Στο πλαίσιο του φετινού Rally Acropolis, το F1fan.gr συνάντησε τον επικεφαλής της M-Sport, σε μια συνέντευξη με βλέμμα στο παρόν, αλλά και το μέλλον!
Πρόκειται για έναν άνθρωπο που έχει συνυφάνει την επαγγελματική του καριέρα με μία από τις πιο πετυχημένες ομάδες που πέρασαν ποτέ από το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Rally. Κυριολεκτικά. Από το 2007 έως και σήμερα, ο Richard Millener μπορεί να καυχιέται πως είναι ένα στέλεχος που ανήκει στην κατηγορία του…hire to retire, όντας χωρίς διακοπή δομικό στοιχείο της M-Sport.
Αποτελεί επίσης την επιτομή του πώς η σκληρή δουλειά μπορεί να σε ανεβάσει στην κλίμακα της ιεραρχίας σε έναν οργανισμό, μιας και από τις πωλήσεις και το πακετάρισμα εξαρτημάτων τα πρώτα χρόνια, από το 2019 έως και σήμερα βρίσκεται στη θέση του επικεφαλής της ομάδας, καλούμενος να παίρνει διαρκώς τις σωστές αποφάσεις για έναν οργανισμό που τα τελευταία χρόνια είναι ένας μόνιμος “Δαυίδ” μπροστά σε πλήρως εργοστασιακούς “Γολιάθ” που έχουν περισσότερους πόρους αλλά και τη δυνατότητα να εξελίσσονται με ταχύτερους ρυθμούς.
Το Σάββατο του Rally Acropolis, λοιπόν, και συγκεκριμένα κάπου ανάμεσα στη δράση μεταξύ της SS8 (Παύλιανη 1) και SS10 (Παύλιανη 2), είχαμε ως site την ευκαιρία να βρεθούμε στον χώρο φιλοξενίας της M-Sport, στο Service Park της Λαμίας, και να κλέψουμε λίγο από τον πολύτιμο χρόνο του Βρετανού.
Γ.Φ.: Ας ξεκινήσουμε από την προηγούμενη μέρα, την Παρασκευή. Δύσκολη ημέρα και για τα δύο αγωνιστικά. Βρήκατε τα προβλήματα που σας ταλαιπώρησαν μέσα στο βράδυ;
R.M: Είδαμε πως και τα δύο αγωνιστικά είχαν περίπου το ίδιο πρόβλημα, με την αντλία νερού. Είναι κάτι που δεν είχαμε δει κατά το παρελθόν, όμως οι μηχανικοί εξακολουθούν να το ερευνούν. Προληπτικά, αλλάξαμε όλο το σύστημα ψύξης στο αγωνιστικό του Ott μέσα στο βράδυ, στον Pierre δεν κάναμε κάτι αντίστοιχο γιατί επιλέξαμε να μην ξεκινήσουμε. Δεν εντοπίσαμε το συγκεκριμένο πρόβλημα στο Puma του Ιορδάνη, οπότε απλά του κάναμε το γενικό σέρβις”.
“Ελπίζουμε πως σήμερα δεν θα αντιμετωπίσουμε κάτι αντίστοιχο, βέβαια η θέση από την οποία εκκινούμε δεν βοηθά. Ήταν αρκετά απογοητευτική η χθεσινή ημέρα. Ποτέ δεν είναι εύκολο να κερδίζεις σε rally, ας συνεχίζουμε να πιέζουμε απ’ την πλευρά μας και θα δούμε τι μπορεί να γίνει στην εναπομένουσα σεζόν”.
