Είμαστε στην πρώτη ημέρα του Βελγικού Grand Prix και ήδη ονειρευόμαστε μονοθέσια να περνάνε με ασύλληπτες ταχύτητες κατεβαίνοντας τον λόφο της La Source κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών της Παρασκευής.
Μια από τις καλύτερες στιγμές της σεζόν: τα αυτοκίνητα μαζεύουν ταχύτητα, έτοιμα για μια εκρηκτική κατάβαση, καθώς οι οδηγοί αλλάζουν αστραπιαία σχέσεις στο κιβώτιο, με το ουρλιαχτό του κινητήρα να αντηχεί στον τσιμεντένιο τοίχο μόλις λίγα εκατοστά προς τα δεξιά και το γκάζι καρφωμένο στο πάτωμα.
Ξαφνικά, το μονοθέσιο βυθίζεται στο οδόστρωμα και αρχίζει την ανάβαση στην Eau Rouge – την πιο εμβληματική στροφή της Formula 1. Στην κορυφή, το αυτοκίνητο τρεμοπαίζει ελαφρά πάνω στο οδόστρωμα και χάνεται στον ορίζοντα πίσω από έναν τοίχο από δέντρα, με τον κινητήρα να εξακολουθεί να ουρλιάζει ανάμεσα στα πεύκα.
Αλλά ας ρίξουμε μια ματιά πίσω από το θέαμα: στην Formula 1, τίποτα δεν ξεπερνάει ένα παλιό, καλό σετ δεδομένων – και εδώ έχουμε μερικά αποκλειστικά διαγράμματα τηλεμετρίας από το Spa, το Μονακό και το Silverstone μαζί με την περιγραφή των έμπειρων τεχνικών της Vodafone McLaren Mercedes.
Eau Rouge (Spa Francorchamps)
Η Eau Rouge είναι μια μεγάλη στροφή με εξαιρετικά υψηλά επίπεδα γωνιακής επιτάχυνσης – γι’ αυτό και οι οδηγοί την αγαπούν. Το αυτοκίνητο δέχεται αρκετά μεγάλα κάθετα φορτία, οπότε είναι μια ιδιαίτερη πρόκληση να στήσεις την ανάρτηση σωστά από άποψη διαδρομής της ανάρτησης, επειδή η συμπίεση που δέχεται στο κάτω μέρος του λόφου είναι αρκετά σοβαρή.
Η προσέγγιση είναι εξαιρετικά γρήγορη λόγω κατάβασης, προκαλώντας μέχρι και κροτάλισμα μέσα από τα γρανάζια των ταχυτήτων. Ο οδηγός στοχεύει στο πρώτο kerb στο εσωτερικό της στροφής, το οποίο είναι επίπεδο, αλλά παρ’ όλα αυτά αφαιρεί μέρος της ταχύτητας. Ο Lewis τείνει να πατάει κατά μεγάλο ποσοστό εδώ.
Ο Lewis έχει την έβδομη σχέση σε αυτό το δείγμα τηλεμετρίας, αλλά συνήθως έχει έκτη για να διατηρεί ένα καλό επίπεδο στροφών και δύναμης πριν επιλέξει την έβδομη στην κορυφή του λόφου. Αλλά αυτό εξαρτάται από την κατεύθυνση του ανέμου – δεν θέλεις να εξαντλήσεις τις στροφές σου στην κορυφή του λόφου.
Massenet & Casino (Monaco)
Η Massenet (η αριστερή στροφή) είναι στην πραγματικότητα μια αρκετά τεχνική στροφή. Καθώς φρενάρει το αυτοκίνητο, ένα αρκετά δυνατό εξόγκωμα προκαλεί το μονοθέσιο να ελαφρύνει στην αίσθηση, ακριβώς στην κορυφή του λόφου και κατά τη διάρκεια του στριψίματος. Κάποιος πρέπει να είναι αρκετά προσεκτικός με τα φρένα – υπάρχουν πολλές διαφορετικές γραμμές που μπορεί ο οδηγός να πάρει εκεί.
Κοιτώντας την τηλεμετρία βλέπουμε τον Lewis να χτυπά τα φρένα, να αφήνει το γκάζι, να κατεβάζει μέχρι την τέταρτη σχέση και να παίρνει αρκετά ανοιχτά την στροφή, αγκαλιάζοντας το εσωτερικό. Είναι δελεαστικό να βάλεις περισσότερη δύναμη σε αυτό το σημείο, αλλά αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μια πολύ ανοιγμένη έξοδο.
