Στο πλαίσιο του Rally Acropolis, μας δόθηκε η ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τον Julien Moncet, επικεφαλής της Hyundai Motorsport, της ομάδας που ανέκαμψε από τις δυσκολίες του ξεκινήματος της σεζόν και φεύγει από την Ελλάδα με ένα ιστορικό “1-2-3”.
Το Rally Acropolis αποτελεί μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για να δούμε παγκοσμίου βεληνεκούς αθλητές και προσωπικότητες στη χώρα μας. Όντας το μεγαλύτερο event που θα λάβει μέρος στην Ελλάδα για το 2022, με την τηλεοπτική μετάδοση του Rally να γίνεται σε 150 χώρες ανά την υφήλιο, η δυνατότητα να συναντήσει κάποιος από κοντά πετυχημένους οδηγούς και στελέχη με πολυετή καριέρα στα motorsport είναι από μόνη της συναρπαστική.
Καλύπτοντας την 3η και 4η ημέρα του Rally εκπροσωπώντας το F1fan.gr, είχα τη δυνατότητα να συνομιλήσει με τον επικεφαλής της Hyundai Motorsport, Julien Moncet, τον άνθρωπο που κλήθηκε φέτος να διαχειριστεί το στραπάτσο του Rally Monte Carlo, εκεί που η Hyundai είδε πως η ανάγνωση των κανονισμών του 2022, για τις νέες υβριδικές μηχανές, την είχε φέρει πιο πίσω από τις Toyota και Ford.
Και ο Moncet, μαζί με όλο το διοικητικό και τεχνικό team από κάτω του, κατάφεραν να ανατρέψουν την κατάσταση. Μπορεί πλέον χρόνος για τους δύο τίτλους να μην υπάρχει αρκετός, μιας και πρέπει λίγο να γίνουν…πράγματα και θαύματα ώστε η Toyota να χάσει και τους δύο τίτλους στα τρία Rally που απομένουν, ωστόσο η Hyundai βρήκε τον χαμένο της εαυτό, έχει κάνει ένα εξαιρετικό ντεμαράζ στα τρία τελευταία Rally (Εσθονία, Βέλγιο, Ελλάδα) μαθαίνοντας από τις κακοτοπιές της Κένυας και δείχνει πως θα μπει στο 2023 με το momentum να βρίσκεται στη βάση της, στο Alzenau της Γερμανίας.
Στα της συνέντευξης όμως, για να μην μακρηγορούμε. Η εικοσάλεπτη συνομιλία που είχαμε με τον συμπαθέστατο Moncet, έναν άνθρωπο που αφιέρωσε χρόνο να μιλήσει με όλα τα media που του ζήτησαν λίγο χρόνο, ξεκίνησε (αν μη τι άλλο) από το πως εξελίσσεται για τη Hyundai το φετινό Rally Acropolis.
Θυμίζουμε πως, αν και είχε πάρει την υπερειδική του ΟΑΚΑ, την Πέμπτη, η Hyundai ακολούθησε συντηρητική Παρασκευή, τερματίζοντας στο 4-5-6, έχοντας και ένα μικρό πρόβλημα με την υβριδική συνιστώσα του i20 N του Tanak.
Πάνω στο πρώτο διήμερο, ο Moncet είχε να μας πει τα εξής: “Ας ξεκινήσουμε από την υπερειδική στο ΟΑΚΑ. Αν και δεν είμαι fan τέτοιων ειδικών μέσα σε στάδια, βρέθηκε εκεί και η ατμόσφαιρα ήταν πραγματικά εκπληκτική από τα 60.000 άτομα. Όλοι το απόλαυσαν, ακόμα και οι οδηγοί. Το να φέρνεις τόσο κόσμο να παρακολουθήσει το Rally, είναι μια προώθηση για το άθλημα”.
“Επιπλέον, κάναμε το 1-2-3-4, με τον Suninen να τρέχει στη Rally2 κατηγορία. Πολύ θετικό ξεκίνημα στο Rally. Έπειτα, την Παρασκευή, ξέραμε ότι θα είναι καθοριστική ημέρα. Δεν είχαμε ενδιάμεσα service και στόχος ήταν να φέρουμε τα αγωνιστικά στο τέλος της ημέρας χωρίς σοβαρά προβλήματα”.
“Πετύχαμε να τελειώσουμε τη μέρα στο 4-5-6, με το οποίο είμαι και αρκετά ευχαριστημένος, εάν δούμε ειδικά πως ο Ott (Tanak) είναι 2ος στο Πρωτάθλημα και ο Thierry (Neuville) 4ος και βλέπουμε πόσο ρόλο έπαιξε η θέση εκκίνησης στο Rally και το γεγονός πως οι πρώτοι καθάριζαν τον δρόμο”.
