Στο πλαίσιο του ΕΚΟ Rally Acropolis, το F1fan.gr είχε τη δυνατότητα να συνομιλήσει για ακόμα μια χρονιά με τον επικεφαλής της M-Sport, Richard Millener, μια από τις πιο χαρακτηριστικές και γνώριμες προσωπικότητες της σύγχρονης εποχής του WRC.
Όπως και τις προηγούμενες χρονιές που το WRC επισκέφτηκε τη χώρα μας, έτσι και φέτος είχαμε τη δυνατότητα να συνομιλήσουμε και να θέσουμε ερωτήματα σε μια από τις πιο γνώριμες φιγούρες του Service Park, τον επικεφαλής της M-Sport, Richard Millener.
Ο Millener είναι ένας άνθρωπος που έχει ανελιχτεί εντός του οργανισμού, από τα πιο χαμηλά στρώματα μέχρι και την ηγεσία ενός Δαυίδ που κάθε χρόνο καλείται να τα βάλει με Γολιάθ της αυτοκίνησης, όπως η Toyota και η Hyundai.
Φέτος, η σεζόν δεν έχει ξεκινήσει με τις ίδιες περγαμηνές για την M-Sport. Με ένα σαφώς πιο άπειρο δίδυμο από τις προηγούμενες χρονιές, κανένα Ford Puma δεν έχει βρεθεί σε θέση να ανέβει στο βάθρο. Μπορεί να υπάρχουν ψήγματα ταλέντου μέσα στη σεζόν από τους Gregoire Munster και Josh McErlean, ωστόσο σε κανένα σημείο της μέχρι τώρα πορείας δεν έχουν μπορέσει να κινηθούν εφάμιλλα με οδηγούς όπως οι Ogier, Rovanpera, Tanak και Evans.
Όπως να ‘χει όμως, η M-Sport συνεχίζει ακάθεκτη την πορεία της, όντας το κατ’ εξοχήν “φυτώριο” νέων ταλέντων στον κόσμο των rally.
Πάμε να δούμε όσα δήλωσε στο μαγνητόφωνο του F1fan.gr, ο “Rich”:
Γ.Φ.: Richard, ευχαριστούμε που βρήκες λίγο χρόνο για αυτή τη σύντομη συνέντευξη. Αυτή τη στιγμή, βρισκόμαστε στις αρχές του Σαββάτου, με δύο ειδικές να έχουν ολοκληρωθεί για σήμερα. Εάν μπορούσε να συνοψίσεις, έως τώρα, τι θα έλεγες για τον αγώνα της ομάδας;
R.M: Πολύ σκληρός, περισσότερο απ’ το σύνηθες αγώνας. Οι συνθήκες είναι πολύ ζεστές, αυτό δοκιμάζει τους πάντες. Επίσης, ειδικά την Παρασκευή, οι ειδικές ήταν πολύ σκληρές. Όλοι ήρθαμε στον αγώνα αυτό χωρίς πολλή εμπειρία για τη συμπεριφορά των ελαστικών της Hankook στις συνθήκες αυτές. Αυτός ο αγώνας θα ήταν και το μεγαλύτερο τεστάρισμα των ελαστικών τους. Είδαμε αρκετά κλαταρίσματα, πολλές άγνωστες παραμέτρους. Αλλά, γι’ αυτά είναι και διάσημο το Acropolis.
Πέρα από αυτό, όμως, η εμφάνισή μας είναι σχετικά καλή. Κρίμα για τον Josh που είχε τόσο νωρίς κλατάρισμα, και όπως έγινε με τον Martins (Sesks) στην Πορτογαλία. Μετά από τέτοια, πάντα χάνεις την όρεξή σου. Και μετά ήρθε και το δεύτερο πρόβλημα με το ντελαμινάρισμα άλλου ελαστικού. Σήμερα το πρωί, έκανε ο ίδιος ένα λάθος που παραδέχτηκε, προκαλώντας πρόβλημα στον άξονα κίνησης. Ήταν ένας αγώνας που θεωρούσε πως θα μπορούσε να πάρει ένα καλό αποτέλεσμα.
