Η απόρριψη της αίτησης της Andetti για είσοδο στη F1 δεν ήρθε τόσο αναπάντεχα, με το άθλημα να έχει δείξει απ’ την πρώτη στιγμή επιφυλακτικό. Ήταν, ωστόσο, δίκαιοι οι λόγοι που δεν δόθηκε ευκαιρία στο συγκεκριμένο εγχείρημα;
Η δήλωση της FOM το απόγευμα της Τετάρτης ήταν και λεπτομερής αλλά και αρκετά σαφής για τους λόγους που θεωρούσε πως η αίτηση των Andretti και Cadillac είχε προβλήματα και ελλείψεις.
Από τη F1 εκτίμησαν πως η ομάδα που ετοίμαζε ο Michael Andretti είχε λίγες πιθανότητες να φτάσει σε ανταγωνιστικό επίπεδο, και σε αυτή την περίπτωση δεν πρόσθετε εμπορική αξία στο grid, ανεξαρτήτως του ονόματος που κουβαλούσε.
Επίσης, απορρίφθηκε η αίτηση ενόψει 2025, κάτι που θα σήμαινε πως μια νέα ομάδα θα έπρεπε να κατασκευάσει δύο εντελώς διαφορετικά μονοθέσια μέσα στα πρώτα δύο έτη της ύπαρξής της, μιας και το 2026 έρχονται μεγάλες αλλαγές στους τεχνικούς κανονισμούς των μονοθεσίων.
Την ίδια στιγμή, η FIA απάντησε με μη-δεσμευτική αίτηση, λέγοντας ότι “εμπλέκεται σε διάλογο για να καθοριστούν τα επόμενα βήματα”.
Το βασικό δεκανίκι της F1 είναι πως μια 11η ομάδα δεν θα έφερνε μεγάλη προστιθέμενη αξία στο σπορ αλλά ούτε και θα αύξανε τη θέαση, εκτός και εάν η ομάδα αυτή θα μπορούσε να πετύχει πράγματα, όπως το να μάχεται για βάθρα στο μεσοπρόθεσμο της ύπαρξής της.
Είναι σαφές πως, εάν αυτή η συνθήκη είναι η βάση υπό την οποία δέχεται η F1 την είσοδο ενός νέου εγχειρήματος, τότε κανείς δε θα θέλει να προσεγγίσει το σπορ. Στην πρόσφατη ιστορία, μόνο η Haas κατάφερε να επιβιώσει επιτυχημένα στην πρώτη της σεζόν. Και πάλι όμως, την 4η θέση του GP της Αυστρίας το 2018 δεν έχει καταφέρει να την αναπαραγάγει τα τελευταία χρόνια, ενώ τη χρονιά που μας πέρασε τερμάτισε στη 10η και τελευταία θέση στους Κατασκευαστές.
Μια Haas τερμάτισε στην 5η και 6η θέση στους πρώτους της δύο αγώνες το 2016, όμως πέτυχε τα συγκεκριμένα επιτεύγματα ήρθαν με ένα άλλο επιχειρηματικό μοντέλο σε σχέση με το πλέον επιτρεπτό, μιας και μεγάλο μέρος των εξαρτημάτων του μονοθεσίου αυτού, ήρθαν από το Maranello. Επίσης, οι διαφορές ανάμεσα στις 10 ομάδες έχουν μειωθεί δραματικά πλέον, κάτι που κάνει ακόμα πιο δύσκολο για την 11η ομάδα να φτάσει τη 10η, γι’ αρχή.
Αν και το εγχείρημα των Andretti και GM έδειχνε αποφασισμένο να μπει στο σπορ και να αποδείξει πως και ένας “νέος” μπορεί να επιβιώσει και αναπτυχθεί μακροπρόθεσμα, θα ήταν ουτοπικό το να περιμένει κάποιος μεγάλα πράγματα από ένα σύνολο μέσα στις πρώτες τρεις σεζόν του.
Έτσι, εάν η νέα ομάδα δεν ήταν σε θέση να παλεύει για βάθρα, σύμφωνα με τη FOM δεν υπήρχε προστιθέμενη αξία ώστε να δικαιολογείται μια ακόμα θέση στα garage και το grid, κάτι που θα διατάρασσε και την ισορροπία ανάμεσα στις ήδη υπάρχουσες ομάδες, δεδομένων όλων των εμπορικών αλλαγών που θα έρχονταν εάν υπήρχε και 11ος παίχτης στο τραπέζι.