Γ.Φ.: Είδαμε πως εχθές ο Ott κατάφερε να διορθώσει μόνος του το πρόβλημα. Και απ’ ότι φάνηκε στις ειδικές 5 & 6, το κατάφερε αρκετά καλά…
R.M.: Ξεμέναμε από επιλογές εχθές. Δεν ξέραμε ακριβώς ποιο ήταν το πρόβλημα ή τι το προκαλούσε. Το τελευταίο που σκεφτήκαμε να κάνουμε ήταν να λύσουμε την αντλία, να την επιθεωρήσουμε με το μάτι ώστε να δούμε ότι όλα τα κινούμενα μέρη κινούνται, να την καθαρίσουμε και να τη συναρμολογήσουμε εκ νέου. Ευτυχώς, στην ζώνη αλλαγής ελαστικών, σου επιτρέπεται να έχεις δύο μηχανικούς για να σε βοηθήσουν. Έτσι, τα παιδιά εκεί, πήραν μια τελευταία απόφαση να τη λύσουν, δεν είδαν κάτι να πηγαίνει στραβά, την τοποθέτησαν εκ νέου και λειτούργησε”.
“Αυτό μας μπέρδεψε λίγο. Και πάλι όμως, αυτό αποτελεί ένδειξη του να συνεχίζουμε να μαχόμαστε, ό,τι κι αν συμβαίνει εκεί έξω. Ναι, χάσαμε νομίζω 3 λεπτά και 40. Επιστρέψαμε όμως στο top-10. Εξακολουθούν να υπάρχουν ευκαιρίες να κερδίσουμε θέσεις. Θα πρέπει να είμαστε ρεαλιστές όμως. Η 5η-6η θέση θα ήταν ένα καλό αποτέλεσμα. Και η Power Stage, επίσης. Η απογοήτευσή μας όμως δεν θα φύγει”.
“Θα θέλαμε ένα βάθρο, επειδή το πρωτάθλημα για εμάς είναι λίγο-πολύ τελειωμένο, άρα μας ενδιαφέρει το να πετύχουμε καλά αποτελέσματα στα τελευταία rally. Δυστυχώς θα το χάσουμε εδώ το βάθρο”.
Γ.Φ.: Βγάζοντας εκτός την ποινή, βλέπουμε πως ο Ott θα μπορούσε να βρίσκεται μέσα στη μάχη για τη νίκη…
R.M: Θα έλεγα πως θα έπρεπε να είμαστε προσεκτικοί στο πώς αφαιρούμε αυτό το χρόνο. Σίγουρα όμως θα μπορούσαμε να βρισκόμαστε κοντά στις εμπρός μάχες.
Γ.Φ.: Θα έλεγες όμως πως ο φετινός αγώνας είναι μια χαμένη ευκαιρία; Γιατί το Puma είχε τον ρυθμό και πέρσι εδώ.
R.M: Σίγουρα, ξέρουμε πως αυτή (το φετινό Acropolis) ήταν μια χαμένη ευκαιρία γιατί εδώ το αυτοκίνητο ήταν καλό και οι συνθήκες ήταν λίγο περίεργες με τη βροχή. Συχνά τα πάμε καλά σε τέτοιες συνθήκες, η ομάδα ήρθε εδώ με το κίνητρο πως θα μπορούσαμε να τα πάμε καλά. Οι χθεσινές νίκες στις ειδικές έδειξαν πως υπήρχε προοπτική. Θα πρέπει, ωστόσο, να μαζέψουμε τα κομμάτια μας. Δυστυχώς, απογοητεύσαμε χθες τον Pierre, ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία μας”.
“Θα πρέπει όμως να συνεχίσουμε και να μην τα παρατάμε. Δυσκολίες θα έρχονται πάντα. Βρισκόμουν στην ομάδα και την περίοδο 2012-2017 που δεν κερδίσαμε κανέναν αγώνα. Φέτος, κερδίσαμε μέσα στον Φεβρουάριο (το Rally Σουηδίας). Θα επιστρέψουμε”.