O Greg ακολούθησε μια προσεκτική προσέγγιση χθες, θέλοντας να δει που θα τον οδηγήσει ο αγώνας. Δεν έχω θέμα με κάτι τέτοιο, πάντα πρέπει να κρατάς στο πίσω μέρος του μυαλού σου ό,τι εάν είσαι προετοιμασμένος να χάσεις χρόνο, υπό την ελπίδα πως οι μπροστά σου θα έχουν πρόβλημα, κάποια στιγμή θα βρεθείς στη θέση που βρέθηκε τώρα το πρωί. Οι πίσω σου δεν θα έχουν πρόβλημα και θα σε απειλήσουν. Η στρατηγική αυτή δουλεύει για μια ημέρα, αλλά μετά θα πρέπει να ανεβάσεις ρυθμό για να μείνεις στη θέση σου. Δυστυχώς, είχε ένα μικρό θέμα με το χειρόφρενο απ’ το πρωί. Ίσως να μείνει μπροστά από τον Taka (Katsuta) μέχρι το μεσημέρι. Το απόγευμά του όμως θα είναι δύσκολο, δεν θέλουμε να πέσει κάτω απ’ την 5η θέση. Αυτό θα είναι δύσκολο με τον κόσμο που έχει πίσω του, συν τα 100 km της Κυριακής.
Ο Martins, θεωρώ πως είχε καλή μέρα. Δυστυχώς, είχε κλατάρισμα, αλλά καλά έκανε να συνεχίσει χωρίς τροχό, καθώς θα έχανε παραπάνω χρόνο με το να αλλάξει ελαστικό. Ήταν σε καλή διάθεση. Δυστυχώς, είχαμε ένα θέμα με διαρροή υγρού, όπως ο Sami (Pajari), το οποίο δεν είναι ευθύνη δική του ή της ομάδας. Αλλάξαμε χθες βράδυ πολλά εξαρτήματα, αλλά και σήμερα το πρωί έπρεπε να ανοίγει τον δρόμο γιατί η Toyota διάλεξε να μην τρέξει ο Sami.
Θα πρέπει γενικά να κρατήσουμε τα καλά του αγώνα και να τους εμψυχώσουμε.
Γ.Φ: Ας εστιάσουμε λίγο περισσότερο στον Greg, που αυτή τη στιγμή τρέχει 5ος. Ένα αρκετά σταθερό αποτέλεσμα ως τώρα. Βασίζεται, όπως είπες, και στην προσέγγιση του rally που πήρε. Αυτή την προσέγγιση την επέλεξε ο ίδιος και ο συνοδηγός του; Είναι κάτι που συζητήθηκε με την ομάδα και η ομάδα πιστεύει πως ήταν σωστή; Στο τέλος της ημέρας, μιλάμε για μια καλή συγκομιδή…
R.M.: Είναι μια στρατηγική που αυτός ήθελε να ακολουθήσει. Δεν έχω θέμα με αυτό, είχε στους προηγούμενους αγώνες κάποια κακά αποτελέσματα. Έτσι, το να θες να τερματίσεις σε μια καλή θέση είναι καλό για την ψυχολογία και την αυτοπεποίθησή του. Όπως είπα, όμως, θα πρέπει να δεις τον κάθε αγώνα διαφορετικά. Χθες, του βγήκε η επιλογή, με τους άλλους να έχουν θέματα. Όμως οι κορυφαίοι, έχουν πολλή περισσότερη εμπειρία και είναι προετοιμασμένοι να πιέσουν πολύ, μπορεί να έχουν προβλήματα, αλλά μετά θα πιέσουν μέχρι τέλους, χωρίς να έχουν κάτι να χάσουν. Αυτή η στρατηγική δεν δουλεύει πάντα, λοιπόν. Το απόγευμα θα πρέπει να πιέσουμε για να κρατήσουμε τη θέση αυτή.
