Το τριήμερο του Rally Acropolis ήταν μια πρώτης τάξης ευκαιρία για συνομιλίες στο Service Park με ηγετικές προσωπικότητες του κόσμου του WRC. Ο επικεφαλής της Toyota Gazoo Racing WRT ήταν ένα από τα πρόσωπα που καταφέραμε να ξεχωρίσουμε.
Ο Jari-Matti Latvala είναι ένας άνθρωπος που έχει το προνόμιο να ισχυρίζεται (και αυτό εκ των πραγμάτων να ισχύει) πως γνωρίζει τον κόσμο των Rally απ’ έξω κι ανακατωτά. Όντας στο κορυφαίο επαγγελματικό επίπεδο απ’ το 2002, αποφασίζοντας στα τέλη του 2020 να διαιωνίσει την παρουσία του στο WRC αναλαμβάνοντας τον ιδιαίτερα απαιτητικό ρόλο του να ηγηθεί μιας κορυφαίας ομάδας με βλέψεις για τίτλους κάθε χρόνο, ο Latvala είναι από τα πρόσωπα που όταν σου δοθεί η ευκαιρία να τους μιλήσεις, την αρπάζεις από τα μαλλιά.
Έχοντας πάρει 18 νίκες σε μια πλούσια αγωνιστική καριέρα με τρεις δεύτερες θέσεις στο Πρωτάθλημα και δύο τρίτες (ο πολυπόθητος τίτλος δεν κατάφερε να έρθει ποτέ στα χρόνια που το WRC μονοπώλησαν οι Γάλλοι Loeb και Ogier), ο Φινλανδός έχει αποδείξει ξανά και ξανά πως οδηγικά “το είχε”. Μπορεί η καριέρα του πίσω απ’ το τιμόνι να συνέπεσε με δύο κορυφαίες καριέρες στο WRC, που όμοιές τους δεν έχει ξαναδεί το άθλημα, αυτό όμως για τους προσεκτικούς παρατηρητές δεν είναι ικανό να μειώσει την αξία του Latvala ως οδηγού.
Από το 2020 κι έπειτα, όταν αποφάσισε πως το κράνος και τα γάντια μπαίνουν στην άκρη, ο πλέον 39χρονος Latvala είχε στα χέρια του μια αρκετά δελεαστική πρόταση: να ηγηθεί της ομάδας της Toyota. Έχοντας χάσει δύο τίτλους Κατασκευαστών απ’ τη Hyundai, η ομάδα με έδρα της Jyvaskyla της Φινλανδίας ήθελε διακαώς ένα νταμπλ, το οποίο θα ήταν ιδανική παρακαταθήκη για έναν οργανισμό που και στο παρελθόν όταν αποφάσισε να ασχοληθεί σοβαρά με το WRC, το πέτυχε.
Greece, you gave us an epic rally! 🙌#WRC | #AcropolisRally 🇬🇷 pic.twitter.com/sDplvV1AI0
— FIA World Rally Championship (@OfficialWRC) September 9, 2024
4 χρόνια μετά, η Toyota αριθμεί 3(!) νταμπλ, όχι 1. Και μπορεί φέτος να μην διανύει μια ιδανική περίοδο, κυρίως λόγω της βελτίωσης της Hyundai σε όλα τα επίπεδα και της προσωρινής απώλειας του κορυφαίου της οδηγού, Kalle Rovanpera, όμως μαθηματικά τίποτα δεν έχει κριθεί. Και το παρελθόν του WRC έχει αποδείξει πως πριν τον τερματισμό, τίποτα δε θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο.
Πάμε, λοιπόν, να δούμε όσα ο Latvala δήλωσε στο F1fan.gr το Σάββατο του Acropolis, σε μια αποκλειστική συνέντευξη στο Hospitality Center της Toyota.