Γ.Φ.: Μετά την Ελλάδα, ακολουθούν τρία νέα Rally, το καθένα με τις ιδιαιτερότητές του. Που βλέπεις το Puma να αποδίδει τα βέλτιστα; Που βρίσκεται η μεγαλύτερη ευκαιρία για κάτι καλό μετά την Ελλάδα;
R.M.: Για να είμαι ειλικρινής, το αυτοκίνητο μπορεί να βρεθεί στο βάθρο σε όλους τους αγώνες (Χιλή, Κεντρική Ευρώπη, Ιαπωνία). Θεωρώ πως ο Ott θα νιώθει πιο άνετα στην άσφαλτο. Στο χώμα, εξακολουθεί να δυσκολεύεται λίγο σε κάποιους τύπους αυτού. Η Χιλή έχει χώμα υψηλής πρόσφυσης, ίσως δούμε πως είμαστε καλά εκεί. Η Κεντρική Ευρώπη είναι νέος αγώνας για όλους. Θα πρέπει να δούμε και τα κοψίματα στο οδόστρωμα, ίσως να είναι και ο καιρός δύσκολος. Η Ιαπωνία είναι ένας πολύ καθαρός αγώνας με μικρές μπούκες στις ειδικές. Εξακολουθεί να έχει δυσκολίες, αλλά το αγωνιστικό μας είναι καλό στην άσφαλτο”.
“Πιστεύω πως στην Ιαπωνία θα μπορούσαμε να κερδίσουμε, ο Ott εξακολουθεί να είναι από τους καλύτερους οδηγούς στο πρωτάθλημα”.
Γ.Φ.: Βασικό πρόβλημα της φετινής σεζόν, δείχνει πως είναι η αξιοπιστία. Υπάρχει κάποιο πλάνο για του χρόνου, ώστε τέτοια προβλήματα να διαχειριστούν;
R.M: Θεωρώ πως υπάρχουν κάποια πράγματα που μπορούν εσωτερικά να βελτιωθούν με ορισμένες διαδικασίες. Το δύσκολο, όμως, είναι πως πολύς κόσμος βλέπει τα αποτελέσματα από την έξω, όταν βλέπει την τηλεόραση. Μπορεί πολύ εύκολα να κάνει υποθέσεις για το τί συμβαίνει. Δεν πρόκειται να δώσω τεχνικές λεπτομέρειες για το κάθε rally. Μπορώ όμως να πω πως κάποια από τα προβλήματα δεν ήταν απαραίτητα αξιοπιστία. Ήταν συνδυασμός οδήγησης και εξωτερικών παραγόντων”.
“Έχουμε και περιορισμούς ως προς τα εξαρτήματα. Πρέπει να χρησιμοποιήσουμε τους κινητήρες για έναν αριθμό rallies. Μερικά απ’ τα rally ήταν σκληρά για τους κινητήρες. Θα πρέπει να βρίσκουμε συνεχώς τη σωστή ισορροπία για το τί κινητήρα θα χρησιμοποιήσουμε και υπάρχουν περισσότερα στο παρασκήνιο από το τί βλέπει ο κόσμος. Στη Φινλανδία, κατευθείαν ο κόσμος υπέθεσε, όταν ο Ott είχε πρόβλημα με τον κινητήρα, πως ήταν από αξιοπιστία. Δεν ήταν όμως. Ήταν μια πέτρα που πετάχτηκε μέσα στον κινητήρα! Δεν μπορούμε να προφυλαχτούμε σε τέτοιες περιπτώσεις”.
“Ο Ott είχε βγει λίγο εκτός στην προηγούμενη στροφή, άρα μπήκε λίγο περισσότερο στη μπούκα από τους άλλους οδηγούς. Κάναμε ανάλυση μέσα από τα πλάνα, ήταν 2-3 πόδια πιο μέσα από τους υπόλοιπους στη στροφή, υπήρχε μια τεράστια πέτρα εκεί, αυτή πετάχτηκε, έσπασε την προστασία και μπήκε στον κινητήρα. Δε θα μπορούσαμε ποτέ να λύσουμε το θέμα αυτό. Ο κόσμος όμως μπορεί πολύ εύκολα να υποθέσει πως πρόκειται για ζήτημα αξιοπιστίας”.