Γ.Φ: Ας επιστρέψουμε στον αγώνα. Φέτος, η θέση του στο καλεντάρι είναι διαφορετική απ’ ότι πέρσι. Φυσικά, οι ομάδες είχαν κάποιες πληροφορίες για να προετοιμαστούν. Εσείς, πως προετοιμαστήκατε για τις απαιτήσεις του Rally, πριν έρθετε;
R.M.: Επιλέξαμε να μην κάνουμε δοκιμές εδώ. Κάναμε στη Σαρδηνία που ήταν ο προηγούμενος αγώνας και ήταν κοντά στο Acropolis. Δεν θεωρώ πως αυτό ήταν μειονέκτημα για εμάς. Εντοπίσαμε εκεί κάποια προβλήματα με την ψύξη των πίσω φρένων, έτσι φέραμε εδώ νέους αγωγούς ψύξης, παίρνοντας αέρα από το πλάι του αυτοκινήτου, και αυτό δείχνει να δουλεύει καλά, είναι κάτι θετικό.
Πέραν αυτού, όμως, το μόνο που ξέραμε ίσως ήταν το πρόβλημα με τις θερμοκρασίες, και αυτό ακριβώς ισχύει. Είναι μεγάλο πρόβλημα η ζέστη. Χθες, νομίζω, πιέσαμε πολύ, προσεγγίσαμε το όριο, ενώ θα έπρεπε να σκεφτούμε εάν θα ήταν ασφαλές να τρέξουμε σε κάποια ειδικές. Είχαμε μια συζήτηση για την ασφάλεια, για το πού είναι το όριο, που νιώθουμε πως οι θερμοκρασίες για τα πληρώματα είναι πολύ μεγάλες. Στη Formula 1, οι στολές ψύξης είναι υποχρεωτικές π.χ. Πιθανώς το πρόβλημα αυτό το έχουμε σε έναν με δύο αγώνες τη σεζόν, και ίσως μόνο σε κάποιες μέρες από αυτούς.
Όλοι στο τέλος ήταν εντάξει, αλλά ίσως να πρέπει να το δούμε αυτό. Ακόμα και οι μηχανικοί δυσκολεύτηκαν στο service, χωρίς σκιά, χωρίς κάλυψη. Μετά, θα πρέπει να δούμε και το ωρολόγιο πρόγραμμα. Χθες είχαμε τρεις ειδικές το πρωί και τρεις το απόγευμα. Όμως, η πρώτη του απογεύματος ήταν στις 3 το μεσημέρι, στην απόλυτη ζέστη της ημέρας.
Γ.Φ.: Ας δούμε τη χρονιά συνολικά. Η ομάδα επέλεξε να μπει στο 2025 με ένα δίδυμο λιγότερο έμπειρο απ’ τα προηγούμενα χρόνια. Αν και και τα δύο πληρώματα έχουν δώσει ψήγματα ταλέντου αρκετά καλά, η βελτίωσή τους, από το Μονακό έως τώρα, πως αποτυπώνεται μέσα στην ομάδα; Είναι η ομάδα ικανοποιημένη από τους Josh και Greg;
R.M.: Ναι, είμαστε ικανοποιημένοι. Όπως είπες, μικρές εκλάψεις, σε κάθε rally έχουμε τέτοιες. Γνωρίζαμε πως αυτό θα ήταν το δύσκολο για εμάς φέτος. Δεν είχαμε άλλη επιλογή, πέρα από αυτό το δίδυμο. Δεν έχω θέμα με αυτό, το να δουλεύεις με νεαρούς οδηγούς είναι αρκετά ενδιαφέρον και διαμορφώνει ωραίο κλίμα εσωτερικά. Δημιουργείται όμως ένα περίεργο συναίσθημα όταν δεν έχεις έναν Νο.1 οδηγό, κάνει άλλα στοιχεία της ομάδας δυσκολότερα.