“Το αποτέλεσμα ήταν καλό, και το μόνο πρόβλημα που είχαμε ήταν με την υβριδική μονάδα του Ott. Οφείλω να πω πως εντυπωσιάζομαι από το ότι όχι μόνο στην Rally1 αλλά και στη Rally2 κατηγορία ήταν μια μέρα χωρίς προβλήματα. Μπορεί το Rally Acropolis να μην είναι τόσο σκληρό όσο στο παρελθόν, εξακολουθεί όμως να είναι δύσκολος αγώνας”.
“Δεν θέλαμε να πιέσουμε στο 100% την Παρασκευή. Υπάρχει πάντα μια λεπτή γραμμή μεταξύ του να είσαι κοντά στο όριο και να το ξεπερνάς. Έχουμε τρεις έμπειρους οδηγούς στην ομάδα μας που ξέρουν τί πρέπει να γίνει ώστε να τελειώσεις χωρίς προβλήματα μια μέρα σαν την Παρασκευή.
“Είναι πάντα ένα μεγάλο συν να έχεις έμπειρους οδηγούς, γιατί ξέρουν τι να κάνουν σε τέτοιες καταστάσεις. Αυτό δεν σημαίνει πως οι νέοι οδηγοί δεν είναι ικανοί, αλλά πρέπει να τους εξηγείς, να τους υπενθυμίζεις τι πρέπει να κάνουν γιατί δεν ξέρουν ακόμα την ισορροπία ανάμεσα στο να τερματίσω και το να φέρω ένα καλό αποτέλεσμα που θα με ωφελήσει στην καριέρα μου”.
“Αυτό δεν ισχύει με τους έμπειρους οδηγούς που γνωρίζουν τι να κάνουν, και αυτό είναι καλό και για την ομάδα”.
Με τον Moncet να αναφέρει τον όρο “νέος οδηγός”, δε θα μπορούσαμε και να μην αναφερθούμε στο πολλά υποσχόμενο project της Hyundai Motorsport, τον Oliver Solberg. Γιος του Νορβηγού πρωταθλητή του 2003 στο WRC, Peter, ο Oliver βρίσκεται φέτος στη Rally2 κατηγορία, οδηγώντας το i20N Rally2 της Hyundai, προσπαθώντας να αποδείξει πως είναι ικανός να κάνει το άλμα στη μεγάλη κατηγορία.
Σχετικά με τον Solberg, ο Moncet είχε να μας πει τα εξής: “Είναι πολύ σημαντικό να δουλεύεις με νέους οδηγούς, γιατί είναι πολύ δύσκολο να βρεις νέους οδηγούς και να τους φέρεις στο επίπεδο Rally1. Βλέπουμε πόσο καιρό πήρε στους αντιπάλους μας να το πετύχουν αυτό (ενν. τη διαδικασία προσαρμογής του Rovanpera στις απαιτήσεις του πρωταθλητισμού με την Toyota)”.
“Είναι σημαντικό να ξοδεύεις χρόνο και πόρους για τους νέους αυτούς οδηγούς, σκεπτόμενος το μέλλον. Για το μακρόπνοο σχέδιό μας όμως, τίποτα δεν έχει αποφασιστεί ακόμα. Ακόμα σχεδιάζουμε την επόμενη χρονιά, ωστόσο θα τον κρατήσουμε στην οικογένειά μας για τα επόμενα δύο χρόνια”.
Δεδομένου του background του Moncet στο κομμάτι των κινητήρων, θα ήταν αδύνατο να μην του κάνουμε και κάποιες ερωτήσεις σχετικά με τις φετινές αλλαγές στις μονάδες ισχύος των Rally1 αγωνιστικών αλλά και τις δυσκολίες που βρήκε μπροστά της η Hyundai στο ξεκίνημα της σεζόν.
Σχετικά με όλα αυτά, ο Moncet μας απάντησε: “Οι αλλαγές που φέραμε φέτος είναι δύο, όσον αφορά το κομμάτι των μονάδων ισχύος. Από τη μια φέραμε το υβριδικό σκέλος στις μηχανές και από την άλλη τα συνθετικά καύσιμα”.
