αγωνοδίκες.
«Νομίζω ότι θα μας χαροποιούσε όλους να έχουμε τους ίδιους αγωνοδίκες αγώνα με αγώνα», είπε ο Russell. «Και είναι ξεκάθαρο ακόμη και μεταξύ των θεατών ή των ανθρώπων εντός των γκαράζ, ότι εάν υπάρχει ένα συγκεκριμένο περιστατικό, δεν έχουν όλοι πάντα τις ίδιες απόψεις.»
«Αλλά αν είναι πάντα η άποψη ενός ατόμου κάθε φορά, τουλάχιστον τότε θα μάθετε με τον καιρό ως προς τη διαδικασία σκέψης του σε αυτές τις αποφάσεις και αυτό θα κάνει τη ζωή όλων λίγο πιο εύκολη».
Αξίζει επίσης να υπενθυμίσουμε ότι πριν από περίπου μια δεκαετία η FIA πραγματοποίησε αυτό που ένας από τους γνώστες περιγράφει ως «μια εξαιρετικά παραγωγική» ημερήσια συνάντηση στη Γενεύη, μακριά από τις πιέσεις της πίστας, όπου οι αγωνοδίκες και μερικοί ενδιαφερόμενοι οδηγοί και μέλη των ομάδων αντάλλαξαν απόψεις. Ίσως ήρθε η ώρα να γίνει μια παρόμοια συνάντηση.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!