Γ.Φ.: Ας ξεκινήσουμε από το Σαββατοκύριακο (του Acropolis). Δεν έχετε μια ιδανική κατάσταση στα χέρια σας, με τα προβλήματα της Παρασκευής που σας έφεραν σε μειονεκτική θέση ας πούμε. Σε δύο από τα αγωνιστικά σας βρήκατε παρόμοια ζητήματα με το turbo. Επρόκειτο για ένα ζήτημα που γνωρίζατε και το προσέχατε ή ήταν κάτι που δεν γνωρίζατε και συνέβη για πρώτη φορά;
J.M.L.: Μετά το πρώτο αυτοκίνητο (αυτό του Evans) που αντιμετώπισε πρόβλημα με το tubro, δεν καταλαβαίναμε ακριβώς το γιατί συνέβη. Μετά ήρθε το μεσημέρι και το service. Εχθές όμως οι ειδικές καθυστέρησαν, έτσι μας δόθηκαν μόνο 30 λεπτά για flexi service. Έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε μόνο 6 μηχανικούς για το αυτοκίνητο του Elfyn και 6 για του Ogier. Είχαμε χρόνο να αλλάξουμε το turbo στον Elfyn, αλλά όχι στον Ogier. Θεωρήσαμε εκείνη τη στιγμή πως ήταν ένα μεμονωμένο πρόβλημα. Το μεσημέρι, όμως, που έσπασε το turbo και για τον Ogier, είδαμε πως υπήρχε σύνδεση στις δύο περιπτώσεις και ουσιαστικά είναι το ίδιο πρόβλημα.
Γ.Φ.: Μπορεί με όσα έγιναν να ήρθατε σε μειονεκτική θέση. Με το φετινό βαθμολογικό σύστημα, ωστόσο, έχετε την ευκαιρία να σώσετε βαθμούς την Κυριακή. Θα αποφασίσετε να επιτεθείτε στο μέγιστο αύριο και να μαζέψετε τους περισσότερους βαθμούς που γίνεται;
J.M.L.: Το σημαντικό είναι να επιβιώσουμε από το Σάββατο, καθώς και εκεί έχουμε κάποιους βαθμούς που μπορούμε να πάρουμε. Την Κυριακή, ωστόσο, θα επιτεθούμε στο φουλ. Πρέπει να κρατήσουμε τη μάχη του πρωταθλήματος ζωντανή.
Γ.Φ.: Μετά τα χθεσινά συμβάντα, βλέπετε ένα σοβαρό πλήγμα για τις προοπτικές σας και στα δύο πρωταθλήματα;
J.M.L: Η χθεσινή ημέρα (Παρασκευή) ήταν πολύ άσχημη. Σήμερα, στην πρώτη ειδική ο Tanak είχε διπλό κλατάρισμα και αυτό ανέβασε τον Ogier μια θέση. Αυτό δείχνει πως πολλά μπορούν να συμβούν. Πάντα υπάρχει μια μικρή πιθανότητα να συμβούν πράγματα υπέρ μας.
Γ.Φ.: Τα όσα συνέβησαν αυτό το Σαββατοκύριακο είναι κάτι που θα επηρεάσουν κάπως τα πληρώματά σας; Σκέφτεστε να προχωρήσετε σε αλλαγές;
J.M.L: Αρχικά, ήδη έχουμε προχωρήσει στην απόφαση με τον Ogier να τρέξει σε όλους τους υπόλοιπους αγώνες (του 2024). Αυτό ειπώθηκε προφορικά. Για τα υπόλοιπα πληρώματα δεν νομίζω να γίνει κάτι…Για την περίπτωση του Kalle είχαμε συμφωνήσει σε πρόγραμμα μισής σεζόν και σχεδόν έχει πάρει μέρος σχεδόν σε όλα όσα προβλέπονται. Θα τρέξει στη Χιλή αλλά δεν νομίζω πως θα είναι παρών σε άλλα μέρη.