Απ’ όσα επιχειρήματα έχουν αναφερθεί, αυτό δείχνει και το πιο δυσνότητο στον μέσο αναγνώστη. Άλλωστε, η Liberty Media δεν είναι αυτή που θέλει όσο τίποτα να επεκτείνει τα “πλοκάμια” της στην αγορά των ΗΠΑ, όπου το όνομα Andretti και η δυναστεία που έχει πετύχει συχνά έχουν περάσει στην κουλτούρα του ντόπιου κοινού του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Η συνεργασία με έναν αμερικάνικο κατασκευαστή (General Motors) και η προσέλκυση του Καλιφορνέζου Colton Herta (ενός οδηγού που έχει ακουστεί ξανά για τη F1 πριν λίγα χρόνια), έδειχναν ως την τέλεια βάση για μια αμιγώς αμερικάνικη ομάδα εντός της F1, που θα ήταν η αγαπημένη όλων στην Βόρεια Αμερική, τόσο τηλεοπτικά όσο και στα τρία GP επί των ΗΠΑ, ακόμα και στον Καναδά.
Ακόμα και εάν το παραπάνω σενάριο δεν είναι 100% επιτεύξιμο, σίγουρα θα έκανε περισσότερο γκελ στο κοινό από τη Haas, η οποία ουδέποτε έτρεξε με Αμερικάνο οδηγό και πολλές φορές δεν στέκεται ιδιαίτερα στην καταγωγή της. Εμπορικά, ένα πακέτο Andretti-Cadillac-Herta θα έδειχνε πολύ πιο ενδιαφέρον από κάποιες απ’ τις ομάδες που βρίσκονται στο midfield αυτή τη στιγμή που μιλάμε.
Ωστόσο, στο συγκεκριμένο κομμάτι θα πρέπει να λάβουμε υπόψη πως μεγάλο μέρος της απήχησης που γνωρίζει η F1 αυτή τη στιγμή βασίζεται στο Drive to Survive, και όχι στο ενδιαφέρον για έναν Αμερικάνο διαγωνιζόμενο.
Τόσο η Haas όσο και ο Logan Sargeant φέτος σίγουρα δεν αποτέλεσαν τον λόγο που ο Αμερικάνος θεατής πήγε σε ένα εκ των Austin/Miami/Las Vegas.
Για τη FOM, η προσπάθεια της Andretti δεν θα άλλαζε το συγκεκριμένο σκηνικό, τόσο εντός όσο και εκτός πίστας, ενώ ακόμα και σε μια φιγούρα με αναγνώριση ίδια με του Colton Herta, θα έπρεπε να έρθουν βάθρα και νίκες ώστε ο το αμερικάνικο κοινό να δείξει ενεργό ενδιαφέρον.
Το συγκεκριμένο επιχείρημα δύσκολα μπορεί να επιβεβαιωθεί ή απορριφθεί, δεδομένου ότι δεν θα δούμε ποτέ τί θα μπορούσε να πετύχει η Andretti, ωστόσο από τη Liberty Media επέλεξαν να μη ρισκάρουν με μια συνταγή που ήδη πετυχαίνει εμπορικά, εκτός και εάν θεωρούσαν πως ο υποψήφιος διαγωνιζόμενος ήταν υπερβολικά καλή περίπτωση για να απορριφθεί.
Το πιο καταδικαστικό επιχείρημα στο δρόμο της απόρριψης της Andretti δείχνει πως είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης στο κατά πόσο η νέα αυτή ομάδα θα μπορούσε να είναι ανταγωνιστική. Αναφέρεται μάλιστα στην επίσημη ανακοίνωση πως, η είσοδος της ομάδας με μονοθέσιο το 2025 και πλήρη επανασχεδιασμό για τους κανονισμούς του 2026 “μας δίνει λόγους να αμφισβητούμε την κατανόηση του συνόλου της πρόκλησης που περιλαμβάνεται σε όλο αυτό”.