“Δεν πρόκειται να βγαίνουμε στον κόσμο και να λέμε ακριβώς τί γίνεται. Δεν τρέχεις έτσι μια ομάδα. Εσωτερικά, όμως γνωρίζεις τί γίνεται. Ναι, υπάρχουν τομείς στους οποίους πρέπει να βελτιωθούμε, όμως σε άλλους τα πάμε καλά και απλά έχουμε κακή τύχη. Πρόκειται για έναν συνδυασμό, μερικές φορές είναι δύσκολο να δείχνουμε την πραγματικότητα στους έξω”.
Γ.Φ: Κοιτώντας πλέον μπροστά, στο 2024 και πιο μετά, όπως έχουν τα πράγματα τώρα, στην ομάδα δεν υπάρχουν οδηγοί με συμβόλαια για του χρόνου. Από τη μεριά σας, έχετε ξεκαθαρίσει πως η ομάδα θέλει να κρατήσει τον Ott. Υπάρχει κάποιο νέο στο κομμάτι αυτό που να μπορείς να μοιραστείς μαζί μας;
R.M.: Έχουμε συμβόλαιο με τη Ford για το 2024, αλλά, όπως κάθε χρόνο, έχουμε την πρόκληση του να βρούμε επιπλέον budget για να χρηματοδοτήσουμε τα έξοδά μας. Αυτό συμβαίνει τα τελευταία 5-6 χρόνια, οπότε είμαστε συνηθισμένοι. Όμως, η δυσκολία έγκειται στο να τακτοποιηθούν όλα στο σωστό χρόνο”.
“Επίσης πρέπει να δούμε και εάν ο Ott θέλει να μείνει. Αυτή είναι η μεγαλύτερη ερώτηση, γιατί εάν δεν θέλει, τότε παλεύουμε μια χαμένη μάχη. Ελπίζω να θέλει, δουλέψαμε σκληρά εδώ και 12 μήνες και θα ήταν κρίμα να το σταματήσουμε τόσο νωρίς. Εάν θέλει όμως, έχουμε επιπλέον προκλήσεις μπροστά, όπως το να πληρώσουμε έναν τέτοιο οδηγό. Εάν δεν θέλει, τότε θα πρέπει με το budget που θα φτιάξουμε, να βρούμε άλλες επιλογές στην αγορά. Υπήρξαν κάποιες φήμες που αποδείχτηκαν λανθασμένες. Στην πραγματικότητα, ο στόχος του Malcolm είναι να παραμείνει στο WRC, βρίσκεται εδώ για 25 χρόνια. Στόχος μου είναι να παραμείνω στο WRC, δεν θα ήθελα ως επικεφαλής να εγκαταλείψει η ομάδα μου το άθλημα”.
“Έχουμε όμως τις δυσκολίες του να βρούμε το budget, δεν υπάρχει ωστόσο η πρόθεση να σταματήσουμε, παρά το γεγονός πως τα πράγματα δυσκολεύουν. Και αυτό εντάσσεται στις μεγάλες συζητήσεις που έχουμε για την προώθηση και το format του αθλήματος. Ναι, συζητιούνται πράγματα, όμως ο Νο.1 στόχος μας είναι να φέρουμε κάποιες απ’ τις συζητήσεις στην εφαρμογή, επειδή ξεμένουμε από χρόνο και, ως άθλημα, έχουμε φανεί αρκετά στάσιμοι για 5 χρόνια. Εάν προσπαθήσεις να βρεις μεγάλες αλλαγές αυτό τον καιρό, δεν θα μπορέσεις”.