“Το πρώτο σκέλος, αυτό του ηλεκτροκινητήρα, ήταν αρκετά απαιτητικό, καθώς έπρεπε να το ενσωματώσουμε στον ήδη υπάρχοντα κινητήρα. Πάνω στο κομμάτι αυτό δεν είχαμε εμπειρία, και υπήρξαν πολλά ερωτηματικά, επειδή πρέπει να σκεφτείς πως η μηχανή εσωτερικής καύσης και ο ηλεκτροκινητήρας θα συνεργαστούν. Κάποιες φορές εργάζονται προς την ίδια κατεύθυνση (παροχή ισχύος στο αγωνιστικό) και κάποιες άλλες δουλεύουν αντίθετα (η ΜΕΚ λειτουργεί για να κινεί το αγωνιστικό και ο ηλεκτροκινητήρας φορτίζει τις μπαταρίες)”.
“Αυτός ο συνδυασμός μας δυσκόλεψε αρκετά, τόσο τους μηχανικούς όσο και τους οδηγούς γιατί είχαν συνηθίσει να οδηγούν χρησιμοποιώντας τη ΜΕΚ, και πλέον ο τρόπος με τον οποίο οδηγούν και φρενάρουν έχει αλλάξει, οπότε δεν μπορούσαν να είναι τόσο σταθεροί στην οδήγησή τους όσο ήταν”.
“Αυτή ήταν και η μεγαλύτερη δυσκολία μας μέσα στη σεζόν. Χωρίς να θέλω να μπω σε πολλή λεπτομέρεια, είχαμε τις χαρτογραφήσεις, τη βαθμονόμηση των δύο κινητήρων, οι οποίοι περνάνε homologation και μπορούμε να τους αλλάξουμε συγκεκριμένες φορές μέσα στη σεζόν”.
“Επιλέξαμε λοιπόν να ξεκινήσουμε συντηρητικά τη χρονιά και στη συνέχεια να δούμε πως μπορούμε να βελτιώσουμε την οδηγησιμότητα και την αξιοπιστία της μονάδας ισχύος, κατά τη φάση του eboost (όταν ηλεκτροκινητήρας και ΜΕΚ εργάζονται ομόρροπα) και κατά τη φάση της αναγέννησης (όταν εργάζονται αντίρροπα). Ακόμα δεν είμαστε εκεί που θέλουμε, θα βελτιωνόμαστε συνεχώς, και του χρόνου και πιο μετά”.
Είναι μια διαδικασία μάθησης, ωστόσο θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας πως οι χαρτογραφήσεις των κινητήρων είναι συγκεκριμένες, ενώ οι κινητήρες θα πρέπει να λειτουργούν σε αγώνες με πολύ διαφορετικές απαιτήσεις, όπως το Monte Carlo, η Σουηδία, το Βέλγιο, η Ελλάδα. Δεν είναι απλό κάτι τέτοιο. Μαθαίνουμε συνεχώς και βελτιωνόμαστε και σε πράγματα που δεν είναι ορατά στον θεατή, όπως στις διαδικασίες με τις οποίες λειτουργούμε στα service park”.
“Οι μηχανικοί δεν είχαν συνηθίσει να δουλεύουν με ηλεκτρικά καλώδια, να φορτίζουν τα αγωνιστικά να συνδέουν και να αποσυνδέουν τις ηλεκτρικές παροχές. Και φυσικά είναι και τα θέματα ασφαλείας με τον ηλεκτρισμό. Έπρεπε να εκπαιδεύσουμε όλο το προσωπικό να χειρίζεται αυτά τα συστήματα υψηλής τάσης”.
“Μας έχουν τύχει κάποιες φορές προβλήματα αξιοπιστίας με τη μονάδα ισχύος, όπως και στις άλλες ομάδες, αλλά θεωρώ πως θα πρέπει να θυμόμαστε πως πρόκειται για μια νέα τεχνολογία στα Rally. Κατά κάποιο τρόπο, μπορώ να πω πως δεν μου αρέσουν τέτοια προβλήματα αλλά αναμένεται να τα βρίσκουμε μπροστά μας και βρισκόμαστε πλέον στη φάση που τα αντιμετωπίζουμε”.
Σε ερώτησή μας για το κατά πόσο θεωρεί πως οι φετινές αλλαγές έχουν φέρει στα ίσα τις ομάδες, ο Moncet μας απάντησε: “Δεν θεωρώ πως αυτό έγινε τόσο. Πέρυσι, είχαμε πολύ ισχυρότερο ανταγωνισμό. Μια φορά ήμασταν εμείς ταχύτεροι, μια η Toyota, λιγότερες φορές η M-Sport επειδή εστίασε στις φετινές αλλαγές”.
“Φέτος δεν ξεκινήσαμε έτσι, ωστόσο αυτό που βλέπουμε είναι πως σταδιακά όλες οι ομάδες έρχονται στο ίδιο επίπεδο. Στο Βέλγιο και τη Φινλανδία η νίκη κρίθηκε την τελευταία μέρα. Αυτό είναι αρκετά θετικό”.