Ο Lewis πηγαίνει πολύ χαλαρά με την ισχύ, πατώντας πολύ ελαφρά το γκάζι, έχοντας την κατάλληλη επιτάχυνση ανάμεσα στις δύο στροφές, ώστε να τοποθετήσει το μονοθέσιο κατάλληλα για τη δεύτερη στροφή, την Casino.
Στη συνέχεια, άλλο ένα πάτημα στα φρένα, κατέβασμα σε τρίτη και απαλό άφημα του γκαζιού. Κι εδώ υπάρχει ένα εξόγκωμα και μια ανύψωση στην έξοδο της στροφής, γεγονός που εξηγεί την αύξηση των στροφών στην τηλεμετρία, μια μικρή διόρθωση, αλλά όχι κάτι δραματικό. Ο Lewis είναι πολύ προσεκτικός, ελέγχοντας πολύ απαλά το γκάζι.
Becketts (Silverstone)
Μία εξαιρετική σειρά από στροφές. Η προσέγγιση του Lewis είναι να τοποθετήσει το αυτοκίνητο όσο πιο γρήγορα μπορεί στην στροφή και μετά να ασχοληθεί με την στροφή. Αν έχει την απαραίτητη πρόσφυση φεύγει εύκολα, αν όχι, έχει το ταλέντο να αντιμετωπίσει την κατάσταση. Είναι μια win-win κατάσταση για αυτόν.
Για τον Lewis, οι πρώτες δύο κορυφές είναι επίπεδες. Όπως εκτρέπεται γρήγορα αριστερά για το δεύτερο μέρος της στροφής, αφήνει το γκάζι-αλλά όχι τελείως, διατηρώντας κάποια δύναμη-και κατεβάζει μέχρι και στην πέμπτη σχέση. Για την τελική δεξιά στροφή, αφήνει πάλι το γκάζι, κατεβάζει τετάρτη και πατάει ελαφρά το φρένο (μετά βίας παρατηρείται το πάτημα στο διάγραμμα) πραγματικά για να σταθεροποιήσει το αυτοκίνητο.
Και πάλι, η έξοδος είναι ζωτικής σημασίας για το πόση ταχύτητα θα έχει το μονοθέσιο στην ευθεία της Hangar Straight. Διαφορετικοί οδηγοί προσεγγίζουν αυτή τη σειρά στροφών με πολύ διαφορετικούς τρόπους. Παρατηρήστε τα διαγράμματα διαφορετικών οδηγών σε ότι αφορά την ταχύτητα σε αυτόν τον τομέα και θα δείτε ότι είναι εξωφρενικά διαφορετικά.
Τι προσέχουμε και πως διαβάζουμε την τηλεμετρία.
Όπως οι παρτιτούρες μουσικής και η στενογραφία, η τηλεμετρία μπορεί να μας αποκαλύψει τα μυστικά της μόνο όταν μάθουμε πώς να τη διαβάζουμε. Όπως με ένα βιβλίο, διαβάζεις από τα αριστερά προς τα δεξιά, ενώ μελετάμε τα δεδομένα από σημαντικά όργανα (φρένα, γκάζι, τιμόνι) ώστε να συμπληρώσουμε την πλήρη εικόνα του πως συμπεριφέρεται το αυτοκίνητο, μα και ο οδηγός, κατά τη διάρκεια κάθε γύρου.
Στα παρατιθέμενα παραδείγματα υπάρχουν έξι είδη δεδομένων:
Μωβ (άνω) |
Στροφές κινητήρα (υπάρχουν μερικές διακυμάνσεις μετά από κάθε αλλαγή, λόγω στρεπτικών ταλαντώσεων στον στρόφαλο) |
Κόκκινο (κλιμακωτό) |
Σχέσεις – οι κάθετες γραμμές αναφέρονται σε αλλαγές ταχυτήτων |
Γαλάζιο |
Ίχνος στρέψης – πάνω είναι στροφή προς τα αριστερά, κάτω προς τα δεξιά |
Μαύρο |
Ταχύτητα αυτοκινήτου |
Κόκκινο (γραμμωτό) |
Γκάζι – η ανωτέρω ίσια γραμμή αντιστοιχεί σε πλήρως ανοιχτό γκάζι |
Μωβ (κάτω) |
Φρένα |
Από το site της McLaren.
Και επειδή στο F1fan.gr ποτέ δεν συμβιβαζόμαστε και θέλουμε πάντα να προχωράμε μπροστά, μπορείς να μας ακολουθήσεις στο Facebook, και στο Instagram, όπως επίσης και να γραφτείς στο εβδομαδιαίο Newsletter μας!