Η αλήθεια είναι πως η Andretti Global είναι μια εταιρεία με παρουσία σε πολλαπλά motorsports, όπως τα IndyCar, η Formula E και η Extreme E, ενώ σχεδόν όπου συμμετείχε ήρθαν διακρίσεις αργά ή γρήγορα.
Ωστόσο, η F1 έχει αποδείξει με οργανισμούς όπως η Toyota πως είναι ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος, και η Andretti σίγουρα δε θα ήταν η πρώτη νεοεισερχόμενη ομάδα που κινδύνευε να πέσει στην παγίδα της υποτίμησης.
Κάποια από τα σχέδια της ομάδας για εγκαταστάσεις σε τέσσερις διαφορετικές πόλεις (Charlotte, Indianapolis, Κολωνία και Silverstone) σίγουρα ήταν υπερβολικά φιλόδοξα.
Ωστόσο, το μέγεθος της στελέχωσης και της δουλειάς που έγινε τους τελευταίους μήνες, με την εύρεση μιας μεγάλης ομάδας έμπειρων χεριών, των οποίων ηγείται ο Nick Chester, αλλά και της κατασκευής μοντέλου για δοκιμές στην αεροσήραγγα της Toyota στην Κολωνία, αποτελούσαν μια πρώτη δήλωση πρόθεσης.
Βετεράνοι της F1 σαν τον Chester, με μια 20-ετία στην πλάτη του στο Enstone, σίγουρα θα ήταν σε θέση να θέσουν ρεαλιστικά πλάνα εντός του εγχειρήματος του Andretti, τόσο για την είσοδο το 2025 όσο και για την αλλαγή του 2026. Και, εν αντιθέσει με τις 10 ομάδες που τελούν υπό budget cap, η ομάδα του Andretti θα είχε απεριόριστο budget για να ετοιμάσει το μονοθέσιο του 2025, αλλά και έναν σταθερό κύκλο κανονισμών από φέτος έως του χρόνου.
Την ίδια στιγμή, οι αεροδυναμικοί κανονισμοί για το 2026 δεν έχουν ακόμα γίνει γνωστοί, και ισχύει για όλες τις ομάδες απαγόρευση δοκιμών ενόψει 2026 σε αεροσήραγγες και CFD έως και την 1η Ιανουαρίου του 2025, κάτι που δείχνει πως στο συγκεκριμένο μέτωπο δεν υπάρχει λόγος να βρεθεί μειονεκτικά εξ’ αρχής η Andretti.
Αξίζει να τονιστεί πως η Haas έφτιαξε δύο εντελώς διαφορετικά μονοθέσια το 2016 και το 2017, υπό την τότε αλλαγή κανονισμών. Αυτό όμως, δεν περιόρισε την ομάδα η οποία είχε καλή πορεία. Βέβαια, το εντελώς διαφορετικό επιχειρηματικό μοντέλο της εξάρτησης από τη Ferrari, που αναφέρθηκε και νωρίτερα, σίγουρα έπαιξε τον ρόλο του.
Σε μια πρώτη αντίδραση επί της συγκεκριμένης απόφασης της F1, ο Michael Andretti δήλωσε πως διαφωνούσε έντονα με την απόρριψη και πως “η δουλειά συνεχίζεται κανονικά” πάνω στο project, τουλάχιστον προς το παρόν.
Από τη F1 αναφέρθηκε πως θα εξέταζαν με διαφορετικό μάτι μια απόπειρα εισόδου το 2028, όταν και η GM θα είναι σε θέση να δώσει δική της μονάδα ισχύος στην ομάδα. Με την πιθανότητα αυτή πλέον να αποτραβιέται στο μέλλον για 4 έτη, φαίνεται πως είναι αδύνατο να διατηρηθεί το ίδιο επίπεδο επενδύσεων με τώρα, τόσο σε στελέχωση, όσο και σε υποδομές και έρευνα.
Έτσι, η πόρτα της F1 παραμένει εντελώς κλειστή προς το παρόν. Μένει να φανεί εάν ο Andretti έχει τις αντοχές να συνεχίσει να χτυπά την πόρτα αυτή ή σιγά σιγά χάνει με μαθηματική βεβαιότητα τις αντοχές του.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!