Με την Hyundai να έχει μείνει αρκετά πίσω στα Πρωταθλήματα Οδηγών και Κατασκευαστών φέτος, λόγω κυρίως των προβλημάτων αξιοπιστίας στις αρχές της σεζόν, το κατά πόσο μπορεί να συνεχίσει να τα διεκδικεί αποτελεί σίγουρα ερωτηματικό. Ρωτώντας τον Moncet σχετικά με το πώς προσεγγίζει η ομάδα του το συγκεκριμένο κομμάτι (πριν έρθει το εντυπωσιακό 1-2-3 και αναπτερώσει τις ελπίδες της ομάδας για το μέλλον), μας απάντησε:
“Θα το παλέψουμε μέχρι τελευταία στιγμή, μέχρι να μην είναι μαθηματικά εφικτό. Σίγουρα, θα είναι δύσκολο για μας, θα πρέπει να γίνουν αρκετά πράγματα ώστε να εξασφαλίσουμε έστω τον έναν από τους τίτλους, αλλά και πάλι, δεν είναι αδύνατο”.
“Αυτό που θα κάνουμε είναι να προσεγγίζουμε το κάθε Rally ξεχωριστά, προσπαθώντας να πάρουμε το maximum των βαθμών. Εάν τα πράγματα (στο Acropolis) έρθουν όπως τα περιμένουμε (επί της ουσίας ήρθαν ακόμα καλύτερα), τότε θα μας δώσει καλή ώθηση για τη συνέχεια”.
“Πρέπει να δούμε όμως και τον τρόπο που γίνεται η βαθμολόγηση. Για το πρωτάθλημα κατασκευαστών, δεν μετρά πάντα να κερδίζεις τον αγώνα, όσο το να έχεις δύο αυτοκίνητα σε ψηλές θέσεις”.
Τέλος, ρωτήσαμε τον Moncet σχετικά με τον δικό του ρόλο, τον ρόλο του επικεφαλής μιας ομάδας με απαιτήσεις, σε μια σεζόν με αλλαγές, που δεν ξεκίνησαν όλα “δεξιά” για την ομάδα του. Και ο Moncet ήταν ξεκάθαρος, απαντώντας μας ακολούθως:
“Αρχικά, μέρος της ομάδας παραμένει ίδιο από το 2014 που ξεκινήσαμε, δεν γίνονται πολλές αλλαγές υπό την οπτική αυτή. Το σημαντικό, κατ’ εμέ, είναι να έχεις τον σωστό κόσμο στις κατάλληλες θέσεις. Εάν τους δώσεις την ευκαιρία να κάνουν αυτό στο οποίο είναι καλοί, τότε είναι ευκολότερο να αποδώσεις καλά”.
“Μπορεί να είχαμε ένα δύσκολο ξεκίνημα στη χρονιά, όπως εξήγησα, αλλά έχουμε τη σωστή δομή. Ήταν αναμενόμενο να υπάρξουν δυσκολίες στην αρχή, και πλέον όλη η ομάδα εργάζεται από κοινού για να λύσει τα προβλήματα αξιοπιστίας της και να βελτιώσουμε την επίδοση, και να φτάσουμε στο επίπεδο για το οποίο θα είμαστε ικανοποιημένοι. Κάναμε ένα μεγάλο βήμα (από την αρχή της χρονιάς), βρισκόμαστε σε καλό φεγγάρι αυτό τον καιρό”.
“Μπορεί ο ρόλος μου να περιλαμβάνει πολλά πράγματα, αλλά στο τέλος της ημέρας έχει να κάνει και με τον κόσμο που έχεις γύρω σου”.
Τελειώνοντας τη συνέντευξη, ρωτήσαμε τον Moncet εάν θα βρει τον χρόνο να αξιοποιήσει την ευκαιρία του να βρίσκεται στην Ελλάδα για μερικές μέρες διακοπές, ωστόσο μας απάντησε πως το σφιχτό πρόγραμμα του WRC και οι απαιτήσεις για μετακινήσεις, καθιστούν κάτι τέτοιο ανέφικτο στην παρούσα στιγμή.
Με τη Hyundai να φέρνει το καλύτερο αποτέλεσμα της ιστορίας της μετά και το τέλος της δράσης, την Κυριακή, ποιος ξέρει, ίσως ο Moncet να αποφάσισε να αφιερώσει λίγο χρόνο για διακοπές, μετά από έναν δύσκολο χειμώνα και μια αρκετά κουραστική, επίπονη και εντυπωσιακή προσπάθεια βελτίωσης μέσα στη σεζόν!
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!