Όταν δυσκολεύονται τα μέλη με το στήσιμο, ή κάτι δεν είναι εφικτό να γίνει με τα ελαστικά ή το στήσιμο, και έχεις έναν έμπειρο οδηγό τότε μπορείς να φέρεις έναν καλύτερο χρόνο με το ίδιο όχημα. Και πάλι, αυτό το πακέτο έχουμε, είμαστε ικανοποιημένοι με αυτό. Θέλουμε τις εκλάμψεις αυτές να τις βλέπουμε όλο και συχνότερα στα rally. Το 5-6 για μένα είναι ένα καλό αποτέλεσμα, εάν συγκρίνουμε τους οδηγούς και τον ανταγωνισμό που έχουμε.
Γ.Φ.: Η ομάδα, ταυτόχρονα, κοιτά και στη Rally2 κατηγορία για υποσχόμενα ταλέντα; Έχουμε δει φέτος πως εκεί έχουμε ταλαντούχους οδηγούς με πολύ καλά αποτελέσματα…
R.M.: Πάντα κοιτάμε. Το Fiesta εκεί είναι αρκετά ανταγωνιστικό. Το είδαμε και στο ERC και στο WRC με τον Pierre (Loubet), που, χωρίς να είμαι αγενής, δεν είναι αυτή τη στιγμή στους κορυφαίους. Το έχουμε δει και στα εθνικά πρωταθλήματα, όμως αναφορικά με τους νέους οδηγούς στο WRC2, η δυσκολία για εμάς είναι πως πάντα προσπαθούμε να παραμείνουμε στο WRC. Το να τρέξουμε μια junior ομάδα στο WRC2 και να βρούμε το μπάτζετ και για εκεί είναι ακόμα πιο δύσκολο.
Προφανώς, φέτος θα εστιάσουμε στον Romet. Στο Rally Ypres τα πάει πολύ καλά, δεδομένου ότι εκεί δεν έχει ξαναβρεθεί. Θεωρώ πως θα κρατήσουμε το βλέμμα μας εκεί. Όμως, είναι δύσκολο. Όλοι οι κορυφαίοι της Rally2 έχουν ισχυρούς δεσμοί με τις μεγάλες ομάδες. Ο Oliver (Solberg) ακούγεται όλο και περισσότερο πως θα πάρει χρόνο σε Rally1, ο Gus (Greensmith) έχει δουλέψει μαζί μας πολλές φορές, όμως έχει βολευτεί αρκετά με τη Skoda.
Χρειαζόμαστε λίγο περισσότερο χρόνο για να αντιληφθούμε καλά τα πράγματα με τα νέα αγωνιστικά και τον προϋπολογισμό. Κατά μια έννοια έχουμε ήδη junior οδηγούς στην ομάδα μας τώρα, και θα πρέπει να επικεντρωθούμε σε αυτούς.
Γ.Φ.: Ανέφερες τους νέους κανονισμούς, του 2027. Ποια είναι η προσωπική σου άποψη πάνω σε αυτούς; Πιστεύεις πως αυτή η αλλαγή θα βοηθήσει την M-Sport ή θα δημιουργήσει αργότερα περιορισμούς; Μιλάμε για μια αρκετά μεγάλη αναθεώρηση.
R.M.: Σίγουρα υπάρχουν προκλήσεις ενόψει με τον σχεδιασμό του νέου μονοθεσίου, όμως η λογική των νέων κανονισμών είναι σωστή. Το spaceframe είναι μοναδικός τρόπος να προχωρήσουμε, επειδή τόσοι κατασκευαστές διαλέγουν τον δικό τους δρόμο και δεν υπάρχει ευθυγράμμιση. Δεν γνωρίζουμε τους κύκλους παραγωγής των οχημάτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες, πόσο σταθερές είναι οι παραγωγές μοντέλων και κινητήρων.