The Greek rally gods weren’t kind to us but we’ll keep pushing to the end 😮💨#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #AcropolisRally 🇬🇷 pic.twitter.com/Hl6gTfdeiq
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) September 10, 2024
Γ.Φ.: Πιστεύεις πως η επιλογή του Kalle να τρέξει part-time φέτος έχει επηρεάσει τη συγκομιδή και τις προοπτικές σας, δεδομένων και των εμφανίσεών του τα προηγούμενα δύο έτη;
J.M.L.: Ξεκάθαρα. Θα ήταν καλύτερα τα πράγματα και στα δύο πρωταθλήματα. Πριν τη φετινή σεζόν, όταν ξεκινούσαμε και γνωρίζαμε ότι και ο Kalle και ο Ogier δεν θα έτρεχαν για όλη τη σεζόν, είχαμε καταλάβει ότι φέτος τα πράγματα θα ήταν πιο δύσκολα. Καταλάβαμε πως φέτος, εάν είχαμε έναν οδηγό σαν τον Ogier ή τον Kalle να τρέχει για όλη τη χρονιά, τότε τα πράγματα θα ήταν διαφορετικά. Ο Kalle ήθελε να έχει περισσότερο ελεύθερο χρόνο φέτος, ο Seb δεν ήθελε να τρέξει όλη τη σεζόν. Επειδή δυσκολευόμασταν, ωστόσο, ζήτησα από τον Seb να τρέξει σε περισσότερους αγώνες. Ο ίδιος ήθελε να βοηθήσει την ομάδα, το οποίο ήταν καλό για εμάς. Θεωρώ όμως πως, εάν ο Seb είχε τρέξει από την αρχή σε όλους τους αγώνες, τότε θα ήμασταν σε διαφορετική θέση. Τα πράγματα έχουν όπως έχουν αυτή τη στιγμή όμως.
Γ.Φ. Το παρελθόν πλέον δεν μπορεί να αλλάξει, όμως μπορεί να αλλάξει το μέλλον. Τα φετινά γεγονότα αποτελούν μάθημα για εσάς ώστε να ακολουθήσετε διαφορετική προσέγγιση το 2025;
J.M.L.: Ναι, αυτό είναι σωστό. Από τα φετινά μάθαμε πως θα πρέπει να εστιάζουμε με τους οδηγούς μας σε πλήρεις σεζόν. Δεν μπορούμε να έχουμε οδηγούς με μισές σεζόν. Αυτό είναι που καταλάβαμε από φέτος. Χρειαζόμαστε οδηγούς για όλη τη σεζόν.
Γ.Φ. Επειδή όμως μόνο 3 αυτοκίνητα μπορούν να συνεισφέρουν με βαθμούς στο πρωτάθλημα, υπάρχει στα πλάνα σας για του χρόνου κάτι που να επηρεάζει τον Takamoto Katsuta;
J.M.L: Ας πούμε πως, για του χρόνου ελπίζουμε οι Kalle και Elfyn να τρέξουν για όλη τη σεζόν. Αυτή τη στιγμή το σκεφτόμαστε για τον τρίτο οδηγό μας. Γνωρίζουμε πως ο Taka είναι γρήγορος, όμως το πρόβλημα είναι πως παρουσιάζει προβλήματα με τη σταθερότητά του. Έχει δείξει πως, όπως είναι ταχύς σε κάποια φάση, μετά θα ακολουθήσει κάποιο λάθος. Θα πρέπει να δουλέψουμε μαζί του ώστε να μπορεί να τερματίζει στα Rally. Δεν θέλουμε να κινηθεί ταχύτερα, αλλά χρειαζόμαστε να τερματίζει. Εκεί θέλουμε να εστιάσουμε για το μέλλον.
Γ.Φ. Αυτό (τις συνεχείς εγκαταλείψεις) είναι κάτι που βλέπουμε σε πολλούς οδηγούς, όπως τον Loubet πέρυσι και τον Munster φέτος. Ωστόσο, ο Taka δείχνει να απολαμβάνει της πλήρους υποστήριξης της ομάδας…
Ναι, έχουμε αντιληφθεί ότι δεν γίνεται να κάνουμε τα ίδια και να περιμένουμε διαφορετικά πράγματα να συμβούν. Κάτι πρέπει να αλλάξει…
Γ.Φ. Ίσως αυτό που πρέπει να αλλάξετε να έχει να κάνει με το αυτοκίνητο; Ασφαλώς και έχετε ένα ανταγωνιστικό πακέτο, αλλά βλέπουμε πως η Hyundai έχει βελτιωθεί αρκετά.