“Υπάρχουν τρεις ομάδες που ξοδεύουν εκατομμύρια τον χρόνο για εξέλιξη αναρτήσεων. Οι δύο εξ’ αυτών έχουν τον ίδιο κατασκευαστή. Οι φίλαθλοι έχουν την παραμικρή ιδέα που ξοδεύουμε τα λεφτά μας; Δεν αποτελεί, αυτό, τόσο μεγάλο πρόβλημα για τις πλήρως εργοστασιακές ομάδες γιατί έχουν προκαθορισμένο budget για τεχνικά και λειτουργικά ζητήματα. Για εμάς, όμως, εάν μπορούμε να εξοικονομήσουμε 2 εκατομμύρια ευρώ από εξέλιξη αναρτήσεων και τα ρίξουμε στο να έχουμε ένα τρίτο αγωνιστικό, είμαι αρκετά σίγουρος πως θα αρέσει περισσότερο στον κόσμο από ένα εξελιγμένο σετ αναρτήσεων που δεν βλέπουν. Πράγματα σαν αυτά θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε γρήγορα”.
Γ.Φ.: Υπάρχει η πιθανότητα, του χρόνου ή στο μέλλον, να δούμε ένα τρίτο αγωνιστικό στην ομάδα; Αυτό δείχνει πως πρόκειται περισσότερο για πρόβλημα χρηματικό παρά λόγω έλλειψης ταλέντου…
R.M.: “Ρεαλιστικά για εμάς το μέγιστο είναι τα 2 αγωνιστικά, εκτός εάν έρθει νέος χορηγός. Υπάρχει αρκετό ταλέντο εκεί έξω, ερώτημα όμως είναι, όπως ανέφερα και με τις αναρτήσεις, το πώς θα κατανείμουμε τα χρήματά μας. Υπάρχουν οδηγοί που ανεβαίνουν από τα Rally2 στα Rally1 και η διαφορά είναι τεράστια. Βλέπουμε τον Pierre που φέτος έχει δύσκολη χρονιά, είχε λίγες συμμετοχές πέρυσι. Δεν είναι εύκολη η μετάβαση αυτή. Έρχεσαι στην κατηγορία και ανταγωνίζεσαι επαγγελματίες οδηγούς ετών. Μερικοί εξ’ αυτών είναι και πρωταθλητές. Ο Teemu (Sunninen) τα πήγε καλά, όμως είχε εμπειρία 5 ετών με εμάς από την κορυφαία κατηγορία. Ξέρει τί χρειάζεται για να τρέξεις στο επίπεδο αυτό”.
“Θα πρέπει να βρούμε τον τρόπο να έχουμε ένα τρίτο αγωνιστικό και οι άλλες ομάδες τέταρτο, ώστε να φέρνουμε στα Rally1 περισσότερους νέους οδηγούς. Επίσης, συναγωνιζόμενοι με έμπειρους οδηγούς, τραβάνε την προσοχή των media και την προσοχή του κοινού. Όμως δεν θα πρέπει να κρίνονται ισοδύναμα επειδή έχουν ελάχιστα χιλιόμετρα δοκιμών. Και ο κόσμος καταλήγει στο συμπέρασμα πως απλά δεν μπορούν και αυτό είναι άδικο. Πρόκειται για ένα δύσκολο θέμα προς επίλυση”.
Γ.Φ. “Ας πούμε πως του χρόνου όλα πάνε καλά για την ομάδα και έρχονται τα αποτελέσματα που πρέπει. Προσελκύονται περισσότεροι χορηγοί. Υπάρχει περίπτωση τέτοια θετική πορεία να προσελκύσει τη Ford να ασχοληθεί περισσότερο με την ομάδα; Βλέπουμε πως έχει αρχίσει να ασχολείται και με τη Formula 1…
R.M.: “Θα πρέπει να προσέχουμε για το τί λέγεται με την επένδυση της Ford. Εξακολουθούν να επενδύουν πολλά σε εμάς. Λαμβάνουμε πολύ τεχνική υποστήριξη, πρόσβαση σε εγκαταστάσεις, με τα οποία δε θα μπορούσαμε να βρισκόμαστε εδώ που είμαστε. Γίνονται πολλά στο παρασκήνιο που ο κόσμος δεν βλέπει. Ο κόσμος κρίνει από οδηγούς, εγκαταστάσεις στα Service Park κ.λπ. Η Ford όμως ασχολείται και βλέπει την αξία του WRC για τους ίδιους. Θα πρέπει να αυξήσουμε την αξία του αθλήματος για τους ίδιους”.
