Μετά και τις πρόσφατες ανακοινώσεις για σωρεία αλλαγών στην κορυφαία κατηγορία του WRC στα επόμενα έτη, ακολουθεί αναλυτικά η εξήγησή τους καθώς και το τί περιμένουμε να δούμε στα επόμενα Acropolis από πλευράς αγωνιστικών!
Μετά από μήνες εργασιών από την Ομάδα Εργασίας της FIA για το WRC, έγιναν οι πρώτες προτάσεις για αλλαγές στην κορυφαία κατηγορία των Rally. Μέρος των επικεφαλίδων ήταν η απομάκρυνση των υβριδικών μονάδων, ωστόσο οι αλλαγές εκτείνονται σε πολύ μεγαλύτερο επίπεδο.
Σημαντικό είναι να αντιληφθούμε πως οι συγκεκριμένες προτάσεις παραμένουν προτάσεις για την ώρα. Το πώς θα είναι η επόμενη γενιά των Rally1 ακόμα βρίσκεται στον αέρα και εξαρτάται από το πώς οι συγκεκριμένες προτάσεις που έγιναν θα ενταχθούν στο νέο σετ τεχνικών κανονισμών.
Ο David Richards, επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας, εξήγησε πως η λογική πίσω από τις προτάσεις που έγιναν. “Η προσωπική μου άποψη, και αυτή που εκτιμώ πως οι περισσότεροι εντός της ομάδας επίσης είχαν ήταν πως πρέπει να εξισορροπήσουμε το πεδίο, όπου ένας νέος οδηγός από τη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Φινλανδία ή την Ιταλία θα μπορούσε να πληρώσει για ένα αυτοκίνητο και να έχει πρόσβαση σε ίδια στάνταρ με τις εργοστασιακές ομάδες”.
“Αυτό σήμερα είναι απλά ανέφικτο. Θέλαμε, λοιπόν, να επιστρέψουμε σε μια κατάσταση όπου αυτό θα ήταν πραγματικότητα. Δεν μπορείς να αποτρέψεις τους κατασκευαστές απ’ το να ξοδεύουν λεφτά. Θα ξοδέψουν όσα νομίζουν πως έχουν αξία γι’ αυτούς. Και εάν κάποιος στην ηγεσία ενός κατασκευαστή πει πως θέλει να κερδίσει το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally, θα πληρώσει ό,τι απαιτείται, και θα συμβεί αυτό”.
“Θα πρέπει να φτιάξουμε τους κανονισμούς με τέτοιο τρόπο ώστε η δαπάνη χρημάτων να μην κάνει διαφορά. Αυτό είναι η πρόκληση που αντιμετωπίζουμε”.
Ακολουθούν αναλυτικά οι τομείς που επηρεάζουν οι νέες προτάσεις για το μέλλον των Rally1.
#OTD in 2000, Didier Auriol secured SEAT Sport’s last WRC podium at @wrcsafarirally 🥉 pic.twitter.com/9YuMBk3DnA
— World Rally Championship (@OfficialWRC) February 27, 2024
Σασί
Τα spaceframe σασί θα παραμείνουν η βάση των Rally1 και στην επόμενη γενιά. Υπάρχει διαφορά, πλέον, η οποία θα μειώνει τα κόστη και θα επιτρέπει και σε μικρότερες εταιρείες μετασκευών αυτοκινήτων να μπορούν να μπουν με Rally1 αγωνιστικά.
Οι ομάδες αυτή τη στιγμή σχεδιάζουν ανεξάρτητα τα σασί αυτά. Υπό τους νέους κανονισμούς, η FIA θα συνεργαστεί με προμηθευτή που θα δίνει σε όλες τις ομάδες ένα τυποποιημένο σασί για τα Rally1. Αυτό σημαίνει πως οι ομάδες θα χτίζουν το αγωνιστικό τους πάνω στην πλατφόρμα αυτή.
Οι διαστάσεις των σασί αυτών θα αυξηθούν ελαφρά εν συγκρίσει με τα τωρινά σασί, με στόχο να βρεθούν τα τελικά αυτοκίνητα πιο κοντά στα αυτοκίνητα παραγωγής που πωλούν και προωθούν οι κατασκευαστές.
Κινητήρας
Η υβριδική λογική θα φύγει από τα αγωνιστικά, και δεν πρόκειται υπό το νέο σετ κανονισμών να επιστρέψει. Αντιθέτως, οι κινητήρες θα περιοριστούν στα 330 άλογα ισχύος, με περιοριστή στο turbo και ελεγχόμενη καμπύλη ροπής.
Σύστημα μετάδοσης
Αυτή τη στιγμή, οι κατασκευαστές έχουν όποιον προμηθευτή συστήματος μετάδοσης θέλουν. Ωστόσο, αυτό ενδέχεται να αλλάξει υπό τους νέους κανονισμούς, με το working group του WRC να προσανατολίζεται προς τυποποίηση και στο συγκεκριμένο σύστημα των αυτοκινήτων.
