Περιορισμούς αναμένεται να βάλει τελικά η FIA γύρω από το πόσο θα μπορούν να κάμπτονται οι πτέρυγες των μονοθεσίων, κατόπιν εισαγωγής νέων δοκιμών φόρτισης, τόσο για τις εμπρός όσο και για τις πίσω πτέρυγες.
Από την αρχή της επερχόμενης σεζόν, στο GP της Αυστραλίας, η FIA αναμένεται να επεκτείνει τις στατικές δοκιμές κάμψης στις πίσω πτέρυγες των μονοθεσίων, ενώ για τις εμπρός θα φέρει νέες, επιπρόσθετες δοκιμές, από το GP της Ισπανίας, στις αρχές Ιουνίου.
Η επιλογή αυτή αποτελεί ουσιαστικά στροφή 180 μοιρών στη στάση του κυβερνόντος σώματος της F1, καθώς αρχικά είχε διατυπωθεί από επίσημα χείλη η ικανοποίηση γύρω από το σετ των τωρινών τεστ που γίνονται σχετικά στις πτέρυγες σε κάθε GP. Μάλιστα, τότε είχε προταθεί και ως αντεπιχείρημα για επιπλέον δοκιμές πως θα υπήρχαν τεχνικές δυσκολίες, ελέω και των διαφορετικών σχεδιασμών που κάθε ομάδα ακολουθεί στις πτέρυγές της.
Πλέον όμως, με σχετική ενημέρωση μέσω της Τεχνικής Ντιρεκτίβας TD018, αναμένεται να ληφθούν μέτρα κατά της υπερβολικής κάμψης. Το βασικό κίνητρο πίσω από αυτή την αλλαγή στάσης είναι να περιοριστεί η αεροδυναμική ελαστικότητα από το να βρίσκεται στο προσκήνιο των συζητήσεων μέσα στο 2025 και να απασχολεί τα φώτα της δημοσιότητας.
“Κατόπιν περαιτέρω ανάλυσης που διεξήγαγε το Τμήμα Μονοθεσίων της FIA, κατόπιν και της ολοκλήρωσης της σεζόν του 2024, δεσμευόμαστε να διασφαλίσουμε πως η ευκαμψία του σώματος των μονοθεσίων δεν θα αποτελεί πλέον σημείο συζήτησης για το 2025″μ αναφέρει στο Motorsport.com η FIA.
“Ως μέρος της προσπάθειάς μας αυτής, θα αυξήσουμε τον έλεγχο στις δοκιμές των πίσω πτερύγων, ήδη από την αρχή του 2025. Για τις εμπρός πτέρυγες, επιπλέον δοκιμές θα εισαχθούν από το Ισπανικό GP”.
“Αυτή η σταδιακή προσέγγιση επιτρέπει στις ομάδες να προσαρμοστούν χωρίς την ανάγκη να απορρίψουν εξ’ αρχής ήδη υπάρχοντα εξαρτήματα από τα μονοθέσιά τους. Οι τροποποιήσεις αυτές στοχεύουν στο να βελτιώσουν επιπλέον την ικανότητά μας να παρακολουθούμε και να επιβάλλουμε αποτελεσματικότερα τους κανονισμούς γύρω από την ευκαμψία του σώματος, διασφαλίζοντας ισότητα για όλους τους διαγωνιζόμενους και πιο δίκαιους, συναρπαστικούς αγώνες”.
Βάσει του ρεπορτάζ του Motorsport.com, η καθυστέρηση στις δοκιμές για τις εμπρός πτέρυγες για τον Ιούνιο είναι μια κίνηση που λειτουργεί επικουρικά προς τις ομάδες, ώστε να υπάρχει χρόνος να προσαρμοστούν στα αυστηρότερα πρότυπα, χωρίς να πρέπει να επανασχεδιάσουν τελευταία στιγμή τις πτέρυγες ενόψει του πρώτου αγώνα του 2025. Μάλιστα, αρκετές ομάδες έχουν επιλέξει για την αρχή της νέας σεζόν απλά να κουβαλήσουν το ίδιο spec από το 2024. Πλέον, με τις αυστηρότερες δοκιμές στο σημείο αυτό, το επιτρεπτό όριο κάμψης μειώνεται από τα 15 στα 10 χιλιοστά.