“Η Formula 1 έχει και γι’ αυτούς αξία. Με τη Red Bull έχουν και χορηγική συμφωνία, όμως είναι το πιο διάσημο μηχανοκίνητο σπορ στον κόσμο αυτή τη στιγμή. Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε τους δύο θεσμούς. Η Formula 1 έριχνε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για να βρίσκεται στο σημείο αυτό και πλέον να βλέπει οφέλη από τις επενδύσεις, ήταν μια στρατηγική υψηλού ρίσκου. Το πέτυχαν γιατί έπεσαν τόσα λεφτά”.
“Θεωρώ πως πρέπει να δούμε πως θα κάνουμε το δικό μας άθλημα πιο θελκτικό για τους φιλάθλους. Οι αγώνες μας έχουν μεγάλη διάρκεια, δεν έχουν πολλά σπορ τρεις ημέρες δράσεις, ζητάμε πολλά από τον κόσμο, να επενδύσει σε ένα event για 3-4 ημέρες. Ενημερώνομαι, όπως και εσείς, για όλα από το κινητό μου. Το κοιτώ για 20 δευτερόλεπτα και μετά βαριέμαι. Ζητώ, λοιπόν, από έναν άνθρωπο να παρακολουθεί για 3-4 ημέρες”.
“Ξέρω πως κάποτε αποφασίσαμε να πάμε στη λογική των μεγάλων Service Parks (τύπου cloverleaf). Εξακολουθούμε να χρειαζόμαστε αυτές τις μεγάλες εγκαταστάσεις; Γνωρίζω πως από αυτό μπορούμε να γλιτώσουμε πολλά λεφτά. Τα αγωνιστικά είναι αρκετά αξιόπιστα, μπορούμε στον δρόμο να λύνουμε πολλά προβλήματα. Μπορούμε να το δοκιμάσουμε έτσι; Θα πρέπει να επενδύσουμε σε καλύτερη επικοινωνία ανάμεσα σε ομάδα, αγωνιστικά και οπαδούς. Ανάμεσα στις ειδικές υπάρχουν ώρες νεκρές που καθόμαστε εδώ και δεν κάνουμε τίποτα. Συμβαίνουν πράγματα και δεν τα ακολουθούμε επειδή δεν υπάρχει κάλυψη. Η Formula 1 έχει team radio, εμείς δεν έχουμε τέτοια πράγματα”.
“Στα Rally, το μόνο που καλύπτουμε είναι τη δράση, και το να μιλάμε για όσα συμβαίνουν εκεί. Θα πρέπει να μετακινηθούμε απ’ την κατάσταση αυτή άμεσα. Αυτό θεωρώ πως θα φέρει κόσμο όπως η Ford πίσω”.
Γ.Φ.: Θεωρείς πως ένας τέταρτος κατασκευαστής θα φέρει περισσότερη αξία στο άθλημα;
R.M.: “Φυσικά. Όμως ένας νέος κατασκευαστής θα πρέπει να βλέπει μπροστά του τα κέρδη από την επένδυσή του και να βλέπει το τί μπορεί να αποκομίσει απ’ το άθλημα. Θα έλεγα πως δεν είμαστε σε θέση να προσελκύσουμε εντελώς έναν νέο κατασκευαστή πλέον”.