Ξεκάθαρα η Hyundai έχει κάνει βήματα προόδου και εμείς από την πλευρά μας καλούμαστε να βελτιωθούμε. Έχουμε εντοπίσει περιοχές στις οποίες χρειαζόμαστε βελτίωση. Το πακέτο μας είναι καλό, όμως παντού υπάρχει περιθώριο βελτίωσης…
Γ.Φ. Και ασφαλώς, είναι ακόμα ανοιχτά τα πάντα για τους μελλοντικούς τεχνικούς κανονισμούς (από το 2027). Είναι λογικό πως κανείς δεν θέλει να υπερεπενδύσει σε κάτι που στο μέλλον θα αλλάξει και δεν γνωρίζει ακόμα πώς θα είναι…
J.M.L.: Αυτό που αναμένουμε είναι να έχουμε στα χέρια μας τους νέους τεχνικούς κανονισμούς στο τέλος της χρονιάς.
Γ.Φ. Σχετικά σύντομα θα μετακινηθείτε στο νέο σας εργοστάσιο. Πρόκειται για μια αλλαγή που θα σας βοηθήσει στο πόσο ανταγωνιστικοί είστε και στο πόσα μπορείτε να πετύχετε;
J.M.L: Έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες για το νέο μας Τεχνολογικό Κέντρο. Εάν όλα πάνε καλά, θα είναι έτοιμο το 2027. Φυσικά, το καλό είναι πως αναμένεται να μας δώσει περισσότερο χώρο για τις δραστηριότητές μας. Αυτή τη στιγμή εξυπηρετούμε στις υπάρχουσες εγκαταστάσεις μας τα Rally1, τα Rally2 αλλά και ένα πελατειακό αγωνιστικό. Ελπίζουμε στις νέες εγκαταστάσεις να μπορέσουμε να κλιμακώσουμε ακόμα περισσότερο το πελατειακό μας πρόγραμμα.
Γ.Φ. Όσο για τα Rally2. Αυτή τη στιγμή έχετε κάποιους οδηγούς με αρκετές προοπτικές εκεί. Προφανώς, είναι άτομα που θα πρέπει να κοιτάτε και για το μέλλον. Οι εμφανίσεις τους αυτή τη στιγμή ενδέχεται να επηρεάσουν το ποιους θα επιλέξετε για πλήρωμα στη Rally1 του χρόνου;
J.M.L: Ο Pajari που πήρε μέρος (με Rally1) στη Φινλανδία είχε μια εξαιρετική απόδοση. Αυτή τη στιγμή σκεφτόμαστε τί θα μπορούσαμε να κάνουμε μαζί του. Του χρόνου θα μπορούσαμε να του δώσουμε περισσότερες εμφανίσεις στη Rally1 κατηγορία. Είναι μια σκέψη που επεξεργαζόμαστε αυτή τη στιγμή.
Γ.Φ. Για του χρόνου, το μόνο σίγουρο, εάν υπάρχει κάτι τέτοιο, είναι πως ο Kalle θα γυρίσει σε πλήρη καθήκοντα. Οι υπόλοιπες θέσεις στην ομάδα δεν είναι κλειδωμένες…
J.M.L.: Ας πούμε πως και ο Kalle δεν είναι 100% εξασφαλισμένος, αλλά πιθανότατα έτσι θα πάει. Αυτό είναι καλό. Για τους υπόλοιπους, θα πρέπει να το δούμε ως ομάδα και να το διαπραγματευτούμε και με τους οδηγούς.
Γ.Φ. Οδεύοντας προς το τέλος, ας μιλήσουμε λίγο περισσότερο για σενα. Έχεις τρέξει στο Acropolis κατά το παρελθόν με σχετική επιτυχία. Προσφάτως, έχεις πάρει και κάποιες συμμετοχές που τις έχεις απολαύσει. Θα μπορούσαμε να σε δούμε στο μέλλον να ξανατρέχεις στο Acropolis;
J.M.L: Το Acropolis είναι από τους πιο δύσκολους αγώνες στο πρωτάθλημα. Πάντα μου άρεσε όμως. Το σκέφτομαι ότι θα ήταν ωραίο να ξανατρέξω κάποτε εδώ. Απ’ τη στιγμή που δουλεύω (ως επικεφαλής της Toyota) δεν μου είναι εύκολο να τρέξω. Ναι, έτρεξα στο Rally Φινλανδίας φέτος και πέρυσι. Υπάρχουν άγνωστες παράμετροι. Θα ήθελα να τρέξω σε ευρωπαϊκά ιστορικά Rally. Γνωρίζω πως το ιστορικό Rally Acropolis είναι κάτι που θα ήθελα να κάνω και με ενδιαφέρει.
