Η FIA έκλεισε το παραθυράκι των κανονισμών που βρήκε η Aston Martin στην υπόθεση ποινής του Fernando Alonso στη Σαουδική Αραβία, και δεσμεύτηκε να διερευνήσει αν υπάρχουν κι άλλες άτυπες καταστάσεις που δεν είναι επίσημα γραμμένες.
Εκτός από το συμμάζεμα των κανόνων εκτέλεσης ποινής στο pitstop, η αναθεώρηση οδήγησε και σε αλλαγές στα κουτιά του grid, τα οποία έχουν επεκταθεί σε πλάτος από 2,5 μέτρα σε 2,7 μέτρα από αυτό το Σαββατοκύριακο, με μια πειραματική κεντρική λευκή γραμμή που προστέθηκε για να βοηθήσει στην καθοδήγηση του μονοθεσίου.
Στη Τζέντα, ο Alonso θεωρήθηκε ότι σταμάτησε πολύ στα αριστερά του πλέγματος του, ως αποτέλεσμα πρόσθετου ελέγχου της FIA μετά από μια αλλαγή στον αθλητικό κανονισμό της F1 το 2023 που επηρέασε επίσης τον Esteban Ocon στο Μπαχρέιν.
Ο Alonso στη συνέχεια χρειάστηκε να εκτελέσει ποινή πέντε δευτερολέπτων στο pitstop του. Είναι κατανοητό ότι η Mercedes είδε ένα βίντεο από τη στιγμή αυτή και ειδοποίησε τη FIA για το γεγονός ότι ο πίσω γρύλος άγγιζε το αυτοκίνητο.
Η FIA εξέτασε το θέμα μέσω του Remote Operations Center της στη Γενεύη και μετά τον αγώνα επιβλήθηκε στον Alonso ποινή 10 δευτερολέπτων που τον έριξε από την τρίτη στην τέταρτη θέση.
Οι αγωνοδίκες πίστευαν ότι σε μια πρόσφατη συνεδρίαση της Συμβουλευτικής Επιτροπής Αθλητισμού της FIA είχε συμφωνηθει ότι οι γρύλοι δεν μπορούσαν να αγγίξουν το αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια μιας ποινής σε pitstop, παραβιάζοντας τον κανονισμό που λέει ότι «δεν επιτρέπονται εργασίες στο αυτοκίνητο, ενώ είναι ακινητοποιημένο στα πλαίσια εκτέλεσης ποινής στο pitstop».
Ωστόσο, η Aston Martin κατέθεσε αίτημα επανεξέτασης και η ομάδα μπόρεσε να αποδείξει στους αγωνοδίκες ότι ενώ το θέμα είχε πράγματι συζητηθεί στο SAC, δεν υπήρχε επίσημη συμφωνία σχετικά με το ότι οι γρύλοι που αγγίζουν αυτοκίνητα είναι παράνομοι.
Η ομάδα έδειξε επίσης βίντεο με επτά παραδείγματα πρόσφατων pitstops ποινών σε pitstops που αφορούσαν τη Mercedes, την Alpine, την AlphaTauri, τη Haas και τη McLaren, όπου οι γρύλοι ακουμπούσαν τα μονοθέσια.
Οι αγωνοδίκες θεώρησαν ότι αυτό ήταν νέο στοιχείο και έτσι ανέτρεψαν την απόφαση για την ποινή των 10 δευτερολέπτων του Alonso και ο Ισπανός πήρε πίσω την τρίτη του θέση.
Αναπόφευκτα η ιστορία αυτή οδήγησε σε κάποια κριτική στη FIA. Το διοικητικό όργανο αποφάσισε να παρακολουθήσει γρήγορα μια ανασκόπηση των γεγονότων, σημειώνοντας ότι «σύμφωνα με τη διαφανή προσέγγιση που υιοθετήθηκε από τη FIA, έχει γίνει μια διεξοδική ανάλυση και εξάγονται συμπεράσματα που θα βοηθήσουν στη βελτίωση του αθλήματος».
Πρόσθεσε ότι «η επιτροπή αναθεώρησης αποτελούνταν από εκπροσώπους από διάφορα τμήματα της FIA, συμπεριλαμβανομένων των αγώνων ελέγχου, ασφάλειας, λειτουργιών και τεχνικών και μέλη του Κέντρου Απομακρυσμένων Επιχειρήσεων της FIA (ROC).»