“Νιώθω πως δεν έχουμε ένα αρκετά μακρόπνοο πλάνο για το πού θέλουμε να βρεθούμε. Βλέπω τη Formula 2 και Formula 3 να ανακοινώνουν τα πλάνα τους για το 2027. Τότε, θέλουν να φτάσουν σε μίγμα 55% βιώσιμων καυσίμων. Το 2023, εμείς βρισκόμαστε στο 100% βιώσιμων ήδη. Τα πάμε δύο φορές καλύτερα απ’ αυτούς και δεν μιλάμε γι’ αυτό! Πολλά μπορούμε να κάνουμε τα οποία εκτιμώ πως δεν θα κοστίσουν ιδιαίτερα, απλά θα χρειαστεί επένδυση από κάποιον που θέλει να βελτιώσει το πακέτο. Σε κάθε Rally θα πρέπει να βλέπουμε κάτι νέο: ένα γραφικό, μια γωνία θέασης”.
“Στο youtube μου βγαίνει συνέχεια το ίδιο βίντεο, από τον Colin McRae στο Rally Μ. Βρετανίας, με το Focus. Πρόκειται για εντυπωσιακά πλάνα, όμως αυτό οφείλεται κατά 90% στη γωνία της κάμερας”.
Γ.Φ. Προσωπικά, βλέπω αισιόδοξα το μέλλον του αθλήματος. Ο τωρινός πρόεδρος της FIA, Mohammed Ben Sulayem, δείχνει πως επενδύει πολύ στο μέλλον του WRC, σε σχέση με προκατόχους του.
R.M. “Την περασμένη Πέμπτη, του καταθέσαμε σημεία όπως αυτά που αναφέρω, για το τί θέλουν και τι χρειάζονται οι ομάδες. Είναι άνθρωπος των rally και ο ίδιος. Έχει τρέξει με πολλά αγωνιστικά στο παρελθόν. Έχει μπροστά του μια δύσκολη δουλειά. Γνωρίζουμε πως τα rally, μετά τη Formula 1, είναι ο δεύτερος σημαντικότερος θεσμός για τη FIA. Πρόκειται για μια μακρά διαδικασία, όμως πρέπει να συνεχίσουμε με μικρές αλλαγές”.
“Δεν θέλεις να προβείς σε μεγάλες αλλαγές που ίσως αναστατώσουν τον κόσμο. Δες τους Sprint Races στη F1 και την αλλαγή του format. Στην αρχή ο κόσμος το θεώρησε χαζό, όμως ήρθε για να μείνει. Και πλέον, κάνουν όλο και περισσότερους. Δεν θα έπρεπε να φοβόμαστε να κάνουμε λάθη. Η Formula 1 έφερε το format του ενός γρήγορου γύρου στις κατατακτήριες, και μόλις έναν αγώνα μετά το ακύρωσε, καθώς είδε πως ήταν λάθος. Το θυμάται κανείς αυτό άραγε;”.
Γ.Φ.: Η τελευταία ερώτηση είναι πιο προσωπικό, για τον Richard ως επικεφαλής. Είσαι στην ομάδα πολλά χρόνια. Από κατώτερες θέσεις, ως στην κορυφή. Τι είναι αυτό που θεωρείς πως εάν το βελτιώσεις περισσότερο, θα ωφελήσει μακροπρόθεσμα την ομάδα;”
R.M.: “Σε κάθε rally μαθαίνεις νέα πράγματα, αυτό θα ισχύει για πάντα. Προσωπικά θέλω η ομάδα να παραμένει ανταγωνιστική, να βελτιώνεται και να κερδίζει. Πολλά παιδιά με ξέρουν για πολλά χρόνια, δεν είναι ότι κάνω αυτές τις μεγάλες ομιλίες εξύψωσης ηθικού. Νομίζω πως ο τρόπος με τον οποίο λειτουργώ είναι να ακούω και να κατανοώ τα θέματα που υπάρχουν, οι ανάγκες, τα θέλω και να προσεγγίσω το τί μπορούμε να κάνουμε και τί όχι”.