Το spaceframe και η ελευθερία που έχουμε με το σώμα γύρω απ’ αυτό, είναι σωστή και αυτό που θέλουν οι κατασκευαστές. Εξακολουθούν να υπάρχουν περιοχές που θα θέλαμε μεγαλύτερη λεπτομέρεια. Τους κινητήρες που θα χρησιμοποιήσουμε και πώς, το κόστος, που μας απασχολεί και το πώς θα μπορέσουμε να φτάσουμε το cost cap. Προσωπικά, για μένα, εάν τα νέα αυτά αυτοκίνητα θα είναι αρκετά ισχυρά για να είναι τα κορυφαία στα Rally. Θεωρώ όμως, επίσης, είναι χρόνος να φύγουμε απ’ τα τωρινά Rally1, είναι δύσκολο να αυξήσουμε τους αριθμούς των αυτοκινήτων τώρα. Τουλάχιστον δύο απ’ τους Κατασκευαστές που είναι εδώ αυτή τη στιγμή, δυσκολεύονται να συνεχίσουν.
Νομίζω, το όραμα είναι σωστό για το μέλλον, η εφαρμογή του θα βρει κάποιες προκλήσεις μπροστά της. Είναι ομαδική προσπάθεια να κάνουμε κάτι σωστό όμως.
Γ.Φ.: Τελευταίο, ας πούμε μια υποθετική ερώτηση. Ας υποθέσουμε πως του χρόνου η ομάδα είχε ένα τρίτο αγωνιστικό και μπορούσες να βάλεις όποιον οδηγό ήθελες από το WRC. Ποιον θα διάλεγες και γιατί;
R.M.: Μπορώ να διαλέξω δύο οδηγούς; (γελάει) Θα διάλεγα τον Martins (Sesks), για να δω τι άλλο μπορεί να πετύχει. Και μετά έναν οδηγό όπως ο Loeb ή κάποιον με πολλή μεγάλη εμπειρία που θα μπορούσε να βοηθήσει. Τα παιδιά που έχουμε τώρα δεν θέλουν μεγάλη καθοδήγηση. Αλλά το να έχεις κάποιον τον οποίο θαυμάζουν όμως, είναι τεράστιο. Όταν είχαμε για 4 αγώνες τον Loeb, έδωσε μεγάλα μαθήματα στους άλλους οδηγούς. Δεν μπορείς ποτέ να υποτιμήσεις την ικανότητα αυτών των ανθρώπων να παρατηρούν πράγματα και να τα δείχνουν στους άλλους..
Για παράδειγμα, μου αρέσει το γκολφ. Δεν είμαι πολύ καλός σε αυτό, όμως μ’ αρέσει. Και όταν έχω μάθημα, βλέποντας έναν επαγγελματία, τον βλέπω να κάνει κάτι που εγώ παλεύω. Αυτό που μου κάνει εντύπωση εκεί δεν είναι το πόσο μακριά μπορούν να πάνε τη μπάλα, αλλά πόσο χαλαρά χτυπάνε τη μπάλα. Το χτύπημα είναι πολύ αποδοτικό και χαλαρό, κάνοντας αποστάσεις. Μετά, έχεις ερασιτέχνες όπως εγώ, που απλά έχουν στόχο να χτυπήσουν όσο πιο δυνατά μπορούν, κάνοντας λάθη.
Όλα αυτά είναι λάθη που κάνεις, αλλά μπορείς να μάθεις από έναν επαγγελματία. Είναι πολύ δύσκολο, λοιπόν, για μένα να δώσω στα παιδιά οδηγίες για την οδήγηση, γιατί δεν είμαι οδηγός. Αν έχεις όμως μέσα στην ομάδα που ξέρεις πραγματικά πώς να το κάνει, και να δώσει δύο συμβουλές, θα ήταν εξαιρετικό.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!