Η λογική της αεροδυναμικής ελαστικότητας αποτέλεσε σημαντικό σημείο συζήτησης στην τελευταία γενιά μονοθεσίων (2022-2025), καθώς υπό τους ισχύοντες τεχνικούς κανονισμούς, τα μονοθέσια της εποχής ground effect αποτέλεσαν γρίφο για τις ομάδες, που προσπαθούν με κάθε τρόπο να βρουν ισορροπία ανάμεσα στις αργές και τις γρήγορες καμπές.
Το να έχει ένα μονοθέσιο πτέρυγες με υψηλή κάμψη υπό αεροδυναμικό φορτίο, άλλα και τοπικά αλλαγή χαρακτηριστικών, ήταν ένα σημαντικό εργαλείο που αξιοποίησαν ομάδες ώστε να βρουν έναν καλό συμβιβασμό ανάμεσα στη συμπεριφορά από μια αργή στροφή σε μια γρήγορη στροφή ή ευθεία, ουσιαστικά διευρύνοντας το παράθυρο βέλτιστης λειτουργίας του πακέτου τους. Χαρακτηριστικά, η McLaren έχει τη φήμη της ομάδας που έχει καταφέρει με τον καλύτερο τρόπο να “παίξει” με τις εύκαμπτες πτέρυγες, με την MCL38 να κατακτά και το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών φέτος.
Όμως, τα κέρδη στο κομμάτι αυτό έχουν εγείρει αρκετές ερωτήσεις, με τη Ferrari χαρακτηριστικά να διερωτάται για το εάν ο βαθμός με τον οποίο έδειχναν να κάμπτονται ορισμένες πτέρυγες είναι εκτός ορίων. Σε συνέντευξή του στο Motorsport.com, ο Fred Vasseur, επικεφαλής της Scuderia, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά πως η ομάδα του επέλεξε να είναι πολύ συντηρητική με το πόσο κάμπτονται οι πτέρυγές της, δεδομένου ότι ανέμενε από τη FIA μέτρα περιορισμού αυτών των κινήσεων.
Όταν, αρχικά, η FIA ανακοίνωνε πως δεν θα προέβαινε σε επιπλέον μέτρα για την κάμψη, από τη Ferrari επέλεξαν εν τέλει να “χαλαρώσουν” στα σχέδιά τους, φέρνοντας στη Σιγκαπούρη αντίστοιχο spec πτερύγων, ωστόσο με σημαντική καθυστέρηση σε σχέση με τον ανταγωνισμό. “Ήμασταν πεπεισμένοι πως η FIA θα επέλεγε να περιορίσει τα φαινόμενα αυτό. Και εν τέλει τα επέτρεψε. Έτσι, πιθανώς να χάσαμε λόγω αυτού έναν με δύο μήνες. Είναι δύσκολο, επειδή εντός του cost cap θα πρέπει να πάρεις πολύ προσεγμένα τις επιλογές σου”, δήλωνε τότε σχετικά με το θέμα ο Vasseur.
“Αυτό σημαίνει πως εάν είσαι πεπεισμένος ότι δεν θα επιτραπεί κάτι, και εν τέλει χρειαστεί να ξεκινήσεις να το εξελίσσεις, τότε σου κοστίζει σε χρόνο στην αεροσήραγγα”.
Πλέον, η FIA ενεργεί ώστε το συγκεκριμένο ζήτημα να φύγει από τις πρώτες θέσεις στην ατζέντα του διαλόγου εντός της F1, έχοντας ήδη ζητήσει από πέρυσι σε όλες τις ομάδες να προχωρήσουν σε αλλαγές στις πίσω πτέρυγές τους.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!