“Δεν έχουμε τους πόρους για όλα. Αρχίζεις λοιπόν να βλέπεις τί μπορείς να προσθέσεις, γιατί μπορεί με το να προσθέσεις να κάνεις την ομάδα λιγότερο αποδοτική. Πρέπει τα πράγματα να παραμένουν απλά αλλά και ο κόσμος χαρούμενος. Γνωρίζουν τα παιδιά που δουλεύουν και σε τί αφιερώνουν τη ζωή τους. Θα πρέπει να δούμε τα μικρά πράγματα: εάν τη μια σεζόν το ξενοδοχείο ήταν χάλια, θα πρέπει να το βελτιώσουμε για του χρόνου”.
“Στο παρασκήνιο θα πρέπει να συνεχίσουμε να δουλεύουμε σε πράγματα όπως οι οδηγοί το budget, να εξακολουθούμε να πρωταγωνιστούμε. Πολύς κόσμος δεν έχει ιδέα το τί συμβαίνει από την πλευρά του business για να συνεχίσει να τρέχει η ομάδα. Προσπαθώ να μοιράζομαι μαζί τους το τί συμβαίνει, όμως δεν είναι δουλειά τους, είναι δουλειά μου”.
“Έχει να κάνει με το να κρατάω όλους πληροφορημένους. Επίσης, κανείς δεν είναι σημαντικότερος των άλλων. Κάθε άτομο θα πρέπει να έχει πρόσβαση σε συγκεκριμένα επίπεδα πληροφοριών. Δεν σημαίνει ότι επειδή εγώ ασχολούμαι με τα συμβόλαια των οδηγών, κάνω σημαντικότερη δουλειά από τους μηχανικούς”.
“Δεν χρειάζεται να γνωρίζω τα τεχνικά. Εμπιστεύομαι τα παιδιά ότι θα βρουν και θα διορθώσουν τα προβλήματα. Έχει να κάνει με διαφάνεια και σωστή ανάθεση εργασιών. Εάν υπάρχει ανάγκη, θα πακετάρω πράγματα. Έχω υπόβαθρο από αγροτική παραγωγή και έχω την προσέγγιση του απλά να καταπιάνομαι με πράγματα”.
Kicking off Saturday with a very muddy SS7 😬@OttTanak #WRC #AcropolisRally pic.twitter.com/WAHlIYX9Ev
— M-Sport (@MSportLtd) September 9, 2023
Κλείνοντας, ρωτήσαμε τον Millener για το εάν θα ήθελε να ανταλλάξει τη φετινή νίκη της Σουηδίας με μια νίκη στο Acropolis, δεδομένου ότι η ομάδα του είναι και η πιο πετυχημένη στον εθνικό μας αγώνα, έχοντας 13 συνολικά νίκες. Ο ίδιος, ωστόσο θεωρεί πως κάθε νίκη μετρά, επιλέγοντας να κρατήσει τη σίγουρη νίκη που έφερε ο Tanak φέτος στα χιόνια. Μοναδική, ίσως, εξαίρεση, θα έκανε για τον αγώνα της πατρίδας του, το Rally Μ. Βρετανίας, εάν αυτό επέστρεφε στο καλεντάρι του WRC.
Η καταληκτική εντύπωσή μας για τον νεαρό επικεφαλής της M-Sport είναι πως πρόκειται για έναν άνθρωπο πρακτικό, κάτι που τέτοιες νευραλγικές θέσεις χρειάζονται. Προσιτός, ομιλητικός αλλά με βρετανικά ψήγματα επαγγελματισμού, ο Millener έχει μπροστά του τον άθλο του να ανταγωνιστεί εργοστασιακούς γίγαντες. Φαίνεται πως διαθέτει το πλεονέκτημα, όμως, της αμεσότητας, την ώρα που οι αντίπαλοι οργανισμοί συχνά μπορεί να χαθούν σε δαιδαλώδεις κυκεώνες εσωτερικής δυσκινησίας.
Προσωπική εκτίμηση είναι πως η ομάδα θα συνεχίσει να βελτιώνεται μέχρι και το 2024, ενώ και το δίδυμο Tanak-Loubet θα παραμείνει απαράλλαχτο για του χρόνου.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!