Το με ποια μορφή θα γίνει αυτό ακόμα δεν έχει αποσαφηνιστεί, την ώρα που η λογική του ενός και υποχρεωτικού προμηθευτή είναι μια επιλογή. Ο Richards πρότεινε η FIA “να ορίσει έναν αριθμό κατασκευαστών που θα συμφωνούν υπό συγκεκριμένη τιμή να φτιάχνουν συστήματα μετάδοσης”.
Τιμή
Στη ρίζα της αναθεώρησης που επιχειρείται είναι ο περιορισμός του κόστους που έχει ανέβει δυσθεώρητα. Το wokring group θέλει να απελευθερώσει τα budget που ξοδεύονται στην προώθηση του πρωταθλήματος, και αυτό απαιτεί έλεγχο στα κόστη.
Τα Rally1 αυτή τη στιγμή κοστίζουν περί το 1 εκατ. ευρώ έκαστο. Με τις προτεινόμενες αλλαγές, όπου “όλα τα πράγματα στα αυτοκίνητα θα είναι κατ’ ουσία στους ίδιους κανονισμούς με τα σημερινά Rally2”, στόχος είναι το κόστος να πέσει στο πολύ πιο λογικό και μετριοπαθές ποσό των 400.000 ευρώ.
“Δέχομαι πως εξακολουθεί να είναι μεγάλο το ποσό”, σχολίασε ο Richards. “Αλλά είναι εν συγκρίσει με άλλα πρωταθλήματα. Είναι επιτεύξιμο, ειδικά όταν σκεφτούμε πως πρόκειται για παγκόσμιο πρωτάθλημα”.
Η έναρξη των κανονισμών
Σκοπός είναι να υπάρξει ένα έτος προσαρμογής (overlap) όπου τα παλιά και τα νέα Rally1 θα συνυπάρξουν το 2026. Ο Richards θεωρεί πως τα παλιά Rally1 θα είναι ελαφρώς ταχύτερα, όμως δεν αναμένει τα νέα Rally1 να αναπτυχθούν άμεσα, γι’ αυτό και κρίνει σκόπιμο αυτό το μεταβατικό έτος.
“Δεν πιστεύουμε απαραίτητα πως θα υπάρξουν πολλά αυτοκίνητα το 2026, αλλά θα επιτρέψει στον κόσμο να έρθει μέσα στη σεζόν”, σχολίασε επ’ αυτού ο Richards. “Και έπειτα, από το 2027, το WRC θα τρέχει εντελώς υπό τους νέους κανονισμούς”.
#OTD in 1998, Richard Burns claimed his maiden #WRC win! @wrcsafarirally pic.twitter.com/PRzqYc2L7p
— World Rally Championship (@OfficialWRC) March 2, 2024
Το τί θα σημαίνει για την κατηγορία στην οποία θα τρέχουν τα αγωνιστικά στο μεταβατικό αυτό έτος παραμένει ασαφές για την ώρα.
Ο Andrew Wheatley, αγωνιστικός διευθυντής της FIA για αθλήματα δρόμου, έδωσε τη δική του ματιά στο ζήτημα: “Θεωρώ πως η καταλληλότητα για βαθμούς στο πρωτάθλημα κατασκευαστών θα αλλάξει για 2026 και 2027. Η ιδέα με τα αυτοκίνητα του 2026 είναι να επιτρέψουμε στις ομάδες να ανακτήσουν ταχύτητα και εξοικείωση με τους νέους κανονισμούς”.
“Πρόκειται για μια μικρή αλλαγή απ’ ό,τι έχουμε κάνει στο παρελθόν. Φυσιολογικά, οι κανονισμοί αλλάζουν και αλλάζουν. Αυτό (που προτείνει η ομάδα εργασίας) θα επιτρέψει μια καλύτερη μετάβαση ανάμεσα στα δύο διαφορετικά σετ κανονισμών. Ωστόσο, η καταλληλότητα για συμμετοχή στο πρωτάθλημα θα αλλάξει από 2026 σε 2027”.
Περισσότερες, και πιο δομημένες, απαντήσεις αναμένεται να έρθουν τον Ιούνιο, κυρίως από την πλευρά του Wheatley, που θα πρέπει με την ομάδα του να μετασχηματίσει τις προτάσεις για τα Rally1 σε ένα σετ κανονισμών με σάρκα και οστά.
“Δουλειά μου πλέον είναι να πάρω αυτούς τους στόχους και να τους μεταγλωττίσω στο επόμενο βήμα”, πρόσθεσε ο Wheatley. “Έχουμε εσωτερικά κάποιους σαφείς στόχους αναφορικά με το πώς θα το πετύχουμε αυτό. Πλέον, βρίσκεται στους δικούς μου ώμους το έργο”.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!