Σύμφωνα με την απόφαση των διαχειριστών της Τζέντα, η αναθεώρηση σημείωσε ότι «αυτή η περίσταση προέκυψε λόγω έλλειψης σαφήνειας στη διατύπωση των σχετικών κανονισμών και αντικρουόμενων προηγούμενων, που αποκαλύφθηκαν από το συγκεκριμένο περιστατικό.»
«Ο ίδιος ο κανόνας ήταν σημείο συζήτησης στις πρόσφατες συνεδριάσεις της Συμβουλευτικής Επιτροπής Αθλητισμού, στο φόρουμ στο οποίο η FIA, η FOM και όλες οι ομάδες συζητούν και προτείνουν τροποποιήσεις στους αθλητικούς κανονισμούς της F1 για έγκριση και εφαρμογή στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα FIA F1».
Μετά από περαιτέρω συζήτηση στη συνάντηση των διευθυντών ομάδων του πρωινού της Παρασκευής, το συμπέρασμα σχετικά με τις ποινές στάλθηκε στις ομάδες μέσω μιας αθλητικής οδηγίας που περιλαμβάνει τα ακόλουθα τρία σημεία:
«1. Για λόγους σαφήνειας και μέχρι νεωτέρας, σε αυτό το πλαίσιο, το φυσικό άγγιγμα του αυτοκινήτου ή του οδηγού με το χέρι, τα εργαλεία ή τον εξοπλισμό (συμπεριλαμβανομένων των μπροστινών και των πίσω γρύλων) κατά τη διάρκεια οποιασδήποτε τέτοιας ποινής θα θεωρηθεί ότι συνιστά εργασία.»
«2. Η χρήση ανεμιστήρων ψύξης κατά τη διάρκεια μιας τέτοιας ποινής επιτρέπεται υπό τον όρο ότι οποιοσδήποτε τέτοιος ανεμιστήρας δεν αγγίζει φυσικά το αυτοκίνητο.»
«3. Όπως είναι ήδη κοινή πρακτική, πολλαπλές ποινές που επιβάλλονται βάσει των άρθρων 54.3α και 54.3β πριν από ένα pitstop αυτοκινήτων μπορούν να επιβληθούν σε σειρά σε ένα μόνο pitstop. Για παράδειγμα, μια ποινή 5 δευτερολέπτων + 10 δευτερολέπτων μπορεί να εκτελεστεί ως μία μόνο ποινή 15 δευτερολέπτων και ούτω καθεξής.»
Εκτός από την αλλαγή πλάτους 20 εκατοστών στα κιβώτια πλέγματος, η FIA σημείωσε ότι «θα δοκιμαστεί επίσης μια κεντρική γραμμή για να βοηθήσει τους οδηγούς να τοποθετήσουν σωστά τα αυτοκίνητά τους κατά τη διάρκεια των δοκιμών της Παρασκευής στη Μελβούρνη.»
Οι οδηγοί έχουν αντιπαραθέσει ότι οι λευκές γραμμές δεν θα βοηθήσουν πολύ, καθώς θα το χάσουν από τα μάτια τους πολύ πριν φτάσουν στα πλαίσια, επομένως μένει να δούμε αν θα μονιμοποιηθούν ή όχι.
Περιέργως, η FIA παραδέχτηκε επίσης ότι η υπόθεση Alonso υπογράμμισε ότι υπάρχουν καθιερωμένοι άτυποι «κανόνες» που δεν είναι γραμμένοι στους κανονισμούς, αλλά ίσως θα έπρεπε, ενώ σημείωσε επίσης ότι η χρονική καθυστέρηση στην εφαρμογή της ποινής των 10 δευτερολέπτων του Alonso θα επανεξεταστεί.
Η FIA σημείωσε: «Πολλά άλλα στοιχεία είναι υπό συζήτηση για πιθανή περαιτέρω βελτίωση.
«Αυτά περιλαμβάνουν επανεξέταση άλλων πιθανών «κοινών πρακτικών» που μπορεί να μην είναι σαφώς καθορισμένες ή τεκμηριωμένες και που μπορεί να απαιτούν είτε αλλαγή των κανονισμών είτε μια αθλητική οδηγία για την αποφυγή παρόμοιων ζητημάτων στο μέλλον, καθώς και εξέταση των διαφόρων διαδικασιών που οδηγούν σε χρονικές καθυστερήσεις σε περίπτωση καθυστερημένων αναφορών στους αγωνοδίκες».
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!