Γ.Φ. Καταλαβαίνω πως είναι πιο εύκολο να τρέξεις σε τέτοια event και λόγω του λιγότερου ανταγωνισμού. Σίγουρα οι ευθύνες του επικεφαλής μιας ομάδας δεν επιτρέπουν ταυτόχρονα αγωνιστικά καθήκοντα επίσης…
J.M.L.: Ναι. Πρόκειται για μια δουλειά που θα πρέπει να δουλεύεις πολύ. Του χρόνου θα έχουμε 14 αγώνες και το πρόγραμμα θα είναι πιο μεγάλο και κοπιαστικό. Δεν βρίσκεις συχνά ευκαιρίες να τρέξεις σε αγώνες.
Γ.Φ. Τέλος, είναι εμφανές πως είσαι ένας αρκετά νεαρός άνθρωπος που όταν τελείωσε από τα Rally, κλήθηκε να διαχειριστεί μια ομάδα και να της φέρει επιτυχίες. Κάτι που εν πολλοίς κατάφερες, με αρκετές επιτυχίες τα τελευταία πέντε χρόνια. Ωστόσο, έχεις εντοπίσει κάτι που εσύ προσωπικά, ως επαγγελματίας αλλά και ηγέτης ομάδας, θα ήθελες να βελτιώσεις επειδή θα έφερνε περισσότερες επιτυχίες;
J.M.L: Τα τελευταία τρία χρόνια καταφέραμε να κερδίσουμε όλους τους τίτλους. Αυτό ήταν φανταστικό, όμως η φετινή σεζόν ήταν δύσκολη για εμάς. Συνειδητοποίησα πως δεν έχω κάνει τόσο καλή δουλειά στη διαχείριση των οδηγών. Αυτό είναι μάλλον κάτι που θα ήθελα να διαχειριστώ καλύτερα στο μέλλον. Θα ήθελα φέτος με τον Taka να πάρουμε περισσότερα βάθρα, δεν μπορέσαμε να το πετύχουμε. Με οδηγούς με εμπειρία, όπως ο Kalle, o Elfyn και ο Ogier είναι ευκολότερο να τους διαχειριστείς και να πάρεις από αυτούς πράγματα. Θα ήθελα όμως να βελτιωθώ στο να το καταφέρνω και από νεότερους οδηγούς αυτό.
Γ.Φ. Ίσως να έχει να κάνει και με το ότι έχεις υπόβαθρο οδηγού και όχι μάνατζερ..
J.M.L.: Χαχαχα, ναι νομίζω είναι σωστό έχεις δίκιο!
Κάπου εδώ η συνέντευξη τελείωσε, δίνοντας χέρια με έναν πολύ ικανό οδηγό και ακόμα πιο ικανό διαχειριστή ομάδας. Μπορεί φέτος τα πράγματα να μην πηγαίνουν όπως θα ήθελαν, χωρίς να έχουν κάνει και λάθη μάλιστα πολλές φορές. Όμως ο μηχανοκίνητος αθλητισμός και δη τα rally έχουν βαθιά ριζωμένο μέσα τους το στοιχείο του απρόβλεπτου.
Μετά τη χειραψία μας, ο Latvala πήγε και στήθηκε στην οθόνη του Hospitaly Center της Toyota που εκείνη τη στιγμή έδειχνε την ειδική του Λουτρακίου. Αίσθησή μου είναι πως δεν το έκανε μόνο ως ένας αγχωμένος επικεφαλής ομάδας, αλλά και ως ένας άνθρωπος που διψά για τα Rally, τόσο ως οδηγός όσο και ως θεατής.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!